Re-integreren vraagt om veerkracht Hoe KLM haar personeel re-integreert in de zorg
Saskia Osinga-Joosse is regiomanager van Evean in Amsterdam-Noord. Ruim twee jaar geleden maakte zij kennis met Stella O’Sullivan, cabin crew manager bij KLM. De cabin crew manager had zich opgegeven om een handje te helpen bij een paasbrunch in het Eduard Douwes Dekkerhuis. Saskia Osinga vertelt: “Haar oma woont daar. Tijdens de brunch zag Stella dat we best wat extra hulp konden gebruiken. Dat leidde tot een gesprek en uiteindelijk tot deze samenwerking.”
Re-integrerende collega's
KLM heeft ongeveer 8.000 mensen aan cabinepersoneel. Voor medewerkers die uitvallen is er vervangend werk op de grond. Meraud Kelder is Coördinator Maatschappelijke re-integratieprojecten bij Inflight van de KLM. Zij legt uit: “We hebben over het algemeen voldoende werk op de grond. Maar niet al het werk is passend. Er zit bijvoorbeeld een groot verschil tussen terugkeren na een burn-out of na een operatie aan je enkel. Daar komt bij dat cabinepersoneel dat in verwachting is, ook niet mag vliegen. Voor al die medewerkers is dus vervangend werk nodig. Stella is behalve cabin crew manager ook verantwoordelijk voor het thema vitaliteit en verzuim. Toen ze meehielp bij de paasbrunch, was ze net op zoek naar nieuwe mogelijkheden voor re-integrerende collega’s. Ze realiseerde zich hoeveel ze juist in een verpleeghuis kunnen betekenen.”
Kers op de taart
De capaciteiten van stewards en stewardessen sluiten aan bij de behoeftes in de zorg. Meraud: “Zorgen, empathie, klantvriendelijkheid, helder communiceren, soms de-escaleren en hulpvaardigheid. Onze personeelsleden zijn een soort kers op de taart. Ze kunnen van alles bieden waar het verzorgend personeel niet altijd aan toe komt. Een stukje wandelen bijvoorbeeld, een mooi gesprek, een gezelschapsspel of gewoon een paar extra handen tijdens de maaltijd.”
De samenwerking blijkt succesvol. Inmiddels zijn zo’n 400 medewerkers van KLM tijdelijk aan de slag geweest bij Evean. Saskia Osinga: “We hebben standaard gemiddeld 18 tot 22 KLM-medewerkers rondlopen en ze doen van alles. We gaan uit van wat iemand wél kan. Je kunt niet vliegen, maar je kunt wel degelijk iets bijdragen.” Meraud: “Niet je klacht, maar je kracht is wat ertoe doet. Iedereen die binnenkomt krijgt een rondleiding en de kans uit te vinden wat bij hem of haar past. Uiteraard is er ook ondersteuning om de nodige vaardigheden te ontwikkelen. Sommige mensen vinden het prettig om te helpen op de dagbesteding, anderen blijken juist heel goed met dementerenden, een volgende wil liever helpen bij bewoners die nog wat zelfstandiger zijn. Uiteindelijk kiezen ze datgene dat hen zelf helpt om beter te worden. Geen druk, geen dwang, maar eigen regie in een veilige omgeving.”
Win-win
Die veilige omgeving wordt gewaarborgd door Evean, maar ook door collega’s in een gelijksoortige situatie. Saskia: “Cabin crew is gewend elke keer in een andere teamsamenstelling te werken. Maar juist als je re-integreert is het fijn om regelmatig dezelfde mensen te zien, die weten wat je situatie is.” Meraud: “Onder één cabin crew manager vallen 270 mensen. Die werken inderdaad altijd in wisselende samenstelling op een vlucht. Ze komen bij elkaar voor een briefing en binnen een kwartier staat er een team. Dat doen ze bij Evean in tweetallen. Elke dag worden ze aan iemand anders gekoppeld. Ze bespreken net als voor een vlucht wat er die dag gaat gebeuren, waar ze rekening mee moeten houden en wat er bijvoorbeeld voor veiligheidsvoorschriften zijn.”
Dat laatste was afgelopen jaar vooral covid gerelateerd. De verpleeghuizen zijn een aantal weken ook voor KLM-personeel dicht geweest, maar gelukkig kregen ze al gauw weer toegang. Meraud: “Juist nu was dat fijn. De bewoners kregen geen bezoek meer, dus ze waren heel blij dat ‘de KLM-ers’ er weer waren. Daarbij is het voor KLM ook een bijzondere tijd. Er is minder vervangend werk op Schiphol omdat er minder wordt gevlogen en er vanuit huis wordt gewerkt op advies van de overheid. Op alle fronten is deze samenwerking een win-winsituatie.”
Een positieve manier om weer bezig te zijn
Sinds de start bij Evean heeft KLM de samenwerking gezocht met meerdere organisaties. Zo zijn er nu cabin crewleden aan het werk bij de Laurens Antonius Binnenweg, een zorglocatie in Rotterdam. Er is ook gezocht naar werk vanuit huis voor collega’s die niet kunnen reizen. Een aantal heeft bij de coronalijn gewerkt, een initiatief van De Landelijke Luisterlijn. Meraud: “Inmiddels zijn er ook cabin crewleden aan het werk bij De Zilverlijn van het Nationaal Ouderenfonds. Daar kunnen eenzame ouderen een afspraak maken voor een gesprek.”
Door de uitzonderlijke situatie van afgelopen jaar is nog moeilijk te meten of deze manier van re-integreren meer bijdraagt aan het herstel van medewerkers dan andere vormen. Meraud: “Wat ik zelf zie is dat het mensen goed doet. Ik heb collega’s na een burn-out van ver zien komen en enorme progressie zien maken. Dit is een heel positieve manier om weer bezig te zijn, structuur aan je leven te geven, collega’s te zien en je te ontwikkelen. Soms zelfs op een manier die je zelf niet had verwacht. Het geeft een goed gevoel. Alleen dat al draagt bij aan een goed herstel.”
Lees ook
Volg ons op LinkedIn
Laat je inspireren en praat mee over actuele onderwerpen.