Enexis en Zilveren Kruis steken energie in strategische sessies

Vitaliteit is geen modewoord bij Enexis. Het is een missie. De netbeheerder doet er alles aan om hun 7300 medewerkers vitaal aan het werk te houden. Maar hoe zet je de volgende stap? Enexis zocht én vond concrete antwoorden tijdens de afgelopen jaren aan de hand van strategiesessies met Zilveren Kruis. Karen Smit: ‘Het is fijn als iemand met een andere denkwijze meekijkt. Bij ons heeft dat gezorgd voor nieuwe inzichten.’
""

Karen Smit – Manager Loopbaan- en Mobiliteitscentrum bij Enexis, Afra Bossink – Projectleider Loopbaan- en Mobiliteitscentrum bij Enexis, Liesbeth Hooghoudt – Adviseur Gezond Ondernemen bij Zilveren Kruis

Enexis wil inspireren en motiveren. Maar hoe bereiken ze hun medewerkers – van monteurs tot kantoorpersoneel – zonder belerend te worden? ‘Daar stoppen we tijd en energie in,’ zegt Afra Bossink. ‘We willen wendbare en flexibele medewerkers,’ vult Karen Smit aan. ‘We hebben veel instrumenten, maar wilden het thema gestructureerd handen en voeten geven.’ Die wens is niet vreemd, want Enexis groeit snel door de energietransitie. ‘We voelen ons zeer verantwoordelijk voor al onze klanten en medewerkers,’ zegt Afra. Die betrokkenheid om samen de klus te klaren zit echt in ons DNA.’ Karen knikt. ‘Als ergens de stroom uitvalt, komt er een ongekende energie los. Medewerkers springen uit bed en gaan op pad – door weer en wind.’ Maar hoe zorgen ze eigenlijk voor zichzelf? Karen was zoekende, vertelt ze. ‘Hoe maken we vitaliteit een structureel onderdeel van het dagelijks werk?’ 

Direct antwoorden

Toen Zilveren Kruis aanbood om strategisch mee te denken over het onderwerp vitaliteit hoefde Karen niet lang na te denken. Er volgden meerdere strategiesessies met een focus op belangrijke thema’s, waaronder mentale gezondheid. Tijdens de eerste sessie werd met een team van 11 personen van Enexis heel de organisatie doorgelicht: het beleid, de cultuur en het doen en laten van leidinggevenden. Liesbeth Hooghoudt, gezondheidsadviseur bij Zilveren Kruis: ‘Dat is een intensieve sessie die we altijd met 2 adviseurs begeleiden en levert concrete actiepunten op.’ Na afloop wist Enexis wat vitaliteit voor hen inhoudt; hoe ze thema’s willen vormgeven en wat medewerkers van hun organisatie vinden. ‘Er kwam naar voren dat we zovéél aanbieden, maar dat medewerkers lang niet altijd weten wat er beschikbaar is of het niet kunnen vinden. En ook dat we zelf niet scherp hadden geformuleerd wat vitaliteit voor ons inhoudt. Dat hebben we dus tijdens de sessie gedaan,’ zegt Karen.

Vitaalste vakbedrijf

De wensenlijst bleek groot: meer begrip en overtuiging op de werkvloer, een betere analyse van het preventief medisch onderzoek, vitaliteit meer integreren in de dagelijkse praktijk en onderdeel maken van de beoordelingscyclus. ‘En we wilden ons vitaliteitsplatform meer zichtbaar maken,’ vult Afra aan. ‘We gingen collega’s interviewen over werk-privébalans en deze koppelen aan e-learnings en themagerichte interventies.’ Liesbeth haakt enthousiast in: ‘En die werden massaal bekeken, heel gaaf!’ Met de zichtbaarheid zit het in elk geval goed. Niet alleen bij medewerkers, maar ook daarbuiten. Enexis is namelijk samen met Attero en Stedin uitgeroepen tot Vitaalste Vakbedrijf van 2023. ‘Dat voelt als een erkenning,’ zegt Karen. Toch zijn ze nog niet tevreden. ‘Het is een mooie veer, absoluut, maar het blijft een aanmoedigingsprijs,’ aldus Afra. ‘De strategiesessies helpen enorm om scherp te blijven en ons doel voor ogen te houden.’

