Zo declareer je zorgkosten

Heb je zorgkosten gemaakt? De rekening declareer je eenvoudig via de Zilveren Kruis-App of Mijn Zilveren Kruis. Of via de post. Wat voor jou het makkelijkst is.

Kies hoe je wil declareren

Via de Zilveren Kruis-app

  • Maak met onze Zilveren Kruis-app een foto van de rekening van je zorgkosten. Stuur ons de foto via de app.
  • De volgende werkdag het geld op je rekening.
  • Veilig je rekeningen indienen.

Download de app en ontdek het gemak

Download in de App Store Ontdek het op Google Play

Meer over de Zilveren Kruis-app

Via Mijn Zilveren Kruis

  • De volgende werkdag je declaratie uitbetaald!
  • Je scant simpelweg de rekening. Printen en versturen is niet meer nodig. 
  • Altijd toegang tot actuele zorgverbruik en laatste declaratieoverzichten.  

Je logt veilig in met je DigiD en sms-controle of DigiD app.

Jouw vergoeding de volgende werkdag uitbetaald

Bij Zilveren Kruis hoef je nooit lang te wachten op je geld. Declareer eenvoudig en snel via Mijn Zilveren Kruis of de app. Dan heb je je geld de volgende werkdag op je rekening. Verstuur je je declaratie via de post, dan heb je het geld binnen 10 werkdagen. 

Declareer je de rekening digitaal (via de app of Mijn Zilveren Kruis)? Bewaar dan zelf de originele rekening nog 2 jaar. Wij vragen soms de originele rekening bij je op.

Nabestaanden, bewindvoerders en grensarbeiders declareren met het online declaratieformulier.

Of je declareert via de post

Stuur de originele rekening los naar onderstaand adres. Zilveren Kruis heeft geen speciale declaratie-enveloppen. Je ontvangt in 10 werkdagen je vergoeding en het declaratieoverzicht. 

Zilveren Kruis
Afdeling Declaratieservice
Postbus 70001
3000 KB Rotterdam

Goed om te weten als je een rekening indient

  • Stuur de rekening na het afronden van je behandeling of cursus. Rekeningen die je vooraf declareert, vergoeden we niet.
  • Alleen complete en duidelijk leesbare declaraties kunnen wij in behandeling nemen. Wil je controleren of deze informatie op de rekening staat?
  • relatienummer, geboortedatum, naam en adres van de behandelde verzekerde
  • omschrijving van de behandeling, de behandeldatum en de naam van het product
  • gegevens van je zorgverlener, waaronder de AGB-code en de prestatiecode
  • beroepsvereniging, organisatie of kwaliteitsregister waar je zorgverlener bij aangesloten is
  • Mist er iets op de rekening? Vraag de zorgverlener dan om een nieuwe rekening. Alleen je relatienummer mag je zelf op de rekening erbij schrijven.

Zo declareer je reiskosten, pgb of buitenlandse zorgkosten

Kosten voor vervoer, pgb of buitenlandse zorgkosten declareer je met speciale declaratieformulieren. Ook voor sommige collectiviteitsvergoedingen hebben we speciale formulieren. Voor deze declaraties hebben wij wat meer tijd nodig. 

Zorgkosten buitenland

Heb je in het buitenland zorg gekregen? Vul dan het bijbehorende declaratieformulier in. En declareer je buitenlandse rekening via Mijn Zilveren Kruis.

Kosten voor vervoer

Heb je van ons toestemming om kosten voor vervoer te declareren? Gebruik dan bij het indienen je rekening het bijbehorende declaratieformulier.

Overige declaratieformulieren

Voor het declareren van kosten voor persoonsgebonden budget (pgb) en sommige collectiviteitsvergoedingen hebben we speciale formulieren.

Veelgestelde vragen

Kunnen jullie de vergoeding voor 1 keer naar een ander rekeningnummer overmaken?

Nee, dat kunnen we helaas niet. Je kunt natuurlijk wel een nieuw rekeningnummer dat je voortaan wilt gebruiken, aan ons doorgeven. Dat kan via Mijn Zilveren Kruis (log in met je DigiD en sms-controle) of de afdeling Klantenservice. Let op: schrijf je nieuwe rekeningnummer niet op de rekening.

Hoe snel na ontvangst moet ik mijn rekening declareren?

Spaar je rekeningen niet op tot het eind van het jaar, maar stuur ze zo snel mogelijk naar ons toe. Want declareer je rekeningen later dan 12 maanden na afloop van het kalenderjaar waarin je bent behandeld? Dan kun je een lagere vergoeding krijgen dan waar je volgens de aanspraak recht op had. Declareren kan tot 3 jaar na de behandeldatum of levering van zorg. Daarna betalen wij de rekening niet meer.

Wanneer moet ik declareren bij mijn vorige zorgverzekeraar?

Je bent veranderd van zorgverzekeraar en je krijgt een rekening binnen van een behandeling toen je nog bij een andere verzekeraar was verzekerd. Je wilt weten of je bij ons moet declareren of bij je vorige verzekeraar.

De behandeldatum of leveringsdatum die op de rekening staat bepaalt bij wie je declareert. Het gaat dus niet om de datum waarop de rekening is uitgeschreven. Staat er op de rekening bijvoorbeeld dat je op 1 november een behandeling hebt gehad en was je toen verzekerd bij CZ? Dien dan bij CZ een declaratie in.

Gaat het om een diagnose-behandelcombinatie (dbc) door bijvoorbeeld een ziekenhuis? Dan is de startdatum van de behandeling leidend. Ligt de startdatum van de behandeling in het jaar dat je verzekerd was bij de andere verzekeraar, dan dien je de rekening in bij de andere verzekeraar.

Ik heb een ongeluk gehad. Kan ik de schade terugvragen?

Ben je gewond geraakt bij een ongeval dat iemand anders veroorzaakt heeft? Dan kunnen we de schade misschien terugvragen, zoals bij hoge kosten voor de ambulance en het ziekenhuis.

Neem hiervoor contact met ons op via Meld uw ongeval

Wat staat er allemaal op mijn declaratieoverzicht?
Op je declaratieoverzicht vind je je ingediende rekeningen en je eigen risico. Kom meer te weten over het declaratieoverzicht.