“Door de versnipperde informatie is het voor ouderen een zoektocht naar passende oplossingen om veilig thuis te kunnen blijven wonen”

“Mijn team heeft vaak als eerste binnen het Zorgkantoor contact met een cliënt”. Aan het woord is Peter van Tuinen, cliëntondersteuner bij het team Zicht op Zorg. “Wat ik vaak terugkrijg is dat mensen niet weten waar ze terecht kunnen met hun vragen. Bij de gemeente, verzekeraar of zorgkantoor? De vragen van ouderen en naasten gaan vaak over hoe ze zo lang mogelijk thuis kunnen blijven wonen en wat er beschikbaar is aan hulpmiddelen en extra ondersteuning. Want vaak willen ze nog niet naar een zorginstelling. Onze toegevoegde waarde is dat wij ze op weg helpen. Een brochure als ‘veilig en zelfstandig wonen in uw eigen huis’ helpt ons daar goed bij. Er staan veel antwoorden in op vragen die ouderen hebben”.
Peter van Tuinen, cliëntondersteuner

We zijn zuinig op mantelzorgers want zij maken veilig thuis wonen mogelijk voor ouderen

Peter: “We hebben vaak contact met naasten die gemachtigd zijn. Dat zijn meestal ook de mantelzorgers. Het onderwerp van gesprek is de cliënt maar ook aan de mantelzorger besteden we aandacht. We zeggen ook letterlijk tegen deze mensen, ‘we zijn zuinig op u want we hebben u hard nodig. Wat heeft u nodig om het goed vol te houden? Bijvoorbeeld een dementerende partner die de mantelzorger erg claimt. Dan kan dagbesteding een uitkomst zijn. Zo krijgt de mantelzorger weer wat lucht. Maar het komt ook voor dat een naaste geen extra ondersteuning wil. Dat is heel moeilijk voor mantelzorgers. Ik had laatst iemand aan de telefoon die zei: ‘Ik ben van alle kinderen de enige die nog de energie heeft om de verzorging van mijn vader op zich te nemen’. In de brochure staan adviezen en instanties waar mantelzorgers terecht kunnen als ze hulp nodig hebben of overbelast raken”.

Mensen blijven steeds langer thuis wonen, maar als het niet meer gaat, dan lijkt opname de enige mogelijkheid

“We missen hier nog een tussenstap. De wachtlijsten zien we oplopen. Daar moeten we oplossingen voor bedenken. Woonvoorzieningen bijvoorbeeld, waarbij ouderen dicht bij elkaar wonen en elkaar helpen. Dan kan er ook gemakkelijker gebundelde zorg geleverd worden. Daarnaast kunnen ouderen met hulpmiddelen nog best lang thuis blijven wonen. Een alarmknop is al aardig ingeburgerd. Maar veel hulpmiddelen zijn voor ouderen vaak nieuw en onbekend. Iets simpels als bijvoorbeeld een bedmat is al een uitkomst voor als mensen gaan dwalen. Als iemand ’s nachts een half uur niet op bed ligt, dan krijgt iemand in de buurt een seintje zodat ze op tijd in kunnen grijpen. Maar er zijn zoveel meer voorzieningen waar ze geen weet van hebben die in de brochure allemaal mooi gebundeld terugkomen”.

Domotica zou in de ouderenzorg veel meer ingeburgerd mogen worden

Peter: “Ik ben bestuurslid van een ouderinitiatief, een woonvorm voor jongeren met een lichamelijke beperking. Daar hebben we domotica zover doorgevoerd dat de mate van zelfstandigheid zo hoog mogelijk is. Bijvoorbeeld iemand die zwaar gehandicapt is en in een elektrische rolstoel zit. Er zijn afstandsbedieningen die op de rolstoel bevestigd kunnen worden waardoor iemand heel veel zelf kan doen in huis: de lichten aan en uit, gordijnen open en dicht en bed bediening zodat ze zelf in- en uit bed kunnen komen. Zo zijn er allerlei technieken beschikbaar om mensen zoveel mogelijk zelfstandig te laten functioneren. Dat zou in de ouderenzorg veel meer ingeburgerd mogen worden”.

Naar de brochure veilig en zelfstandig wonen in uw eigen huis

Terug naar alle interviews