Zilveren Kruis roept werkgevers in Nederland op om gezondheid op één te zetten

11-09-2024

We worden ouder, bewegen te weinig en hebben meer stress. Dit zorgt voor steeds meer ongezonde levensjaren. En dat geeft extra druk op de arbeidsmarkt èn op de zorg. “Dat kan én moet anders. Gezonder”, aldus Georgette Fijneman, directievoorzitter van Zilveren Kruis. Namens de zorgverzekeraar roept ze Nederlandse werkgevers op: “Zet de gezondheid van je medewerkers op één.” Met een gezondheidsmanifest biedt Zilveren Kruis werkgevers acht punten om de gezondheid onder hun medewerkers te bevorderen.

1. Zorg dat iedereen meetelt, ongeacht leeftijd, sekse, seksuele voorkeur, herkomst, handicap, kleur of religie.
2. Zorg voor een fysiek en sociaal veilige werkomgeving.
3. Geef aandacht aan mentaal welzijn en het voorkomen/verminderen van stress.
4. Houd rekening met medewerkers die (mantel-) zorgtaken hebben.
5. Help medewerkers bij het voorkomen of oplossen van schulden
6. Bied tijdens het werk gelegenheid om te bewegen
7. Zorg voor gezonde en alcoholvrije keuzes tijdens maaltijden en bijeenkomsten.
8. Sta roken niet toe in bedrijfsruimten en op het bedrijventerrein.

Zilveren Kruis heeft op dit gebied zelf al stappen gezet, en werkt ook al lange tijd samen met andere organisaties aan gezondheid. De zorgverzekeraar ziet dat ook daar mooie stappen worden gezet. De komende maanden gaat Zilveren Kruis hier (verder) met werkgevers over in gesprek, om werkend Nederland structureel gezonder te maken.

Georgette Fijneman: “Werkgevers kunnen een cruciale rol vervullen in het bevorderen van  gezondheid. Fijn voor de medewerker, maar óók voor de werkgever. Want gezonde medewerkers betekent minder verzuim. Bovendien presteren ze beter en blijven langer bij de organisatie. Dat is belangrijk in deze krappe arbeidsmarkt. Maar het draagt ook bij aan het verminderen van de druk op de gezondheidszorg. Immers, als je gezond(er) leeft maak je minder, of zelfs geen, gebruik van zorg. Zo zorgen we ervoor dat de zorg ook voor toekomstige generaties toegankelijk blijft. En daarom roepen we Nederlandse werkgevers op, zet de gezondheid van je medewerkers op één en maak het verschil.”