Proud to be oud bij De Trans en Espria

Veel organisaties denken na over de inzetbaarheid van ouder wordende medewerkers, maar waarom worden zijzelf zo weinig betrokken? Espria-onderdeel De Trans draaide het om en vroeg wat zij willen. ‘Zonder al te veel kaders gingen we het gesprek in. Open. Dan haal je ook echt iets op…’
""
Het is goed om soms even stil te staan en te reflecteren: hoe gaat het en wat heb ik nodig?

- Nicolien Oomen, Vitaliteitsexpert bij Espria - Arianne Poel, Directeur bij De Trans - Dianne Oosterhuis, Adviseur Vitaliteit, Preventie en Arbo bij De Trans - Hillegonda Kruid, Zorgcoördinator bij De Trans

Door en door en door

Ouderen zijn heel hard nodig op de werkvloer. Inmiddels telt Nederland voor het eerst meer 50-plussers dan jongeren. Bij De Trans, onderdeel van zorgconcern Espria, weten ze daar alles van. Van de 1200 medewerkers is de helft ouder dan 50 jaar. Dat is niet erg, vindt directeur Arianne Poel, maar het besef is wel belangrijk. ‘We kunnen ons focussen op het binnenhalen van 18-jarigen, maar de 50-plusser moet ook nog even door. Die willen we graag binnenhouden. Onze medewerkers zorgen voor onze cliënten en dat doen ze heel goed. Ze gaan maar door en door en door. Maar je kunt niet alleen doorhollen. Het is goed om soms even stil te staan en te reflecteren: hoe gaat het en wat heb ik nodig?’

Grote complimenten

Juist ouder wordende medewerkers kunnen goed bepalen wat voor hen werkt. ‘Daar geloven wij zeker in,’ bevestigt Nicolien Oomen, vitaliteitsexpert bij koepelorganisatie Espria. ‘We werken veel samen met Zilveren Kruis als het gaat om gezond ondernemen. Het is fijn om te kunnen sparren over onze ouder wordende medewerkers. Dus toen zeiden we tegen elkaar: kunnen we niet samen optrekken?’ En dat kon zeker. Met de methodiek van Zilveren Kruis werd een groep medewerkers geïnterviewd. Waar lopen ze tegenaan en welke oplossingen zien ze zelf? Nicolien wordt opnieuw blij als ze aan het proces terugdenkt: ‘Grote complimenten! Ik ben echt fan van het Eigen Regie model. De vragenlijst is daarop gebaseerd en dat werkte gewoon heel goed. Zonder al te veel kaders gingen we het gesprek in. Open. Dan haal je ook echt iets op…’

Vitaliteitsplein

‘Ik dacht meteen: dit is iets voor ons,’ zegt Dianne Oosterhuis, adviseur Vitaliteit, Preventie en Arbo. Ze vertelt over de uitkomsten van de interviews: de rol van leidinggevenden kon duidelijker, de communicatie moest scherper en de digitalisering bleef toch een uitdaging. En het belangrijkste: ‘Medewerkers wilden meer gehoord worden. Maar hoe? Juist dit traject toont aan waar we aandacht voor moeten hebben.’ Zo hebben veel ouder wordende medewerkers behoefte aan financiële zekerheid. ‘Misschien willen ze minder werken of een minder belastende functie. Of ze zijn het inzicht in de financiën kwijt.’ Daarom is het vitaliteitsplein op het intranet – waar alle interventies staan – aangevuld met loopbaan en financiële coaching, maar ook maatwerkadvies over het pensioen. De 10 belangrijkste thema’s zijn inmiddels op het plein vertegenwoordigd. ‘We bieden steeds meer aan. Dit heeft ons heel veel concrete inzichten gebracht om verder te bouwen.’

Matti Paulissen
Uit de interviews kwam heel veel informatie. Medewerkers voelden zich gehoord en kwamen met goede oplossingen. Daarom is het zo belangrijk om het gesprek aan te gaan.

