Happy people, happy clients
Elke ervaring die een medewerker opdoet bij een werkgever is van invloed op zijn of haar vitaliteit
- Jules van de Perre, Head of Reward ABN AMRO
Vitaliteit, het is typisch zo’n woord dat HR-managers gebruiken. Maar wat betekent het nou eigenlijk? Jules van de Perre: “Het is een breed begrip. Voor de een is het lekker sportief bezig zijn, een ander denkt bij het woord eerder aan mentale weerbaarheid. Maar het levert altijd positieve energie op.” Hoe zorgen we dat medewerkers met net zoveel energie naar huis gaan als dat ze ’s ochtends binnen kwamen? Dat is de vraag waar Jules en zijn collega’s zich mee bezighouden.
Luister naar de podcast
In een serie podcasts over gezonde organisatiecultuur spreekt Harm Edens met koplopers en experts over erkenning, werkgeluk en leiderschap op de werkvloer. In deze aflevering zit hij aan tafel met Jules van de Perre van ABN AMRO en consultant Robert-Jan van Leeuwen en legde hen onze CultuurKaarten voor. Benieuwd naar hun reactie en het gesprek? Beluister de podcast.
De volledige employee experience
Uit onderzoek blijkt dat vitaliteit veel impact heeft op de medewerker en de organisatie. Een gelukkige medewerker voelt zich namelijk zelfverzekerder, trekt sneller verantwoordelijkheden naar zich toe, neigt vaker naar keuzes die goed zijn voor de gezondheid en verzuimt minder. “Eigenlijk is elke ervaring die een medewerker opdoet bij een werkgever van invloed op zijn of haar vitaliteit,” zegt Jules. “Van de manier waarop het sollicitatieproces verloopt tot aan opleidingsmogelijkheden en salaris. Een inspirerende werkplek hoort daar natuurlijk ook bij.”
Alle medewerkers krijgen bovendien een gezondheidscheck aangeboden in samenwerking met Zilveren Kruis. ‘Vanuit de check kunnen medewerkers kiezen uit allerlei faciliteiten. Fysiotherapie, een cursus over werkprivébalans of een workshop meditatie’, vertelt Jules. Maar niet alleen de bedrijfsarts of HR heeft te maken met vitaliteit. Ook een soepel werkend IT-systeem waardoor mensen thuis kunnen werken, maakt een fijne werkcultuur. Jules: “Het moet op alle elementen goed zitten. Daarom werkt onze HR-afdeling veel samen met IT en facility management.”
Vaarwel, jaarlijks beoordelingsgesprek
In het verleden ging je als medewerker een paar keer per jaar met je leidinggevende zitten. Een formulier met afvinkboxjes bepaalde dan of je opslag kreeg. Daar wil ABN AMRO graag van af. Jules: “De dialoog tussen leidinggevende en medewerker zou een doorlopende moeten zijn. Zodat we ons vaker afvragen wat er beter kan in het werkproces en wat klantvriendelijk gedrag inhoudt.” Een betekenisvolle uitwisseling van reflectie en feedback tussen de medewerker en leidinggevende als onderdeel van vitaliteit.
Jules van de Perre, Head of Reward op de HR-afdeling van ABN AMRO
Duurzaam ondernemen, duurzaam HR
Met de oplossingen voor vitaliteit op de werkvloer zit het wel goed dus, maar hoe is het idee voor zo’n integrale opvatting over vitale werknemers eigenlijk ontstaan? Jules: “Het past in de brede visie van de bank op duurzaamheid. We richten ons steeds meer op duurzaam bankieren en andere duurzame ontwikkelingen.” Deze visie vertaalt de bank nu ook intern door, met keuzes die gericht zijn op de duurzame inzetbaarheid van haar medewerkers. Jules: “De gedachte is: happy people, happy clients. Elke goede ervaring die een medewerker heeft, neemt hij of zij mee in het contact met klanten.”
Een goed voorbeeld van het uitwerken van de duurzame visie is Circl, een circulair paviljoen op de Zuidas in Amsterdam dat de bank heeft ontwikkeld. De hoge ruimte met veel glas en een groen dak is een drukbezochte locatie voor debatten, lezingen en netwerkborrels. “Er zijn zoveel mogelijk bestaande materialen gebruikt die in de toekomst hergebruikt kunnen worden”, vertelt Jules trots.
Vanuit visie verder
“Ik kan me voorstellen dat we zo twee jaar verder zijn voordat we onze visie op een duurzame aanpak voor vitale medewerkers hebben ingevuld,” zegt Jules, “maar het uitgangspunt is nu helder.” Lotte Mintjes, Adviseur Gezond Ondernemen, vertelt hoe Zilveren Kruis en LTC de bank hielpen met het ontwerpen van deze duurzame visie: “Wat je ziet, is dat ABN AMRO al jaren goed bezig is met het brede aanbod aan vitaliteitsoplossingen. Maar de visie erachter, die ontbrak nog. Met de focus op duurzaamheid en het uitwerken van die visie wordt nu op dat gebied een inhaalslag gemaakt. Zo’n visie op duurzaamheid is natuurlijk inspirerend. Het maakt dat medewerkers beter begrijpen waar de bank voor staat en waar zij naartoe wil. En trots kunnen zijn op het bedrijf waar ze voor werken.“ De koers voor ABN AMRO is duidelijk, het gezonde begin is er.