Verbinding tegen verzuim

Deloitte is een organisatie met ruim 4.500 medewerkers en kantoren in heel Nederland. Er wordt hard gewerkt voor grote klanten. Dat brengt een hoge werkdruk met zich mee. Daarom startte Manager Health en International Mobility Karima Najjaj afgelopen jaar een pilot coaching.
""
Als team actief met dit onderwerp aan de slag blijven. Dat blijft een uitdaging

- Karima Najjaj, Manager Health en International Mobility Deloitte​​​​

Het belang van preventie

‘Deloitte is een high performance organisatie. Het is als medewerker onvoldoende om alleen aanwezig te zijn. We verwachten dat onze mensen het beste uit zichzelf halen om een zo goed mogelijk product voor de klant neer te zetten. Die werkdruk kan best zwaar zijn. Daarom bieden wij hulp. We willen voorkomen dat mensen uitvallen. En natuurlijk willen we ook voorkomen dat mensen weggaan omdat ze het niet meer naar hun zin hebben bij Deloitte.’

Psychische klachten

Het verzuimpercentage bij Deloitte is gemiddeld zo’n 1,5 tot 3 procent. Als we kijken naar het langere verzuim -langer dan 6 weken- is meer dan 60 procent het gevolg van psychische klachten. Dat kan alleen werkstress gerelateerd zijn. Maar meestal in combinatie met persoonlijke omstandigheden.

Liesbeth Hooghoudt
De juiste professionals bij elkaar brengen. Daar gaat het mij om

- Liesbeth Hooghoudt, Gezond Ondernemen consultant Zilveren Kruis

Vitaliteitsprogramma voor teams

We besteden al jaren aandacht aan verzuimpreventie. Zo boden we trajecten op individuele basis aan, maar een programma voor een specifiek team is nieuw. Een jaar geleden zijn we met de hulp van Zilveren Kruis begonnen met een coachingsprogramma voor onze medewerkers en teammanagers. We noemen dit ‘het vitaliteitsprogramma voor medewerkers’.

Drie onderdelen

Het vitaliteitsprogramma startte met een workshop voor teammanagers. Tijdens deze workshop werd vooral informatie gedeeld over de inhoud van het programma. Maar ook lieten we teammanagers nadenken over welk gedrag leidt tot vitaliteit bij medewerkers.

Ook het tweede deel van het programma was een workshop, genaamd ‘Keystones for Vitality’. Tijdens deze workshop gingen we nog wat dieper in op vitaliteit. We hebben het gehad over voeding, beweging en behandelden vragen als: wat is stress eigenlijk en hoe kun je daar precies mee omgaan?

Het derde deel was een individueel coachingstraject voor mensen in het team die al klachten ervaren. De mensen die een specifieke coachingsvraag hadden konden een individueel traject volgen.

Nieuw jaar, nieuw programma

Deelnemers gaven aan dat ze baat hebben gehad bij het programma. Ze waren blij met de hulp die we ze boden. Of werkstress nu verleden tijd is? ‘Nee, daar was het programma te kort voor. Dit jaar rollen we hetzelfde programma uit, maar met wat kleine aanpassingen. Want ja, we gaan gewoon door.’

Tips van Karima

  • Houd het klein en focus op één aspect. Wij hebben ons vitaliteitsprogramma bijvoorbeeld specifiek ingestoken op gedrag
  • Doe het met teams die er voor open staan. Teams met een hoge mate van verzuim zijn niet per se geschikt
  • Kies een aanpak gericht op zowel de medewerker als de leidinggevende(n) van het team. Zo heeft verandering de meeste kans

Zo gingen we met andere klanten aan de slag

""

‘Heel grof zou je onze wetenschappers kunnen verdelen in alfa, bèta en gamma: ieder domein gaat anders met werkdruk om’

- Paul van Soest, Afdelingshoofd Arbo & Milieu bij VU Amsterdam

Arij Peerbolte

‘Als medewerkers van elkaar weten dat ze mantelzorger zijn ontstaan mooie oplossingen’

- Arij Peerbolte, HRM-adviseur Hogeschool NHL

Willemien Meeuwissen

‘Tegenwoordig vraag ik: wat zou je helpen weer aan het werk te gaan?’

- Willemien Meeuwissen, Manager Mens & Arbeid GGZ Drenthe

Bel ons

U kunt ons bereiken van ma t/m vrij
8.30 – 17.00.

Afdeling Verkoop 071 364 19 20

Stuur ons een e-mail

Wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.

Mail ons direct

Volg ons op LinkedIn

Laat je inspireren en praat mee over actuele onderwerpen.

Naar LinkedIn