SABIC en Zilveren Kruis zetten zich in voor duurzame inzetbaarheid
Wat doet SABIC?
“Als SABIC zijn wij onderdeel van Aramco, de grootste oliemaatschappij ter wereld. Hier in Nederland maken we halffabricaten voor de maakindustrie. Als bedrijfsarts ben ik verantwoordelijk voor de Arbodienst van SABIC. Die bestaat naast mijzelf uit 1 fysiotherapeut, 2 verpleegkundigen en een aantal ondersteunende medewerkers. Zilveren Kruis is voor ons een belangrijke partner. Zij investeren samen met ons in veel initiatieven om de gezondheid en het welzijn van medewerkers te verbeteren. Zoals ons project met de Intelligent Seat Behaviour Assistant (ISA), op onze locaties aan de Zuidas, in Geleen en Bergen op Zoom.”
“In veel opzichten hebben we het hier best goed voor elkaar. We hebben een EHBO-afdeling met antibacteriële wanden, state-of-the-art ziekenhuisapparatuur, een verbandkamer en een behandelkamer voor fysiotherapie. We verlenen eerstelijns huisartsenzorg, hebben een eigen apotheek en een eigen vaccinatieprogramma. Maar als Arbodienst willen we vooral letsel en ongemak voorkomen. Daarom zijn we altijd op zoek naar goede preventie-initiatieven.”
Henri Hendricks - Senior Manager Medical Department SABIC Nederland
Hoe werkt de Intelligent Seat Behaviour Assistant?
“Onze fysiotherapeut behandelde steeds vaker dezelfde klachten van kantoormedewerkers. Schouders, ellebogen, pols- en nekproblemen, veroorzaakt door langdurig zitten in een verkeerde houding. Op internet kwam ik Deep Care tegen, een Duitse startup van een paar robot-engineers. Zij hebben de Intelligent Seat Behaviour Assistant ontwikkeld, een slim kastje dat lijkt op een smartphone. Het is uitgerust met een infraroodcamera, die continu registreert hoe iemand zit en beweegt. Dat klinkt misschien alsof je de hele dag bespioneerd wordt, maar dat is gelukkig niet zo. De camera maakt warmtebeelden. Mensen zijn daarop niet herkenbaar, maar hoe ze zitten en bewegen wel. De ergonomie, zeg maar.”
“Zodra je houding langere tijd niet goed is, geeft ISA coachende adviezen. Denk bijvoorbeeld aan aanwijzingen voor een betere houding, of oefeningen om pols, schouder en nek te trainen. Een filmpje laat je dan precies zien wat je moet doen. Ik liet zo’n kastje komen en probeerde het uit. Als ergonoom weet ik wel het een en ander van goede en slechte houdingen. Ik werk bijvoorbeeld al jaren achter een bureau waaraan je kunt zitten, of staan, of zelfs fietsen. Binnen de kortste keren liet ISA me weten dat ik mijn schouders te hoog optrek. Met het advies om mijn bureau 3 centimeter lager te zetten. Geloof het of niet, maar dat maakte een wereld van verschil.”
Hoe heeft de Assistant bijgedragen aan de gezondheid en het welzijn van kantoormedewerkers? Hoe meet je dat?
“Al snel wilden de meeste collega’s ISA proberen. Ruim 75% van de kantoormedewerkers heeft er gebruik van gemaakt. ISA is bedoeld voor tijdelijk gebruik, voor 6 tot 18 weken. Het is de bedoeling dat mensen in die periode gezonder gedrag aanleren. En dat werkt, blijkt uit de vragenlijsten die we mensen voor en na het gebruik lieten invullen. 93% van de gebruikers is meer gaan bewegen. 75% geeft aan zich bewuster te zijn van zijn houding. We hebben al jaren bureaus waar je zowel aan kunt zitten als staan. Voor ISA had bijna iedereen dat bureau in de zitstand staan. Nu zie je dat bijna de helft van de bureaus in de hoogte is gegaan. Maar mensen zijn bijvoorbeeld ook regelmatiger water gaan drinken door de adviezen van ISA. De overgrote meerderheid voelt zich beter en fitter. Maar de grootste winst is dat bijna 90% zegt dat het aangeleerde, gezonde gedrag gewoonte is geworden.”
“Verloop is bij SABIC sowieso laag. Als je het mij vraagt komt dat omdat het zo’n leuk bedrijf is, dat je er nooit meer weg wil. Maar we zien nu ook dat het verzuim aanzienlijk is teruggelopen. Onze fysiotherapeut behandelt vrijwel geen fysieke klachten meer. Die heeft daardoor nu veel meer tijd om mensen te steunen met preventieve behandelingen, helpen met oefeningen en voorlichting over gezonde beweeggewoontes.”
Hoe is jullie samenwerking met Zilveren Kruis?
