De Haven besteedt kwaliteitsbudget aan kwaliteit van leven voor bewoners
Martin Noordegraaf vertelt
“Bij ons wonen cliënten met de ziekte dementie”, vertelt Martin Noordegraaf, manager facilitaire dienst bij De Haven. “Sinds de invoering van de leefcirkels dragen 64 van hen een polsbandje dat communiceert met sensoren in ons gebouw. Dit zorgt ervoor dat deuren voor hen opengaan die voorheen gesloten bleven. Letterlijk. De vrijheid die ze daardoor ervaren, is ontzettend waardevol voor hun welzijn en kwaliteit van leven.” Hij beaamt dat deze technologie een forse investering betekende in de laatste fase van de nieuwbouw die sinds 2019 klaar is. “Het kwaliteitsbudget vanuit het Zorgkantoor hielp ons om de leefcirkels daadwerkelijk te implementeren. Het is een soort kers op de taart geweest om de kwaliteit van de zorg verder te optimaliseren.”
Vrijheid bieden, veiligheid waarborgen
De Haven koos voor leefcirkels om bewoners meer eigen regie te geven en hun vrijheid te verruimen. Precies waar de Wet zorg & dwang ook op stuurt. Martin: “Leefcirkels bieden gecontroleerde vrijheid, want het moet natuurlijk wel veilig zijn. Daarom is elke leefcirkel individueel ingeregeld waardoor sommige deuren inderdaad gesloten blijven uit veiligheidsoverwegingen. Maar dat weegt niet op tegen de bewegingsruimte die er overblijft hier in huis.”
Martin Noordegraaf, manager facilitaire dienst bij De Haven.
‘Onze bewoners gaan lekker naar buiten’
In de praktijk betekent dit dat bewoners ongehinderd vanaf hun afdeling het hoofdgebouw in kunnen wandelen. Of dagelijks de Jumbo supermarkt kunnen bezoeken voor een boodschap, want die bevindt zich binnen de muren van De Haven. Ook een wandeling maken in de dementievriendelijke Beleeftuin behoort tot de mogelijkheden. “Ze kunnen hier inderdaad lekker naar buiten, een frisse neus halen, meehelpen met het verzorgen van de dieren of planten. Laatst was er een bewoner die uit zichzelf de dorre blaadjes van de beukenhaag stond te plukken. Hij bleek dat vroeger altijd te hebben gedaan. Ik vond het prachtig om te zien hoe hij daar voldoening uit haalde en er een fijne, zinvolle dagbesteding aan had.” Dat dagelijkse loopje naar de winkel, het ongehinderd door het gebouw en de tuin wandelen, actief bezig zijn… het betekent volgens Martin veel voor bewoners. “Het is bovendien gezond, want mensen komen dankzij die vrijheid echt in beweging.”
Een dorpje in een dorp
“Iemand heeft ons zorg- en wooncentrum weleens beschreven als een ‘dorpje in een dorp’. Dat vind ik een hele rake beschrijving. We zijn een relatief kleine organisatie maar hebben álles in eigen huis, tot eigen artsen en specialisten aan toe. Er heerst hier dagelijks veel dynamiek die bewoners uitnodigt om mee te doen als ze dat willen. Daar hebben we zelfs extra mensen voor kunnen aannemen, opnieuw vanuit het kwaliteitsbudget van het Zorgkantoor. Deze medewerkers zijn aan de slag in de Beleeftuin. Zij zorgen onder meer voor de geiten en kippen, organiseren activiteiten, begeleiden bewoners en bezoekers die daar graag komen. Prettig, want onze verzorgenden kunnen zich ondertussen volop op hun zorgtaken storten. Ons uitgangspunt is dat ‘zorg’ en ‘welzijn’ onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Het kwaliteitsbudget biedt ons de kans om die verbinding in stand te houden en te versterken en daarin de cliënt centraal te stellen. Want daar gaat het om. We willen die twinkeling in de ogen van bewoners zien. Die is onbetaalbaar.”
Zorg optimaliseren is ook: kennis met elkaar delen
Ook andere technologieën onderwerpt De Haven aan onderzoek. De inzet van beeldzorg of een zorgrobot, intra- en extramuraal, hebben allemaal de aandacht van de zorgorganisatie. “We kunnen er niet omheen om dingen uit te proberen. Bij De Haven is het arbeidsmarkttekort nog niet nijpend, maar het is wel iets om rekening mee te houden voor de toekomst. Technologie kan helpen om medewerkers te ondersteunen zodat ze meer tijd overhouden voor die belangrijke, persoonlijke aandacht. Daar hebben we het ook over in regioverband, met andere verpleeghuizen. We hoeven niet het wiel opnieuw uit te vinden, maar willen juist graag kennis en expertise rond innovaties met elkaar delen. Ook het Zorgkantoor van Zilveren Kruis draagt daar waardevol aan bij met tips en advies. Het is heel prettig dat het Zorgkantoor niet alleen maar toetst, maar vooral ook met ons meedenkt om de kwaliteit van zorg nu én in de toekomst te verbeteren.”