Inkoopbeleid 2022-2023: samen zorgen voor voldoende passende zorg voor alle klanten, nu en in de toekomst
De komende 20 jaar liggen er grote uitdagingen op het pad van de langdurige zorg. Zorgaanbieders weten als geen ander dat zij nieuwe wegen moeten bewandelen om die toegankelijk te houden, nu en in de toekomst. Zilveren Kruis Zorgkantoor faciliteert daarbij met een meerjarig inkoopkader. Dit is gericht op waar we samen met zorgaanbieders naartoe willen: het bieden van voldoende passende zorg voor alle klanten, nu en in de toekomst, dichtbij en voor iedereen.
De uitdagingen in de langdurige zorg zijn groot. Neem de vergrijzing. Of de complexer wordende samenleving waardoor mensen moeilijker kunnen meedoen. Ook het aantal mantelzorgers neemt af. En laten we de nijpende arbeidsmarkt niet vergeten. Deze ontwikkelingen vragen om een nieuwe werkwijze in de zorg. Deze nieuwe werkwijze kunnen we alleen realiseren als zorgaanbieders en zorgkantoren de krachten bundelen. Zo houden we de langdurige zorg toegankelijk en betaalbaar voor iedereen.
Het inkoopbeleid is gericht op het samen werken aan een toekomstbestendig zorglandschap
Het inkoopbeleid van Zilveren Kruis Zorgkantoor is op die toekomst gericht. We streven – ook vanuit onze wettelijke zorgplicht – naar het realiseren van een zorglandschap dat past bij de zorgvraag van mensen die afhankelijk zijn van langdurige zorg, nu en in de toekomst. Dit zijn de doelen die we samen met zorgaanbieders met het inkoopbeleid nastreven:
Doel 1: Meer Wlz-zorg in een eigen, passende woning
We weten dat een deel van de mensen met langdurige zorg deze graag wil in een eigen passende woning. Voor de V&V gaat het vaak over het zo lang mogelijk in de eigen woning blijven wonen. Voor de GZ en de GGZ gaat het meer om de juiste zorg op de juiste plek, met mogelijkheden voor op- en afschalen van zorg en een variatie aan woonvormen. Door te voorzien Wlz-zorg in een eigen, passende woning ervaren mensen een hogere kwaliteit van leven en blijft er meer intramurale capaciteit beschikbaar voor mensen die deze nodig hebben. Passende huisvesting in combinatie met Wlz-zorg draagt zo bij aan het voorkomen van een tekort aan intramurale plekken.
Doel 2: Optimaal inzetten van de beschikbare middelen voor passende zorg
De stijgende zorgvraag leidt tot tekorten in personeel en middelen, tenzij we onze manier van werken aanpassen. Daar streven we naar door samen met zorgaanbieders de beschikbare medewerkers optimaal in te zetten, door technologie toe te passen waar dat kan en door doelmatig gebruik te maken van het beschikbare budget voor de Wlz.
Doel 3: Tijdig passende zorg
We willen dat mensen op tijd passende zorg krijgen. Met het toenemende aantal mensen dat op Wlz-zorg wacht, is dat niet vanzelfsprekend. Daarnaast zijn er mensen voor wie het zeer moeilijk is om passende zorg te vinden. Ook zijn er mensen die langer in hun eigen huis wonen dan eigenlijk verantwoord is. Daarom is het van belang dat we de zorg goed – en dichtbij – organiseren.
Doel 4: Goede coördinatie binnen het zorglandschap
Om onze inkoopdoelen te realiseren, is samenwerking nodig. Samenwerking tussen zorgaanbieders binnen de Wlz, tussen verschillende sectoren en ook samenwerking tussen domeinen, met bijvoorbeeld gemeenten, ziekenhuizen en wijkverpleging. Met dit inkoopdoel willen we deze samenwerking bevorderen. Zodat niemand tussen wal en schip valt en iedereen de juiste zorg op de juiste plek krijgen.
Doel 5: Goede kwaliteit van zorg
We blijven inzetten op een goede kwaliteit van zorg voor mensen die afhankelijk zijn van Wlz-zorg, op basis van de geldende kwaliteitskaders. Daarbij zetten we zorgaanbieders in hun kracht. Zij zijn immers de professionals die hier dagelijks invulling aan geven.
Inbreng van zorgaanbieders is onmisbaar
De uitdagingen voor 2022 en 2023 zijn gelijk aan de uitdagingen waarop het meerjarige inkoopkader 2021/2023 was gericht. De manier waarop we de doelen, samen met zorgaanbieders willen bereiken is anders. We stappen af van de maatwerkafspraken waarbij een deel van het tariefpercentage afhankelijk is van de bijdrage van zorgaanbieders aan het toekomstbestendige zorglandschap. We geven financiële duidelijkheid, met een duidelijk tariefpercentage. We blijven in dialoog met zorgaanbieders over de kwaliteit van zorg en de optimale inzet van middelen, nu en in de toekomst. Daarbij delen we onze kennis, bijvoorbeeld met geanonimiseerde data vanuit andere zorgaanbieders.
We bieden in het beleid ruimte voor regionale afspraken om te werken aan de uitdagingen [zie voor meer informatie hierover het artikel regionale samenwerking. De uitdagingen vragen namelijk niet overal om dezelfde acties omdat niet elke zorgaanbieder hetzelfde is. Dat geldt ook voor regio’s of sectoren. Daarom gaan we in de regio met zorgaanbieders in gesprek over het toekomstbestendig maken van het zorglandschap. Zij weten wat er binnen de gestelde doelen nodig en mogelijk is. Welke ideeën realistisch zijn. Waar kansen liggen om bijvoorbeeld meer samen te werken met partijen in de eigen regio. Die inbreng is onmisbaar om ervoor te zorgen dat elke klant in elke regio de Wlz-zorg blijft krijgen die hij nu en in de toekomst nodig heeft.