Klanten die verblijfszorg of een VPT ontvangen

Zo vraagt u Meerzorg aan

Om tot een goede Meerzorg aanvraag te komen raden wij u aan om de volgende documenten te raadplegen:

Voor 2024

Voor een individuele aanvraag dient u de volgende documenten in:

Voor een groepsmeerzorg aanvraag, dient u de volgende documenten in:

De volledig ingevulde documenten kunt u indienen via meerzorg@zilverenkruis.nl.

Voor 2025

Voor een individuele aanvraag dient u de volgende documenten in:

Voor een groepsmeerzorg aanvraag, dient u de volgende documenten in:

De volledig ingevulde documenten kunt u indienen via Meerzorg@zilverenkruis.nl.

Coulance inlevertermijn Meerzorgaanvragen voor overgang 2024 naar 2025

Voor her-aanvragen hanteren wij een uiterlijke aanlevertijd van minimaal 8 weken vóór de einddatum van het aflopende besluit. Gezien de documenten voor 2025 pas halverwege oktober 2024 zijn gepubliceerd, geldt er een coulance.

Tot 1 februari 2025 mag er nog gebruik worden gemaakt van de vragenlijst van 2024. Aanvragen die na 1 februari 2025 ingediend worden dienen de vragenlijst van 2025 te gebruiken.

Vul het aanvraagformulier en vragenlijst helemaal in

U vult het aanvraagformulier en de vragenlijst altijd volledig in, onvolledige kunnen wij niet in behandeling nemen. Het Aanvraagformulier Meerzorg Rekentool heeft meerdere tabbladen, afhankelijk van uw soort aanvraag (individueel of groep) vult u het betreffende tabblad in;

  • Op tabblad ‘Voorblad’ geeft u aan of het om een individuele Meerzorg- of groepsmeerzorg- of een preventieve aanvraag gaat. U vult hier het Expertise Bureau Meerzorg in als contactpersoon van het Zilveren Kruis Zorgkantoor. Ook vult u hier de aangevraagde periode in maanden in.
  • Op tabblad ‘Cliëntgegevens’ vult u in om welke klant(en) het gaat.
  • Op tabblad ‘Aanvraag individueel’ vult u het dagprogramma in voor een individuele aanvraag. De uren voor wonen en dagbesteding worden dan automatisch gevuld. De uren voor nachtzorg, behandeling, min-uren en context gebonden uren dienen handmatig ingevuld te worden. Dient u een groepsaanvraag in, dan laat u dit tabblad blanco. U vult voor iedere klant een eigen dagprogramma in.
  • Op het tabblad ‘Aanvraag-overzicht groep’ vult u, indien u een groepsmeerzorg aanvraag doet, handmatig de som van alle individuele dagprogramma’s in van de klanten uit de groep. De context gebonden middelen dient u hier nog los zelf toe te voegen.
  • Op het tabblad ‘Handleiding’ vindt u extra informatie voor het invullen van het Aanvraagformulier Meerzorg Rekentool.
  • Voer een laatste check uit of het tariefpercentage van uw sector klopt en of er een jaarbedrag en een etmaaltarief wordt aangegeven op het ‘Voorblad’.

Over de ingangsdatum van uw Meerzorgaanvraag

  • Ligt de aangevraagde ingangsdatum van de Meerzorgaanvraag in het verleden? Dan geldt als ingangsdatum de datum waarop de stukken volledig en compleet bij ons zijn binnengekomen.
  • Ligt de ingangsdatum in de toekomst? Dan hanteren wij de aangevraagde ingangsdatum. Het is niet mogelijk om Meerzorg met terugwerkende kracht aan te vragen.
Hoe vraag ik Preventieve Meerzorg aan?

Een preventieve Meerzorg aanvraag dient u op dezelfde manier in als een individuele- of een groepsmeerzorg aanvraag. Echter vult u op het Aanvraagformulier Meerzorg Rekentool op het ‘Voorblad’ in dat het om een preventieve Meerzorg aanvraag gaat. Ook vragen wij u om dit duidelijk in de mail te benoemen als u de aanvraag per mail indient. De datum dient in de toekomst te liggen, anders geldt als ingangsdatum, de datum waarop de stukken volledig en compleet bij ons zijn binnengekomen.

Voor een preventieve Meerzorg aanvraag geldt een toekenningstermijn van 3-6 maanden. 

