Blog verzekerdenraadslid Ina Diermanse
Welke pet heb ik op?
Het gesprek met het zorgkantoor is een gesprek waar ik mij altijd op verheug. Het is ook het gesprek waar ik “goochel” met petten. Heb ik de pet op als lid van de Verzekerdenraad of heb ik de pet op als manager bij een zorginstelling. Ik betrap mezelf in deze bijeenkomst vaak op het laatste. Het mooie aan het gesprek met het zorgkantoor is dat het in alle openheid verloopt. We worden meegenomen in het inkoopbeleid, de gekozen beleidslijnen, de dilemma’s én de bezoeken die het zorgkantoor aflegt bij zorgaanbieders.
In twee subgroepen hebben we vervolgens in alle openheid een uur gesproken met vertegenwoordigers van het zorgkantoor. Het puzzelde de aanwezigen om woorden en beelden te geven aan het inzetten op meer zelfredzaamheid in de Wlz. Hoe doe je dat en waar moet je aan denken?
Wat ons allen bezighoudt, en dat is in lijn met alle publicaties van deze week, hoe we de schaarste goed managen en de zorg voor kwetsbare burgers op een aanvaardbaar niveau houden. Leden van de Verzekerdenraad vertelden vanuit eigen ervaringen of vanuit signalen uit de achterban.
We hebben uitgebreid stilgestaan bij de toegang tot zorg en ook de vele verwachtingen. Het “ik heb er recht op” klinkt nog vaak genoeg.
En ook: hoe realiseren we het anders werken in de Wlz? Het zou goed zijn als zorgaanbieders en zorgprofessionals meer leren en ervaren om op een andere manier zorg te verlenen. Minder overnemen en veel meer insteken op het actief samenwerken met informele zorg. Ook en misschien wel juist als iemand in een instelling woont. Hier zet ik mijn “managers-pet” weer op. Het werken vanuit het principe van relatie-gerichte zorg is, wat mij betreft, één van de sleutels voor de toekomst. En het is goed om te merken dat het zorgkantoor deze gedachte ook stimuleert. Het gesprek van dinsdag 20 juni geeft mij vertrouwen in dat het zorginkoopbeleid vanuit een gedegen visie is vormgegeven.
Vanuit de Verzekerdenraad noemden we dat het communiceren over verwachtingen beter en eerlijker kan. Ook is genoemd dat het goed is dat het zorgkantoor communicatie afstemt (waar mogelijk) met het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ) **. Voor veel mensen is het CIZ de toegang en dan helpt het als bijvoorbeeld ook bij het CIZ aan verwachtingenmanagement wordt gedaan of de boodschap van “samen zorgen” duidelijk is.
Ik kijk met veel plezier terug op deze bijeenkomst van de Verzekerdenraad!
*De Wet langdurige zorg (Wlz) regelt zware, intensieve zorg voor kwetsbare ouderen, mensen met een handicap en mensen met een psychische aandoening (bron: Rijksoverheid)
** Het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ) beoordeelt aanvragen voor voorzieningen uit de Wet langdurige zorg (Wlz) en geeft hier indicaties voor. Bron: Rijksoverheid