Verdubbeling aantal verzekerden dat zorgbemiddeling aanvraagt bij Zilveren Kruis Ruim 34.000 verzekerden sneller in zorg: bijna 2 miljoen wachtdagen bespaard
Leiden, 20 januari 2025 - Het aantal verzekerden dat afgelopen jaar gebruik maakte van zorgbemiddeling bij Zilveren Kruis is in slechts één jaar verdubbeld. Van 17.850 aanvragen in 2023 naar 34.250 in 2024. In totaal zijn er bijna 2 miljoen (1,1 miljoen in 2023) wachtdagen bespaard, waardoor verzekerden gemiddeld 8 weken sneller toegang hebben tot de zorg die zij nodig hebben.
Meer betrouwbare wachtlijstinformatie kan aantallen zorgbemiddeling verhogen
Sinds 2018 stijgt het aantal aanvragen bij Zilveren Kruis jaarlijks. “Ik ben blij dat we afgelopen jaar weer meer verzekerden hebben kunnen helpen. De forse groei benadrukt opnieuw de toenemende behoefte aan zorgbemiddeling. Steeds meer verzekerden hebben zorg nodig en de druk op zorgverleners is groot. Maar er zijn verschillen in wachtlijsten. Door zorgbemiddeling kunnen we zowel verzekerden als zorgverleners helpen. Om nóg meer verzekerden te kunnen helpen aan snellere toegang tot zorg is het belangrijk dat er landelijk meer betrouwbare wachtlijstinformatie komt,” aldus Peter Langenbach, directeur Zorginkoop.
Om te bemiddelen hebben de zorgcoaches van Zilveren Kruis intensief contact met zorgaanbieders om inzicht te hebben in de wachttijden. Ze bellen met regelmaat na en checken op websites. Op deze manier slagen we erin jaar op jaar steeds meer verzekerden te helpen. "Daar zijn we natuurlijk trots op,” aldus Peter Langenbach. “Tegelijkertijd zien we kansen om nog beter en sneller te kunnen bemiddelen. De wachtlijstinformatie is op dit moment lang niet altijd compleet en up to date. We realiseren ons dat het inspanning vergt. Tegelijkertijd, als dat verbetert zorgt het er niet alleen voor dat wij verzekerden sneller aan zorg kunnen helpen maar ook dat de zorgvraag beter verdeeld wordt. Zodat de druk op zorgverleners verminderd. Zorgbemiddeling draagt zo direct bij aan de toegankelijkheid van de zorg. En het effect daarvan kan worden vergroot. Daarvoor is het noodzakelijk om op landelijk niveau actuele, kloppende, volledige wachtlijstinformatie te hebben.”