Hoelang duurt de beoordeling van mijn aanvraag?

Wij hanteren een beoordelingstermijn van 6 weken. Echter is het de laatste tijd drukker en is de doorlooptijd langer dan u van ons gewend bent. Houdt rekening met ongeveer 8 á 9 weken voordat uw aanvraag in behandeling wordt genomen. Wij doen ons uiterste best om de beoordelingstermijn terug te brengen naar 6 weken.

Let op: Na het in behandeling nemen van de aanvraag kan er nog aanvullende informatie opgevraagd worden door de Casebehandelaar Meerzorg. Dit kan ervoor zorgen dat het beoordelen van uw aanvraag langer duurt.

Wanneer moet ik mijn Meerzorg aanvraag indienen?

Nieuwe aanvragen (groeps- en individuele) dient u vóór de ingangsdatum in. Anders geldt datum binnenkomst van de aanvraag.

Her-aanvragen (groeps- en individuele) dient u uiterlijk 8 weken voor de einddatum van het vorige besluit in.

Wanneer kies ik voor een groepsmeerzorg aanvraag?

Een groepsmeerzorg aanvraag is mogelijk vanaf 2 of meer klanten. In een groepsmeerzorg gaat het om een meer contextuele aanpak van de Meerzorg. Er dient meer overstijgend gekeken te worden naar de benodigde inzet op een gehele groep/afdeling. Waar het in een individuele aanvraag vaak gaat om een specifieke zorgvraag van één klant met benodigde extra inzet, gaat het in een groep veel meer om hoe men de context steviger neer kan zetten waarbij meerdere Meerzorg klanten tezamen gebruik maken van de extra inzet. In een groep hebben de klanten nog steeds individuele doelen, maar worden er ook overkoepelende groepsdoelen verwacht.

Geld er een maximaal aantal klanten voor een groepsmeerzorg?

Nee, er geld geen maximum aantal klanten voor een groepsmeerzorg.

Wel vragen wij om een gedegen afweging in de groepsgrootte. De ervaring leert dat het met grote groepen lastig is om groepsdoelen te formuleren die voor alle klanten gelden en dat het bij een her-aanvraag vervolgens lastig is om hier goed op te reflecteren. Kijk wat qua groepsindeling en -grootte passend is en dien eventueel meerdere aanvragen in als het om een grote groep gaat.

Hoe voer ik een wijziging door in een groepsmeerzorg aanvraag?

Binnen een groepsmeerzorg kan het voorkomen dat de samenstelling veranderd doordat klanten verhuizen of overlijden. Ook kan het zijn dat bepaalde klanten uit de groep tijdelijk meer nodig hebben dan in eerste instantie gedacht werd. U kunt deze wijziging middels een mutatie aan ons doorgeven. Er is een aantal soorten mutaties:

  1. Klant uitschrijven uit de groepsmeerzorg
    Wanneer een klant uit de groepsmeerzorg gaat dient u dit bij ons aan te geven. U stuurt dan een nieuw Aanvraag Formulier Meerzorg 2024 (xlsx) naar ons toe, waar de vertrekkende klant uit is verwijderd. Er volgt een nieuwe aangepaste beschikking.

  2. Klant inschrijven in een bestaande groepsmeerzorg
    Wanneer u een klant wilt toevoegen aan een al bestaande groepsmeerzorg dient u een inhoudelijke onderbouwing, een individueel dagprogramma, en een Aanvraag Formulier Meerzorg 2024 aan te leveren. Mits deze klant als Meerzorg waardig wordt bevonden, en de aanvraag is goedgekeurd volgt een aangepaste beschikking.

  3. Het Meerzorgprofiel van een klant in een groep ophogen
    Wanneer een klant (tijdelijk) een hoger Meerzorgprofiel nodig heeft dan in de bestaande beschikking is afgegeven, kan er een tijdelijke ophoging voor deze klant binnen de groep aangevraagd worden. U dient een inhoudelijke onderbouwing en een individueel dagprogramma voor de tijdelijke ophoging aan. Als de beoordelaar de ophoging heeft goedgekeurd wordt de beschikking tijdelijk opgehoogd.
Wanneer mag ik een groepsmeerzorg aanvragen?

Een groepsmeerzorg mag het gehele jaar door aangevraagd worden, bij een klant aantal van 2 of meer.

