HR-lessen van een powervrouw
Wat kunnen we van haar leren en meenemen in ons eigen gezondheidsbeleid? De vijf lessen uit dat gesprek zetten we nog eens op een rijtje. ‘Het is mijn taak om een echte teamspirit te creëren en de mensen om me heen te laten opbloeien.’
Laat merkwaarden en bedrijfsvoering op elkaar aansluiten
‘Onze visie en service maakt dat we zo succesvol opereren. En daar plukken we zelf ook weer de vruchten van. Het is tenslotte zo dat het leeuwendeel van onze business zich nog altijd afspeelt in de fysieke winkels: de medewerkers in onze shops zijn key. Want onderschat dat niet: de gezondheid en daarmee attitude van werknemers is allesbepalend. Daar selecteren we ook op: empathie en sportiviteit vinden we belangrijke eigenschappen die aansluiten bij onze waarden en die de bedrijfscultuur echt bevorderen.’
Wederzijdse betrokkenheid is de sleutel naar succes
‘Bij het contact tussen de werkgever en de medewerker gaat het vaak mis als het gaat om gezondheid. Mensen die hierin gespecialiseerd zijn slagen er al niet altijd in, laat staan managers die ontzettend veel andere zaken aan hun hoofd hebben. Het is zo moeilijk om iemand goed te begeleiden: het luistert erg nauw. Daarnaast is het herkennen van bepaalde symptomen van emotionele, mentale en fysieke gezondheidsproblemen lastig. Coaching en training vanuit wederzijdse betrokkenheid is naar mijn idee daarom erg belangrijk.’
‘Rituelen’ maken gezondheidsmanagement tastbaar
‘Ik zie gezondheidsmanagement als een overkoepelende term voor het creëren van een werkomgeving waarin een medewerker zich fysiek, emotioneel, mentaal en spiritueel optimaal voelt, zodat hij of zij ook optimaal kan presteren. Nu is het mijn ambitie om hiervoor binnen Rituals de juiste ‘rituelen’ op te zetten. Daarbij kan je denken aan staande of wandelende meetings en aan het medewerkers leren ‘inchecken’. Dat betekent dat je een overleg begint met een positieve gedachte of de vraag hoe iemand zich voelt die dag.’
Houd je eigen mentale en emotionele gezondheid op peil
‘Binnen Rituals zijn er meditatiemomenten en wordt onze eigen app regelmatig gebruikt om via meditatie stress te verminderen. Zelf merk ik dat dit alles mij helpt mijn mentale en emotionele gezondheid op peil te houden. Het zijn goede voorbeelden van je merk leven en positieve manieren om onze mensen te ondersteunen en te coachen. Ik ben ervan overtuigd dat dat leidt tot een fijnere werkomgeving. Op dit moment hebben we overigens al yogalessen op kantoor, staat er overal fruit, en geven we trainingen en workshops op het gebied van zelfregie en leiderschap.’
Vitaliteitsbeleid gaat verder dan het fysieke component
‘Ik schat in dat er nog veel bedrijven zijn die alleen nog blijven kijken naar de fysieke component en naar de westerse medische benadering van gezondheid. Ik kan me voorstellen dat er meer aandacht komt voor vitaliteitsbeleid dat zich richt op de verschillende facetten van fysieke, emotionele en mentale gezondheid. Idealiter zou ik het effect van de gezondheid van onze medewerkers willen peilen. En niet alleen bij de medewerkers zelf: ook via onze klanten. En misschien zelfs ook wel de state of mind van die klanten. Want ja… dat blijft toch de grote droom.’
Volg ons op LinkedIn
Laat je inspireren en praat mee over actuele onderwerpen.