Blog verzekerdenraadslid Juliette Redelé
In gesprek met de directie
De vergadering wordt door Johanna Haanstra, de voorzitter van onze Verzekerdenraad, geopend en begint met de Actualiteiten; dit is het moment waarop de Verzekerdenraden vragen aan de bestuurders kunnen stellen en waarop een toelichting op enkele actualiteiten wordt gegeven. Bestuursvoorzitter Georgette Fijneman en directeur Zorginkoop Peter Langenbach zijn er dit keer allebei. Op een vraag uit de zaal legt Peter uit hoe passende zorg wordt ingekocht, namelijk met een focus op de organisatie en op wat goed is voor de patiënt.
Vervolgens komt de contractering aan bod. Er wordt gewezen op verhalen in de pers waarin staat dat de contratering van de zorgverleners dit jaar moeizaam verloopt. Heeft dat geen consequenties voor de verzekerden? Hoe weten zij nu waar zij terecht kunnen? Georgette geeft aan dat Zilveren Kruis overal een constructief aanbod heeft neergelegd; er is nu 92% gecontracteerd (van de 30.000 contracten per jaar). Al in november hebben de verzekerden gehoord waar zij met bepaalde polissen terecht zouden kunnen, er zijn dus geen directe negatieve gevolgen voor de verzekerden. De onderhandelingen moeten ook wel scherp gevoerd worden, om te voorkomen dat er te veel geld wordt uitgegeven en de premies verder omhoog moeten.
Tenslotte wordt een vraag gesteld over het bericht dat een behandelaar in de GGZ wel plek heeft om mensen met psychische problemen te helpen, maar dat van de verzekeraar niet zou mogen. Dat lijkt moeilijk te accepteren, nu de wachtlijsten in de GGZ heel lang zijn. Waarom is er niet extra ingekocht? We horen dat het anders ligt; de wachtlijsten gelden voornamelijk voor de complexe problematiek. In dit geval ging het om zorg waar een groot aanbod in is. Die zorg was al bij andere zorgverleners ingekocht, daarom was het niet nodig extra in te kopen.
In gesprek over verbeteringen GGZ-zorg – Zilveren Kruis vraagt naar onze mening
Na de actualiteiten gaan we met medewerkers van de verzekeraar in dialoog over Mentale Gezondheidscentra. Het doel is om -net zoals in het Integraal Zorgakkoord staat- de samenwerking tussen sociaal domein, de huisartsenzorg en de GGZ-zorg te verbeteren. In het IZA is afgesproken dat de wachtlijsten en -tijden in de GGZ fors moeten dalen. Een van de mogelijkheden daarvoor is het verkennend gesprek bij een mentaal gezondheidscentrum. Als voorbeeld wordt iemand genoemd die somber is. In de huidige situatie gaat diegene naar de huisarts en vervolgens naar een GGZ-instelling, in de nieuwe situatie zou er eerst een verkennend gesprek kunnen plaatsvinden om de hulpvraag verder uit te werken: is er een medische/psychische oorzaak of heeft iemand bijvoorbeeld schulden die ervoor zorgen dat iemand niet goed meer functioneert? In het eerste geval kan iemand naar de GGZ worden doorverwezen en in het tweede geval naar een maatschappelijk werker van het sociale domein. Dit zorgt ervoor dat er breder naar de hulpvraag gekeken wordt en dat er minder gemedicaliseerd wordt. De ideeën staan nog in de kinderschoenen en de sprekers zijn benieuwd wat de Verzekerdenraden hiervan vinden. In de zaal volgt een geanimeerde discussie over de juiste benaming en over welk gevoel deze werkwijze opwekt. Uiteindelijk wordt geadviseerd andere bewoordingen te gebruiken, zoals een expertgesprek of een verdiepend gesprek en de regie nadrukkelijk bij de huisarts te houden. Het was heel leuk om op deze manier een inkijkje in het proces te krijgen en wij zullen de ontwikkelingen zeker blijven volgen!
Ons advies over het zorginkoopbeleid 2024
Sinds drie jaar mogen de verzekerdenraden meedenken en adviseren over dit inkoopbeleid. In november 2022 ontvingen we informatie over de te verwachten beleidswijzigingen. We hebben ons dit jaar gefocust op de huisartsenzorg; deze is heel belangrijk in ons stelsel en staat de laatste jaren enorm onder druk. In de bijeenkomst van januari zijn we op verschillende thema’s met medewerkers in dialoog gegaan en daarna kregen wij de kans ons advies te formuleren. De verschillende individuele adviezen zijn vervolgens door een commissie gebundeld en in een eensluidend advies gegoten. Vandaag wordt dat formeel vastgesteld. De rode draad wordt gevormd door begrippen als samenwerking, toegankelijkheid, preventie en communicatie, waarbij het belang van de verzekerde voorop staat. De commissie wordt bedankt voor het werk dat in korte tijd werd verricht; iedereen stemt in met het advies. Nu is het aan de directies om hiermee aan de slag te gaan!
De Verzekerdenraad behartigt de algemene belangen van alle verzekerden van Zilveren Kruis. Wij gaan niet over individuele klachten, maar gaan in gesprek over de algemene belangen van de verzekerden. Maak jij je ergens zorgen over, moeten wij iets bespreekbaar maken of kunnen wij misschien iets betekenen? Wij horen het graag!