Wijzigingen zorginhoud, declaraties en beëindiging Meerzorg

  • We gaan ervan uit dat alleen de geleverde zorg gedeclareerd wordt en dat deze bij een eventuele materiële controle te herleiden is naar de aangevraagde Meerzorg inzet en de afgegeven beschikking.
  • Wanneer de afgegeven beschikking niet meer passend is bij de zorgvraag en/of er afbouw heeft plaatsgevonden vragen wij u om een her-aanvraag te doen. Ook wanneer de afgegeven beschikking niet meer toereikend is, mag er een tussentijdse her-aanvraag gedaan worden. De afname van Meerzorguren volstaat een aangepast Aanvraagformulier Meerzorg Rekentool met het nieuwe jaartarief. Bij een ophoging van de Meerzorguren vragen wij u om een inhoudelijke onderbouwing aan te leveren samen met de aangepast Aanvraagformulier Meerzorg Rekentool.
  • Bij beëindiging van de Meerzorg geeft u dit per mail aan. Wij zullen dan het Meerzorg dossier van de klant sluiten. Loopt de aanvraag af, en doet u geen her-aanvraag dan zal de Meerzorg beschikking automatisch aflopen, hiervoor hoeft u niets te doen.

Meerzorgdialoog

Voor zorgaanbieders met Meerzorg klanten vindt minimaal 1 keer per jaar een Meerzorgdialoog plaats. In het Meerzorgdialoog wordt de Meerzorg inhoudelijk besproken met (een van) de Casebehandelaren Expertise Bureau Meerzorg aan de hand van het Meerzorgplan. Bij het Meerzorgdialoog sluit het Zorgkantoor, de Zorgaanbieder die Meerzorg levert en het CCE aan. Het zorgkantoor neemt daarbij het initiatief voor het inplannen van het Meerzorg dialoog.

Let op: Voorheen werd de Meerzorgdialoog gevoerd door een transitieadviseur (eventueel samen met een zorginkoper) en was het Meerzorgdialoog ook een plek voor financiële vraagstukken. De Meerzorgdialogen worden vanaf 2024 zorginhoudelijk gestuurd. Voor vragen met betrekking tot het Meerzorgplafond of andere financiële vraagstukken verwijzen wij u door naar de inkoper of de transitieadviseur.

Meerzorgplan

Vraagt u Meerzorg aan voor meerdere klanten of groepen? Dan dient er in een aantal situaties een Meerzorgplan 2025 (docx) ingediend te worden bij het Zorgkantoor. Een Meerzorgplan wordt aangeleverd als, in het afgelopen jaar:

  • Meer dan 10 nieuwe individuele klanten een beroep doen op Meerzorg en/of
  • en nieuwe groepsmeerzorg wordt opgestart.

Bij zorgaanbieders die nog géén Meerzorg leveren aan klanten, leveren zij een Meerzorgplan aan als:

  • Een nieuwe individuele klant een beroep doet op Meerzorg en/of
  • een nieuwe groepsmeerzorg wordt opgestart.

Het Meerzorgplan kunt u indienen via Meerzorg@zilverenkruis.nl.

Verhuist uw klant naar een nieuwe zorgaanbieder?

De nieuwe zorgaanbieder kan het individuele (digitale) zorgplan integraal van de oude zorgaanbieder overnemen. De geldige beschikking Meerzorg blijft dan nog voor maximaal 6 maanden van kracht. Alle betrokken partijen bevestigen de verhuizing van een klant via het verhuisformulier. U kunt het verhuisformulier vinden op het tabblad 'Verhuisformulier' in het Aanvraagformulier Meerzorg Rekentool. Met het ingevulde en ondertekende verhuisformulier wordt de overheveling van financiële middelen tussen zorgaanbieders en/of zorgkantoren vastgelegd. In sommige gevallen kan het zorgkantoor vragen om een nieuw Aanvraagformulier Meerzorg Rekentool toe te voegen.

Declareer toegekende Meerzorg via de AW319

U kunt Meerzorg pas declareren nadat u per e-mail een positief besluit van ons heeft ontvangen. Declareer de toeslag voor Meerzorg via de prestatie ZMZ01.

Meer informatie over declareren

Heeft u een vraag over Meerzorg?

Wij helpen u graag via Meerzorg@zilverenkruis.nl.