Unilever maakt van niets doen een waardevolle optie
'Het is net zo belangrijk om je hoofd te trainen als je lijf’
- Folkert van Dam, HRM Trainee en Oana Salcescu, HRM Trainee bij Unilever
Mentale uitdagingen
‘Mijn telefoon gaat af, ik krijg nog een melding van LinkedIn en Facebook lokt me om mijn leven met dat van mijn vrienden te vergelijken.’ Oana Salcescu legt haar smartphone weer op tafel. ‘Dat zorgt allemaal voor druk. De mentale uitdagingen zijn gigantisch tegenwoordig.’ Het is een maatschappelijk probleem en speelt helaas ook bij de medewerkers van Unilever. Gelukkig kent de organisatie tal van interventies, want ‘zonder gezonde medewerkers heb je geen organisatie,’ aldus Oana. Folkert van Dam vertelt wat voor hem werkt: ‘Mindfulness laat zien waar je wél controle over hebt. Even een pas op de plaats zetten en focussen op het hier en nu. Het is net zo belangrijk om je hoofd te trainen als je lijf.’
Kampioen mindfulness
Oana en Folkert doen niet zomaar aan mindfulness. Ze zijn gekroond tot Mindfulness Champions – kampioenen met hoofdletters. Oana en Folkert kregen allebei een e-mail. Of ze wilden meedoen aan het Mindfulness Champions-programma. Oana en Folkert geven nagenoeg hetzelfde antwoord: mindfulness heeft hun leven veranderd. ‘Op een gegeven moment wist ik niet wat ik met mezelf aan moest,’ vertelt Folkert openhartig. ‘Er gebeurde zoveel in mijn leven: familieproblemen, vrienden, veeleisend werk. Ik was constant afgeleid. Mindfulness gaf me de controle terug.’ Ook Oana zocht naar houvast. ‘Angst was een thema in mijn leven. Ik dacht vaak dat ik niet goed genoeg was. Ik belde met Zilveren Kruis over een andere zorgvergoeding, en toevallig vertelde de klantenservice-medewerker dat ze samen met Unilever een mindfulness stress reduction-cursus vergoeden. Of ik interesse had? Dat programma veranderde alles. Mindfulness leerde mij dat ik meer ben dan mijn gedachten. Ik zou willen dat ik de vrouw aan de telefoon kon bedanken.’ Dus ja, Oana en Folkert wilden graag het nut van mindfulness delen met hun Unilever-collega’s.
Zintuigen openzetten
Mindfulness Champion word je niet zomaar. Daar gaat een wekenlange training aan vooraf over wellbeing, en daarna volgen lessen over het geven van mindfulness-sessies. Oana startte met de sessies en zes maanden later sloten Folkert en de andere champions zich bij haar aan. De bijeenkomsten vinden nu dagelijks plaats om kwart voor 9 of net na 5 uur – vrijblijvend. ‘Ik was bang dat niemand zou inloggen,’ zegt Oana met een lach. ‘Nu bereiken we 30 en soms 40 mensen op een dag. Er is echt behoefte aan.’ Voor sommige medewerkers is het eerst onduidelijk wat mindfulness inhoudt. Maar eigenlijk is het heel eenvoudig: mindfulness is een pauzeknop. Folkert: ‘Je neemt 10 minuutjes voor jezelf. Het gaat erom dat je het moment beleeft. Voel hoe je lichaam de stoel raakt, volg je ademhaling of kijk in de spiegel en lach naar jezelf. Zet de zintuigen open. Het is zo simpel. Iedereen kan het proberen. Dat is de kracht van het programma.’30.000 minuten mindfulness
Waarom gelooft Unilever in dit programma? ‘We willen voor onze ambitieuze medewerkers zorgen,’ zegt Oana. ‘Mindfulness zorgt voor een rustmoment en voorkomt mogelijk uitval. Iedereen heeft een beetje veerkracht nodig in het dagelijks leven.’ Er wordt dankbaar gebruik gemaakt van het programma. Steeds meer medewerkers vinden de weg naar de mindfulness-sessies. Veel van hen worden getipt door een collega; doe een keertje mee, het werkt echt. Of medewerkers lezen er iets over op de interne kanalen van Unilever. Nergens worden ze gedwongen. ‘Laagdrempelig is het toverwoord,’ lacht Folkert. ‘Het is een goed teken dat medewerkers steeds terugkomen.’ Oana: ‘We hebben al veel mensen bereikt. 30.000 mindfulness-minuten! Dit kan alleen bij Unilever. We krijgen veel steun vanuit leidinggevenden en de rest van de top. Zoiets zegt veel over onze organisatie.’
Verlangzamen
‘Hoe bereiken we de moeilijk bereikbare medewerkers in de fabrieken?’ vraagt Folkert zich hardop af. Dat is iets waar ze nu over nadenken. ‘Maar we zijn blij waar we op dit moment staan hoor,’ zegt hij erbij. Naast de dagelijkse ochtend- en middagmomenten organiseren de champions ook sessies voor groepen leidinggevenden of een Europees team van bijna 150 medewerkers. ‘Ik zeg niet dat we levens veranderen. Maar we maken het soms een beetje beter. Dat kan ook het verschil maken.’ Oana sluit zich bij Folkert aan. ‘Iedereen is constant bezig, maar er valt ook iets te zeggen om het leven te verlangzamen. We zijn human beings, geen human doings.’Tips van Unilever om een (mindfulness-)programma op te zetten
- Laat medewerkers andere medewerkers helpen. Dat zorgt voor een community-gevoel.
- Bespaar niet op de training van medewerkers, hoelang zoiets ook kan duren. Een goede training zorgt voor fundering en geloofwaardigheid.
- Creëer een cultuur waarin het normaal is om elkaar om hulp te vragen en het gesprek met elkaar aan te gaan.
- Zorg dat medewerkers enthousiast worden over het programma, maar maak het niet verplicht. Bedenk hoe je het laagdrempelig kunt houden.