“De brochure is een welkome aanvulling op mijn rol als onafhankelijke cliëntondersteuner”
Er zijn ouderen die al in de Wlz zitten en toch nog thuis wonen
Vrijwillig, omdat familieleden voor ze willen zorgen. Maar soms ook noodgedwongen door oplopende wachtlijsten van verpleeginstellingen. Joyce: “In de brochure staan veel hulpmiddelen om dan toch veilig thuis te kunnen blijven wonen. Bijvoorbeeld met behulp van een smarthorloge. Ouderen kunnen met een S.O.S. signaal via het horloge hulp inschakelen. Er zit ook GPS op zodat mantelzorgers kunnen zien waar een oudere zich bevindt. Dat is vooral heel fijn wanneer iemand licht dementerend is en regelmatig verdwaald. Maar ouderen kunnen ook gebruik maken van een boodschappenbus zodat ze zelf hun inkopen kunnen doen. Zo blijven ze meedoen in de samenleving. Ook voor mantelzorgers is er genoeg informatie. Zo is er een planningsapp, een soort agenda waar je in kan vullen wanneer en wie komt helpen bij de verzorging. Zo is de zorg makkelijk in te regelen en op elkaars agenda af te stemmen”.
Er zijn veel zorginnovaties die thuis wonen voor ouderen realistisch en veilig maakt
Joyce: “Ouderen en mantelzorgers weten vaak niet dat er veel zorginnovaties voorhanden zijn die veilig thuis wonen mogelijk maakt. Er zijn allerlei technische hulpmiddelen beschikbaar zonder dat er gelijk iemand fysiek bij nodig is. Bijvoorbeeld een medicijndispenser. Die geeft aan wanneer iemand medicijnen moet slikken. Indien gewenst kunnen mantelzorgers instellen dat als iemand de medicijnen niet inneemt, ze een notificatie krijgen”. Beeldbellen is ook een mooi voorbeeld. Ervaring leert dat het zien van een bekend, vertrouwd gezicht geruststellend werkt. Met een beeldtelefoon voelen ouderen zich meer verbonden met de buitenwereld en het geeft ze een veilig gevoel”.
Eenzaamheid onder ouderen
Joyce: “Als partners overlijden, komt het voor dat ouderen zich eenzaam voelen. Voor deze groep ouderen is de stap om hulp in te roepen groot omdat ze zich ervoor schamen. Daar zou meer aandacht voor mogen komen zodat mensen makkelijker in contact komen met elkaar. Ouderen kunnen bijvoorbeeld meedoen aan gezamenlijke maaltijden. Kerken en welzijnsorganisaties organiseren dit vaak. Ze krijgen dan een gezonde maaltijd én gezelligheid met elkaar. Via het Wmo loket kunnen ouderen informatie krijgen over dit soort, vaak plaatselijke, initiatieven”.
‘Warm’ doorverwijzen
Joyce: “Als iemand in aanmerking komt voor langdurige zorg dan mag je als cliëntondersteuner voor de Wlz deze cliënt officieel niet helpen bij de aanvraag. Dat moet via de cliëntondersteuner van de betreffende gemeente. Tegen mijn collega’s zou ik willen zeggen, verwijs warm door. Zoek contact met de cliëntondersteuner en breng deze in contact met de cliënt. In zo’n geval kan je ook gemakkelijk de digitale brochure mailen”.
Lees meer over onafhankelijke cliëntondersteuning op adviespuntzorgbelang.nl
Naar de brochure veilig en zelfstandig wonen in uw eigen huis