Matti Paulissen, Gezond Ondernemen consultant Zilveren Kruis

Geen volzinnen meer

‘Ik kan in Rolde prachtige plannen verzinnen, maar ik verdiep me liever in onze medewerkers,’ zegt Arianne. ‘Laatst verstuurden we nog een partij brieven, in heldere taal. Daar kun je van alles van vinden in dit digitale tijdperk, maar als zoiets werkt voor medewerkers, dan werkt het voor ons.’ Voorheen begrepen medewerkers niet altijd waarom De Trans bepaalde keuzes maakte. Nu is dat anders, mede door de heldere manier van communiceren. Geen prachtige volzinnen, maar klare taal. ‘Eigenlijk verstaan we elkaar nu beter. Ik wil dat onze visie overal wordt besproken en dat we deze samen dragen.’ 

Proud to be oud

Is dit project een voorbeeld voor andere Espria-organisaties? Nicolien denkt van wel. ‘We gaan sowieso onze ervaringen delen in een webinar. En ja, daarna kijken we natuurlijk verder. Alle medewerkers van Espria bezorgen hun cliënten met veel passie en energie een fijne dag. Zij verdienen het ook om goed ondersteund te worden.’ Arianne knikt, ze is het met Nicolien eens. ‘We moeten heel zuinig op ze zijn. Anders gaan ze misschien ziek uit dienst, ziek het pensioen in. Dat wil niemand. Het is mooi dat wij als organisatie kunnen ondersteunen.’ Ook Dianne sluit zich hierbij aan. ‘Daarom ben ik zo blij met dit project, haha. We doen iets goeds voor, door én vooral met medewerkers.’ 

Reactie van een medewerker

Hillegonda Kruid - Zorgcoördinator bij De Trans ‘De brief om deel te nemen aan de interviews kreeg ik op een heel bijzonder moment: de dag nadat ik 50 werd, haha. Mijn pensioen gaat nog lang niet in, dus ik vind mezelf helemaal niet oud. Ik ben hartstikke vitaal. Maar het is wel goed om hierover na te denken. Ik werk op een woning voor ouder wordende cliënten met ouder wordende collega’s. Zelf heb ik altijd geluk gehad met mijn leidinggevenden, maar dat geldt niet voor iedereen. Sommige collega’s zeiden: “Waarom zou ik mijn mening geven? Er wordt toch nooit iets mee gedaan.” Dat begint nu te veranderen. Ik vind het belangrijk om gehoord te worden. Tijdens het interview en de groepssessie kreeg ik de kans om mijn mening te geven, en de mening van anderen te horen. Zo fijn. Ja, de uitnodiging kwam op een gek moment, maar ik was er wel blij mee. Mijn werkgever is zich bewust van mijn bestaan én wil dat ik tot mijn pensioen gezond blijf. Dat is toch top?’

Tips van Espria en De Trans om medewerkers te betrekken:

  • Werk met een vitaliteitskalender. Maandthema’s zorgen voor een haakje om te praten over werkplezier of werk-privébalans.
  • De aandacht van de ouder wordende medewerker wordt niet verdiend met een appje, maar met oprechte aandacht.
  • Focus niet alleen op het binnenhalen van jongeren, maar juist ook op het behouden van ouderen.

Zo gingen we met andere klanten aan de slag

""

'Medewerkers moeten zich gehoord voelen. In gesprek gaan kan verzuim voorkomen. Daar geloof ik in.’

- Tineke Haak-Bok, Specialist Verzuim en Esther van Lunteren, Specialist Verzuim bij PostNL
""

'Het is net zo belangrijk om je hoofd te trainen als je lijf’'

- Folkert van Dam, HRM Trainee en Oana Salcescu, HRM Trainee bij Unilever
Carin Carpaij

‘Een stoel is een stoel, maar optimaal afstellen voor een gezonde werkhouding is een ander verhaal’

- Carin Carpaij, adviseur GVB Gezond

Bel ons

U kunt ons bereiken van ma t/m vrij
8.30 – 17.00.

Afdeling Verkoop 071 364 19 20

Stuur ons een e-mail

Wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.

Mail ons direct

Volg ons op LinkedIn

Laat je inspireren en praat mee over actuele onderwerpen.

Naar LinkedIn