NS stuurt aan op eigen regie
Energieloos, humeurig, te druk en misschien wel afwezig: mentale overbelasting is een actueel probleem in veel Nederlandse organisaties. NS, met 21.000 medewerkers, heeft dit onderwerp ook op de agenda staan. Manager Fit Preventie Marcus Hoen helpt medewerkers en leidinggevenden weer regie te krijgen: ‘Ik geloof erin dat zélf tijdig gerichte actie nemen het allerbeste werkt.’
Gedragsverandering is een moeilijke tak van sport
- Marcus Hoen, Manager Fit Preventie bij NS
Het is nooit te laat
‘Ik verwacht wel dat medewerkers hun verantwoordelijkheid nemen als het gaat om hun inzetbaarheid’, zegt Marcus Hoen. ‘Bij NS vinden we het belangrijk om er alles aan te doen om verzuim door mentale en fysieke klachten te doen afnemen en te voorkomen.’ Mentale veerkracht helpt om de fysieke, emotionele en sociale levensuitdagingen van vandaag de dag aan te kunnen. ‘Ik kan nu beginnen over werkgeluk en andere vage termen, maar als Groninger blijf ik met beide benen op de grond staan en zeg: lekker in je vel zitten is een voorwaarde om gelukkig te zijn.’ Marcus gelooft sterk in eigen regie van mensen om dat geluk te bereiken. ‘Het is nooit te laat. Het is net als met roken of alcoholgebruik: als je vandaag stopt, dan voel je morgen direct het effect. Maar je moet het zelf doen.’
Marcus Hoen, Manager Fit Preventie bij NS
Alles best?
Verandering begint vaak met vragen. Wat levert het me op om te veranderen? Is het echt nodig? En hoe doe ik dat dan? Daarom ontwikkelde NS onder andere de online Alles-Best-Test met een fysieke gezondheidscheck én de mogelijkheid om gerichte hulp te krijgen als dat nodig blijkt. Door een vragenlijst in te vullen over bijvoorbeeld leefstijl, klachten, mobiliteit en werkvermogen krijgen medewerkers inzicht in hun fysieke en mentale gezondheid. Omdat een externe partij dit uitvoert, blijven de gegevens afgeschermd voor NS. Marcus: ‘Gedragsverandering is een moeilijke tak van sport. Medewerkers moeten allereerst weten wat ze zelf kunnen doen én dan de mogelijkheden krijgen.’ Daarom krijgt men na de Alles-Best-Test een inzichtelijke rapportage. Vervolgens kunnen medewerkers zich inschrijven voor een gezondheidscheck. ‘Een vitaliteitscoach bespreekt de resultaten en geeft adviezen. Bij maar liefst 64,7% verbetert dit het werkvermogen.’ Het geheim? ‘De vitaliteitscoach vraagt wat de ander zelf wil verbeteren. Medewerkers maken zélf een plan van aanpak en werken zelf gericht naar hun eigen doel. Dat heeft het meeste effect.’
Medewerkers bereiken en activeren
Dankzij de Alles-Best-Test staan medewerkers stil bij hun gezondheid. NS biedt de test aan iedereen aan, maar het is niet eenvoudig om medewerkers te bereiken en activeren. ‘Niet iedereen gaat even gemakkelijk naar een computer om een test te doen. Daarom kijken we per doelgroep wat iemand het meest aanspreekt. In persoonlijk gesprek gaan? Doen we!’ Ook als NS’ers geen Alles-Best-Test doen kunnen ze geholpen worden. De Fitwijzer is er voor medewerkers die merken dat ze niet lekker in hun vel zitten. ‘Hiermee kunnen ze een online overzicht met interventies raadplegen. Binnen een klik vind je bijvoorbeeld de contactgegevens van een bedrijfsfysio, psycholoog of vitaliteitscoach. Ook onze toolkits zijn handig. Dit zijn gereedschapskistjes op ons intranet die helpen met stress de baas worden of fysieke belasting te beperken. Zo wijzen we onze collega’s de weg.’
Een prachtig compliment
Meer dan vijfduizend medewerkers hebben inmiddels de Alles-Best-Test gedaan. Hoe is dat gerealiseerd? Door frequente communicatie, inzicht en bewustwording: onder het label Goed Bez!g houdt NS gezondheid en vitaliteit op een positieve manier onder de aandacht. Maar het allerbelangrijkste is dat medewerkers de mogelijkheid en het vertrouwen krijgen om aan hun gezondheid te werken. Als dat lukt, levert dat geluk op... en geluk wordt gedeeld onder collega’s. Marcus: ‘Als een ambassadeur zegt dat hij of zij de Alles-Best-Test heeft gedaan en er echt iets aan had, dan gaat het leven.’ De test is inmiddels een begrip binnen NS. Een reden om trots te zijn. ‘Nog trotser ben ik als iemand naar me toekomt. Laatst werd ik aangetikt: “Marcus, ik wil je feliciteren!” Ik antwoordde: maar ik ben helemaal niet jarig? “Nee, je hebt mij gewezen op de Fitwijzer en de Alles-Best-Test en kijk eens hoe ik er nu uitzie. Ik voel me heerlijk!” Dat is toch een prachtig compliment?’ Heeft deze medewerker nu een beter leven dankzij NS? Marcus antwoordt stellig: ‘Nee, dankzij zichzelf. Hij heeft het zelf gedaan!’
Hoe NS medewerkers succesvol activeert in de organisatie
- Doe eerst goed onderzoek naar de situatie. Wat voor signalen geeft onze organisatie af? Welke problemen ondervinden de medewerkers en leidinggevenden en wat zijn de oorzaken? Zorg dat je alles gedegen in kaart brengt én bedenk dan concrete vervolgstappen.
- Betrek alle doelgroepen. Neem de tijd om hen en hun behoeften te leren kennen.
- Hoe bereik je iedereen? Zorg voor een goed communicatieplan. Als niemand weet van je programma’s, dan zijn ze nutteloos.
- Benader duurzame inzetbaarheid niet als apart leefstijldeeltje. Vitaliteit en gezondheid, werkvermogen, mobiliteit en optimale inzetbaarheid zijn één.