Erkenning voor nieuwe keuzes, maar ook serieuze vragen

Zilveren Kruis Zorgkantoor werkt aan een nieuw inkoopbeleid voor 2024 en verder. Daar zijn we nu ruim een jaar mee bezig. Gaandeweg dringt steeds meer het besef door dat de toekomstige uitdagingen groot zijn en dat het daarom anders moet: het is tijd voor echte keuzes. In de maand maart (2023) spraken we veel partijen die belangrijk zijn voor ons zoals de (vertegenwoordigers van) cliƫnten, zorgaanbieders en branches. We ervaren een brede steun voor onze nieuwe koers. We horen echter ook terechte vragen en de zorgen die daar vaak achter schuilen. U leest er meer over in deze nieuwsbrief.

Iedere sector heeft z’n eigen uitdaging

Er zijn natuurlijk problemen waar de gehele zorg voor staat. De stijgende prijzen, de energiecrisis en de personeelstekorten om er maar een paar te noemen. Er zijn echter ook belangrijke verschillen. In de V&V stijgt het aantal ouderen dat een beroep zal doen op de Wlz snel. In de GGZ en GZ zien we de (toenemende) complexe zorgvraag als belangrijkste punt van aandacht. We spraken erover met (vertegenwoordigers van onze) klanten, zorgaanbieders en branches. In het vervolg van deze nieuwsbrief treft u, per sector, een impressie van onze bevindingen.

Samen naar een toekomstbestendige GGZ Wlz

Ook voor de GGZ hebben we op donderdag 23 maart de ideeën voor het nieuwe beleid gedeeld met de aanwezige zorgaanbieders. In de zaal was er een mooie mix aan beschermd woonaanbieders en geïntegreerde aanbieders vanuit verschillende regio's in Nederland. We presenteerden de hoofdpunten van ons nieuwe beleid. Daarin kwamen de drie hoofdthema's aan bod, namelijk: prioriteit voor mensen met een complexe zorgvraag, ondersteunen van herstelgerichte zorg & zelfredzaamheid, en als derde innovatie. Door de complexe zorgvraag prioriteit te geven, willen we ook in de toekomst voldoende zorg en intramurale woonplekken beschikbaar hebben voor mensen met een complexe zorgvraag. Daarbij is het belangrijk dat we goed blijven kijken naar wie intramurale zorg nodig heeft en wie, met de juiste ondersteuning, kan en wil wonen in de wijk. Vandaar dat we extramurale zorg ook financieel stimuleren met ons beleid. Maar ook intramurale zorg voor de laagste indicaties minder willen stimuleren. Een van de deelnemers stipte daarbij terecht aan dat de beschikbaarheid van vastgoed een belangrijk aandachtspunt is bij dit thema. Tot slot innovatie: om personeel te ontlasten en in te kunnen spelen op de oplopende tekorten zetten we de komende jaren actief in op het implementeren van innovaties. Daarbij werd de vraag gesteld aan welke innovaties wij denken. Vanuit ZN wordt er een lijst opgesteld met innovaties die in de praktijk bewezen zijn (succesvolle initiatieven). De komende jaren zullen we van alle aanbieders vragen om een aantal arbeidsbesparende innovaties te implementeren in de organisatie. Al met al was het een interessante bijeenkomt met een prachtige opkomst en veel nuttige input vanuit aanbieders waar we mee verder kunnen.

In GZ steun voor keuze voor complexe en essentiële zorg, maar zorgen over de gevolgen

Voor Zilveren Kruis Zorgkantoor zijn alle klanten gelijk. We hebben zorgplicht voor iedere klant. In de praktijk zien we echter dat het moeilijker wordt om zorg te regelen voor klanten met een complexe zorgvraag. Daarom onderzoeken we of we meer geld kunnen besteden aan complexe en essentiële zorg. De keerzijde is dat er daardoor minder geld beschikbaar is voor reguliere zorg.

De meeste mensen zijn het gelukkig met ons eens dat het (hard) nodig is om meer geld uit te geven aan complexe en essentiële zorg. Er zijn ook zorgen over minder geld voor reguliere zorg. Dat mag alleen als dat ook verantwoord kan. Veel zorgaanbieders en (vertegenwoordigers van) klanten vertellen ons echter dat dit al jaren gebeurt. De tekorten voor complexe zorgvragen worden binnen een zorgaanbieder immers vaak al gefinancierd door geld dat overblijft op reguliere zorg. Dat is echter niet mogelijk voor zorgaanbieders die alleen complexe zorg bieden.

Wat verder opviel is dat er onder (de vertegenwoordigers van) onze klanten veel steun is voor het innovatiebeleid. De tijd van vrijblijvendheid is voorbij. Zilveren Kruis Zorgkantoor wil met alle zorgaanbieders afspraken maken over innovatie. Met succesvolle initiatieven kunnen we personeel in de langdurige zorg beter inzetten. Dat is een voordeel voor zowel zorgaanbieder als de klant. Ook zorgaanbieders zijn enthousiast over innovatie, maar waarschuwen ook voor mogelijke nadelen. Niet iedere innovatie is geschikt voor iedere zorgaanbieder. Er is daarom veel aandacht nodig voor de implementatie van de initiatieven. Daar gaat Zilveren Kruis Zorgkantoor, samen met de andere zorgkantoren, mee aan de slag.7

Tot slot ervaarden wij veel herkenning op de uitvoering van het landelijk akkoord. Zilveren Kruis sluit in haar beleid zoveel mogelijk aan bij de kanslijnen die in het bestuurlijk akkoord geformuleerd zijn. Daarnaast kiezen we ervoor om niet eerst tarieven te verlagen om vervolgens daarmee de uitvoering van de kanslijnen te financieren. Deze lijn kon rekenen op instemming. We gaan het landelijk akkoord gewoon uitvoeren!

