Blog verzekerdenraadslid Sander Holterman

Dinsdag 28 januari kwamen de verzekerdenraden van Zilveren Kruis en De Friesland samen in Zeist. De bijeenkomst stond geheel in het teken van de zorginkoop 2026. Elk jaar geven de verzekerdenraden advies over het inkoopbeleid van Zilveren Kruis. Dat beleid geldt ook voor de andere zorgmerken zoals, FBTO, Interpolis en De christelijke zorgverzekeraar.

Tijdens de bijeenkomst vertelde directeur zorginkoop Peter Langenbach ons over de visie van Zilveren Kruis en de vertaling hiervan naar de belangrijkste punten van het inkoopbeleid voor 2026. Dit beleid omvat de wensen en voorwaarden die zorgverzekeraars aan zorgaanbieders stellen om een contract te krijgen. Zilveren Kruis stelt het beleid per zorgsoort op, zoals huisartsenzorg, de geestelijke gezondheidszorg, hulpmiddelenzorg en medisch specialistische zorg.

Daarna gingen we in deelsessies dieper in op het inkoopbeleid voor 2 specifieke sectoren: huisartsenzorg en geestelijke gezondheidszorg. De beleidsadviseurs legden de actuele ontwikkelingen in deze sectoren uit, benoemden welke uitdagingen er zijn en toonden aan hoe Zilveren Kruis samen met het werkveld naar oplossingen zoekt om de zorg toegankelijk en betaalbaar te houden. We bespraken de wachtlijsten in de geestelijke gezondheidszorg voor mensen met complexe zorgvragen, het financieel ondersteunen van startende huisartsen in gebieden met grote huisartsentekorten en hoe we burgers en verzekerden beter kunnen betrekken bij regionale transformatieplannen.

Ongevraagd advies

Naast de onderwerpen waarvoor Zilveren Kruis concrete vragen voorlegt, brengen de verzekerdenraden ook ongevraagd advies uit over onderwerpen die wij zelf belangrijk vinden en graag in het inkoopbeleid willen terugzien. Zo hebben we geadviseerd om eerder en duidelijker te communiceren over gecontracteerde zorgaanbieders. Dit is belangrijk voor verzekerden, zodat ze weten of hun zorgaanbieder een contract heeft met Zilveren Kruis. Ook gaven we aan dat meerjarencontracten met zorgaanbieders wenselijk zijn, omdat zulke langdurige overeenkomsten zorgen voor rust bij zowel de zorgaanbieder als de verzekerde. Gelukkig worden er ook steeds vaker meerjarencontracten gesloten.

Vervolgproces en adviestraject

Na de bijeenkomst gaan de leden van de verzekerdenraden zelf aan de slag met het voorgenomen beleid en geven zij adviezen. Een commissie verzamelt deze adviezen in een concept-adviesbrief en maakt een overzicht van de individuele aanbevelingen. Tijdens de bijeenkomst van februari hebben de leden de kans om een voorstel om iets te veranderen in te dienen en wijzigingen aan te brengen in het advies. Het definitieve advies wordt daarna aangeboden aan de directie van Zilveren Kruis. Zij nemen deze adviezen mee in het inkoopbeleid voor 2026, dat uiterlijk op 1 april 2025 openbaar wordt gemaakt. Na afloop ontvangt de verzekerdenraad altijd een terugkoppeling over wat er met alle adviezen is gedaan.

Peter Langenbach: “De verzekerdenraad speelt een belangrijke rol in ons inkoopproces”

Ook de directeur Zorginkoop van Zilveren Kruis kijkt terug op een waardevolle middag en waardeert de inbreng van de verzekerdenraad: “De verzekerdenraad speelt een belangrijke rol in ons inkoopproces. De input en adviezen die wij van hen ontvangen, zijn van groot belang voor het ontwikkelen van een inkoopbeleid dat aansluit bij de wensen en behoeften van onze verzekerden. Het is fantastisch om te zien hoe de leden allemaal hun eigen ervaringen en expertise inbrengen. Dit leidt tot waardevolle gesprekken en helpt ons om realistische en effectieve oplossingen te vinden voor de uitdagingen in de zorg waar we samen voor staan.

De verzekerdenraad denkt ook mee over dilemma's. Tijdens deze gesprekken horen we verschillende meningen. Dit is erg waardevol omdat sommige problemen niet zomaar opgelost kunnen worden en vanuit meerdere invalshoeken bekeken moeten worden. De betrokkenheid van de verzekerdenraad helpt ons de beste keuzes te maken voor de toekomst. Waarin we met ons inkoopbeleid streven naar toegankelijke, betaalbare, kwalitatieve zorg voor iedereen.

Sander Holterman over zijn lidmaatschap bij de verzekerdenraad van De Friesland:

“Als leden van de verzekerdenraad zijn we niet alleen zelf verzekerden. In ons dagelijks leven zijn we soms ook patiënt, cliënt, mantelzorger of zorgprofessional. Iedereen brengt een eigen perspectief, ervaring of expertise in. We kunnen goed meedenken, realistische suggesties aandragen en kritische vragen stellen. Zo werk ik zelf bij Hogeschool Windesheim waar ik praktijkgericht onderzoek doe naar de meerwaarde van digitale zorg en het terugdringen van materiaalverspilling in de complexe wondzorg. De resultaten van dergelijk onderzoek kan Zilveren Kruis helpen om de zorg toegankelijk en betaalbaar te houden.”