“We werken al tientallen jaren heel goed samen met Zilveren Kruis. Ze zijn onze huisverzekeraar. In die rol investeren ze veel in preventie en daar zijn we heel blij mee. Hierdoor kunnen we op de iets langere termijn heel veel zorgkosten voorkomen. Zilveren Kruis is een actieve partner in veel van onze projecten. Hun adviseur voor Gezond Ondernemen ondersteunt ons met data en advies om de gezondheid van onze medewerkers verder te bevorderen. ISA is hier een uitstekend voorbeeld van.”
Onderneemt SABIC nog meer op het gebied van innovatieve technologieën om het welzijn van medewerkers te verbeteren?
“Een ander voorbeeld is een onderzoek dat we een paar jaar geleden deden naar slaapapneu. Dat is een aandoening waarbij tijdens de slaap de ademhaling steeds 10 seconden of langer stopt, soms meer dan vijftig keer per uur. Patiënten zijn daardoor overdag vaak erg slaperig. We vroegen medewerkers een vragenlijst in te vullen, over zaken als piekeren en slaapklachten. Daarna kregen ze sensoren mee die ’s nachts allerlei functies meten, zoals ademhaling, spierspanning en het zuurstofgehalte in het bloed. Bij een vermoeden van slaapapneu werd een officiële diagnose gesteld door een KNO-arts. Zo hebben we 70 patiënten opgespoord en met succes kunnen behandelen, zonder dat er een ziekenhuisopname aan te pas kwam. Per patiënt waren de kosten enkele tientjes, een fractie van de kosten als het via de huisarts gaat. Dankzij de gezamenlijke investering van SABIC en Zilveren Kruis in preventieve gezondheidszorg zijn deze kosten voor de maatschappij bespaard gebleven.”
Wat is je advies aan organisaties met veel kantoormedewerkers die worstelen met de krapte op de arbeidsmarkt?
“Bij SABIC doen we er alles aan om onze basis goed op orde te hebben. Dat betekent: goed zorgen voor je mensen, altijd en in alle opzichten. Investeren in kwalitatieve aandacht, met respect voor persoonlijke ruimte en vrijheid. En steeds weer controleren of je nog wel op het juiste pad zit. In dat kader kijken wij ook elke 3 jaar naar onze verzekeraar. Zijn we nog innovatief, is onze preventie optimaal en hoe verloopt de klachtafhandeling. Elke keer weer komt Zilveren Kruis als beste uit de bus. Als partner bewijzen ze altijd hun meerwaarde voor ons als Arbodienst en voor de medewerkers van SABIC. Ze houden ons scherp met uitnodigingen voor congressen en updates over risico’s, trends, en wet- en regelgeving. Zo’n partner zou elk bedrijf moeten hebben.”
Simon Fiechtner
Simon Fiechtner is medeoprichter van Deep Care, de startup die ISA ontwikkelt. “Dit is hoe innovatie altijd zou moeten zijn. Dr. Henri Hendrickx vroeg om een paar kleine aanpassingen – zoals de garantie dat ISA Nederlands zou leren. Deze werden doorgevoerd en toen waren we klaar om te gaan. En de resultaten waren volledig positief! De enquêtes toonden veel enthousiasme, naast de meetbare en duurzame gezondheidsverbeteringen onder de medewerkers van SABIC. Innovatie als deze kan niet zonder early adopters zoals SABIC. Tegelijkertijd is de steun van invloedrijke instellingen cruciaal. Tom Splitthoff van Zilveren Kruis zag snel de potentie in van wat we bij SABIC deden en helpt ons nu actief om op te schalen naar zoveel mogelijk organisaties en hun personeel in Nederland. Met ISA bieden we de enige oplossing die bewijst een meetbaar langetermijneffect te hebben op het dagelijkse gedrag van mensen aan hun bureau – gericht op beweging, ergonomie en hydratatie. Dit pakt direct het kernprobleem van langdurig zitten aan, wat niemand anders tot dusver heeft weten te veranderen.”
Tom Splitthoff
Tom Splitthoff is als Adviseur Gezond Ondernemen bij Zilveren Kruis vooral bezig met begeleiding in datagedreven gezondheidsbeleid en het versterken van medewerkerswelzijn en organisatiecultuur. “De implementatie van de Intelligent Seat Behaviour Assistant van Deep Care heeft de gezondheid en het welzijn van de kantoormedewerkers bij SABIC aantoonbaar verbeterd. Het project past dan ook heel goed bij onze recente campagne waarin we werkgevers aanmoedigen om de gezondheid van hun medewerkers prioriteit te geven. De ISA-technologie stimuleert dit soort gezond gedrag op de werkvloer. Ik kan niet genoeg benadrukken hoe belangrijk het is dat werkgevers zoals SABIC, investeren in de gezondheid van hun medewerkers. Dit project laat zien hoe innovaties zoals die van Deep Care, in samenwerking met betrokken werkgevers, kunnen leiden tot verbeteringen in de werkomgeving. We hopen dat dit verhaal andere bedrijven kan inspireren om soortgelijke initiatieven te overwegen.”