Voor de V&V in gesprek over de belangrijke elementen voor het inkoopbeleid

In de bijeenkomst hebben we zorgaanbieders meegenomen in de ontwikkelingen van het inkoopbeleid. We richten ons op het stimuleren van zelfredzaamheid, zorg in de eigen woonomgeving, een toekomstbestendig zorglandschap en innovatie.

Voor het vergroten van de zelfredzaamheid is het belangrijk dat alle partijen (zowel de klant, zorgaanbieders als zorgkantoor) hierin een rol pakken. We stimuleren dat zorgaanbieders (in de regio) samen initiatieven ontplooien gericht op het vergroten van zelfredzaamheid. Van klanten weten we dat ze graag ondersteuning en zorg zo lang mogelijk thuis willen ontvangen. Meer Wlz zorg in eigen woonomgeving (geclusterd en ongeclusterd) gaat natuurlijk niet vanzelf. We zijn van plan om de groei voor intramurale zorg te beperken door het maken van volume afspraken. Daarnaast bekijken we wat er in regio nodig is om meer zorg thuis mogelijk te maken. We maken hier afspraken over met zorgaanbieders, zodat essentiële voorzieningen geborgd zijn. Zorgaanbieders roepen op om aan te blijven sluiten bij de ontwikkelingen in de regio en samenwerking te bevorderen over de domeinen heen. We vinden dit ook van groot belang en zetten hierop in.

Verder stimuleren we de ontwikkeling van innovaties door in te zetten op onderzoek naar de effectiviteit van deze innovaties. We verbinden zorgaanbieders aan elkaar om zo een innovatief lerend netwerk te creëren. Daarnaast gaan we samen met zorgaanbieders aan de slag om innovaties die zich hebben bewezen structureel te implementeren. Zorgaanbieders geven aan dat ze het waarderen dat we met een lerend netwerk rond innovatie faciliteren dat zorgaanbieders leren van elkaar. Vanuit verschillende zorgaanbieders horen we dat ze het waarderen dat ze meegenomen worden in de ontwikkeling van het inkoopbeleid en zich herkennen in de gepresenteerde beleidslijnen.

Na de inhoudelijke toelichting zijn we met elkaar in gesprek gegaan. Margot Gerritse van Zorgspectrum heeft op inspirerende wijze haar ervaringen gedeeld en ons meegenomen in ontwikkelingen op gebied van reablement.

Tot slot zijn we op basis van een aantal stellingen in gesprek gegaan over onderdelen van het inkoopbeleid. Hierbij kwam ook een oproep gericht aan ons als zorgkantoor. Zorgaanbieders geven aan dat ze veel van elkaar kunnen leren. Het is belangrijk om goede voorbeelden met elkaar te delen, bijvoorbeeld ervaringen op het gebied reablement. Dit inspireert en stimuleert om hiermee zelf aan de slag te gaan. Hierbij geven zorgaanbieders aan dat het niet alleen belangrijk is om de successen met elkaar te delen, maar ook die dingen die niet goed zijn gegaan. Hierbij de vraag aan het zorgkantoor hierin een rol te vervullen en de verbinding tussen zorgaanbieders te faciliteren. Deze handschoen pakken we op.

Hartelijk dank voor uw inbreng

Zilveren Kruis Zorgkantoor werkt nu ruim een jaar aan het nieuwe zorginkoopbeleid 2024-2026. Het is nog niet af, maar we mochten en mogen al wel samenwerken met heel veel mensen in de Langdurige Zorg en daarbuiten. Dat is erg fijn. Samen maken we de transitie naar een toekomstig Wlz-zorglandschap, zodat onze klanten kunnen rekenen op passende zorg!

Save the date webinars inkoopbeleid 2024 en verder

Wij nodigen u van harte uit voor de webinars over het nieuwe inkoopbeleid op 1 juni 2023. Op deze publicatiedag informeren wij u graag over het inkoopbeleid Wlz voor het jaar 2024 en verder. We doen dat dit jaar met verschillende webinars, namelijk een introductie webinar voor alle sectoren en een webinar per sector.

Het programma

Sleep de tabel om meer informatie te zien
Tijd Agenda
10.00 uur Start webinar: introductie voor alle sectoren
De visie van Zilveren Kruis Zorgkantoor op de Langdurige Zorg
De wijze waarop het inkoopbeleid is uitgewerkt
Innovatie
De inkoopprocedure
10.30 uur Einde webinar

Na dit webinar volgen (verspreid over de dag) nog 3 inhoudelijke webinars van 45 minuten:

Sleep de tabel om meer informatie te zien
Tijd Agenda
11.00 uur V&V
13.00 uur GZ
14.30 uur GGZ

Binnenkort ontvangt u van ons een uitnodiging voor deze webinars waarvoor u zich kan inschrijven. Er is dan ook meer bekend over de programmering per sector.

Voor vragen kunt u ons mailen

Dit kunt u doen naar zorginkoopwlz@zilverenkruis.nl. Onze adviseurs nemen dan contact met u op.