Digizorg krijgt transformatiemiddelen
Focus op samenwerking en toekomstbestendige zorg
Het hoofddoel van het Digizorg transformatieplan is om de groeiende zorgvraag in de regio aan te pakken en goede zorg voor iedereen beschikbaar te houden. Dit initiatief vormt de basis voor een meerjarig transformatieplan dat wordt gedragen door de zorgaanbieders vanuit de eerste lijn, VVT, ziekenhuizen en de medische diagnostiek. Door gebruik te maken van een gezamenlijk digitaal platform, wordt de adoptie van digitale zorg door patiënten, cliënten en zorgverleners gemaximaliseerd.
Transmurale zorgpaden
Voor de uitvoering van de eerste fase van het plan is een bedrag van € 8,1 miljoen toegekend. Deze fase, die zich richt op de komende 12 maanden, omvat niet alleen het ontwerpen en implementeren van vier transmurale zorgpaden (hartfalen, COPD, diabetes type II, en palliatieve zorg), maar ook de verdere ontwikkeling van bredere digitale functionaliteiten. Chronische aandoeningen komen veel voor onder de inwoners van de regio Rijnmond en de Zuid-Hollandse eilanden en leggen een aanzienlijke druk op de eerstelijnszorg, ziekenhuizen en VVT. Door de samenwerking tussen verschillende zorgdomeinen te optimaliseren, wordt het mogelijk om gezondheidsgegevens van patiënten efficiënter in te zien en aan te vullen, wat leidt tot betere en effectievere zorg. Daarnaast wordt er gestreefd naar samenwerking met gerelateerde initiatieven zoals Zorgviewer en Zorg bij Jou om de digitale zorg verder te optimaliseren.
Siegfried Mulder, senior zorginkoper bij Zilveren Kruis, is blij met dit initiatief van de diverse regionale partijen om de zorg te verbeteren. “Het is mooi dat de huisartsen, ziekenhuizen en ouderzorginstellingen gezamenlijk de zorgpaden op elkaar afstemmen. Dit zal leiden tot de juiste zorg op de juiste plek op het juiste tijd. De digitale ondersteuning door één klantvriendelijke patiënten app geeft onze verzekerden de mogelijkheid tot meer zelfregie en betere kwaliteit van leven.”
Betere digitale ondersteuning voor patiënten en zorgverleners
Digizorg biedt patiënten eenvoudig toegang tot digitale zorg via één app. Deze app combineert het zorgaanbod van verschillende aanbieders op een toegankelijke manier. Patiënten kunnen afspraken maken, zorginformatie inzien, vragenlijsten invullen, metingen doorgeven, contact onderhouden met hun zorgverlener en hun medische gegevens bekijken. De implementatie van Digizorg is al van start gegaan in de regio.
Voor zorgverleners biedt de Digizorg Cockpit een verbeterd inzicht in de patiëntgegevens die beschikbaar zijn bij verschillende zorgaanbieders. Dit vergemakkelijkt de samenwerking en draagt bij aan de levering van geïntegreerde zorg. Daarnaast vermindert de inzet van AI-algoritmes het administratieve werk, bijvoorbeeld door het automatisch samenvatten van consulten, waardoor zorgverleners meer tijd hebben om zich te richten op de directe zorgverlening.
Fasering van het Digizorg-initiatief
Het Digizorg-plan wordt gefaseerd uitgevoerd. In de eerste fase, die nu van start gaat, worden zorgaanbieders aangesloten op het bestaande platform. Er is ook budget gereserveerd om het platform op korte termijn beschikbaar te maken in alle regio's. Ondertussen wordt er gewerkt aan de plannen voor de volgende fase, waarin meer zorgpaden worden uitgewerkt, de invoering bij zorgaanbieders wordt uitgebreid, en het platform verder wordt verbeterd.