Hybride zorg en ondersteuning met beeldscherm contact

Bij beeldzorg geeft een zorgmedewerker, via een beeldscherm met camera en microfoon, op afstand zorg aan een cliënt bij algemene, dagelijkse handelingen.
Dankzij het beeldscherm kunnen de cliënten en zorgmedewerkers elkaar zien en spreken. Dit gebeurt via een tablet of computer van de cliënt zelf of verstrekt via de zorgaanbieder. Beeldzorg via DigiContact en Compaan maken onderdeel uit van de reeds gepubliceerde lijst met succesvolle initiatieven. Wij voegen daar de Beeldzorgcoalitie als voorbeeld in de praktijk aan toe.

Geschikt voor

  • V&V
  • GZ
  • GGZ

Resultaten""

Bij ambulante cliënten leidt beeldzorg tot een reductie van 50% in tijd (van 520 minuten fysieke zorg naar 260 minuten beeldzorg). Er is sprake van een kostenbesparing van € 92 per cliënt per maand. Daarbovenop leidt beeldzorg tot werkdrukvermindering en het terugdringen van escalaties (nog niet gekwantificeerd)1.

Leverancier van hybride zorg en ondersteuning met beeldscherm contact

Beeldzorgcoalitie

Vanaf 2017 vormen zorgorganisaties ASVZ, De Waerden en Triade Vitree de Beeldzorgcoalitie. De Beeldzorgcoalitie heeft een veilig en betrouwbaar beeldzorgprogramma ontwikkeld waarmee iedereen overweg kan. Alle professionele begeleiders op de beeldzorgcentrale werken met dezelfde gesprekstechniek. Hiermee kunnen zij altijd, ongeacht achtergrond en type vraag, cliënten verder helpen in hun dag. Cliënten ervaren de betrouwbaarheid dat ze altijd, ongeacht tijdstip en zorgverlener, goed geholpen worden.

Wilt u meer weten?

Meer informatie over hybride zorg en ondersteuning met beeldscherm contact vindt u op de website van Vilans.

Bronnen

1) Deze informatie komt uit Beeldzorg: dag en nacht ondersteuning als het even niet meer gaat (pdf) van de Beeldzorgcoalitie.