Samen kijken naar wat beter kan

‘Als strategische gesprekspartner zijn we natuurlijk altijd betrokken bij onze klanten,’ zegt Liesbeth, die de eerste strategiesessies bij Enexis samen met haar collega Frederique Maring vanuit Zilveren Kruis heeft begeleid. Met de strategielabs zoomen ze nog meer in op de specifieke situatie en kansen op basis van het eigen regie-model en volwassenheidsmodel. ‘En dan gaat het niet om het promoten van onze diensten. Maar kijken we echt samen naar wat er beter kan.’ De samenwerking met Enexis vindt ze extra bijzonder. ‘We spreken elkaar veel over gezond ondernemen. Ik vertelde dat we een mooi model hebben om samen aan de slag te gaan. Toen zeiden alle stakeholders: laten we het doen. Veel klanten zijn enthousiast na zo’n sessie,’ zegt Liesbeth. Ze pauzeert even en glimlacht. ‘Maar Enexis liet een paar weken later al een heel plan van aanpak zien. Dat is uiteindelijk waar ik het voor doe en dat geeft enorm veel energie!’  

Vitaliteit is meer dan een paradepaardje

Het moge duidelijk zijn dat ook de rest van de organisatie het belang van vitaliteit omarmt: ‘Investeren in veerkrachtige medewerkers is voor ons noodzakelijk willen we onder de druk van de energietransitie overeind blijven,’ stelt Karen ‘Ik weet nog goed dat Liesbeth vertelde dat de sessie 5 uur zou duren. Toen dacht ik: daar kun je toch nooit iets concreets uit halen? Maar we liepen de deur uit met tastbare resultaten. Echt verbluffend. Het zorgde meteen voor een stevig fundament van onze missie en visie. Vitaliteit voelde eerst vooral als mijn paradepaardje, maar dat viel in die sessie meteen van me af. Vitaliteit is de verantwoordelijkheid van ons allemaal. Onze hr-directeur zei direct: “Over een halfjaar doen we een vervolg.” Iedereen wilde én moest hiermee verder.’

Stevige basis dankzij strategische sessies 

‘Vanuit Zilveren Kruis is het mooi om te zien hoe bevlogen iedereen is,’ zegt Liesbeth. Karen en Afra halen hun schouders erover op. ‘Het is echt een co-creatie,’ zegt Afra. ‘We vertrouwen elkaar. Zilveren Kruis heeft een andere kijk. Het volwassenheidsmodel dat we tijdens de sessie hebben gebruikt, heeft ons geholpen en hebben we qua gedachtengoed geïntegreerd in ons vitaliteitsprogramma.  

De laatste sessie zorgde ervoor dat Enexis anders is gaan kijken naar doelgroepcommunicatie. ‘Welke taal past bij welke doelgroep, en welk aanbod past erbij? Dat is enorm belangrijk. We communiceerden niet altijd op de juiste manier.  Hadden we het zelf ook gered? Vast wel, maar dan had het er zeker anders uitgezien en hadden we meer tijd nodig gehad. Dus ik kan iedereen aanbevelen om zo’n strategiesessie te doen.’   

Energie … veel energie

Waar Karen in het begin twijfel voelde om collega’s uit te nodigen ‘en van het werk te houden’, vragen collega’s nu wanneer de volgende sessie eindelijk is. Op dit moment werkt Enexis aan een variant op de veiligheidsladder: de vitaliteitsladder. De veiligheidsladder is een instrument om het bewustzijn over veiligheid bij bedrijven te meten en te verbeteren; de vitaliteitsladder doet dat voor vitaliteit. De hoogste trede hebben Karen en Afra scherp: ‘We werken gezond en vitaal of we werken niet’. Een mooie droom. ‘En dat mag,’ zegt Afra. ‘Ik geloof in vertragen om te versnellen. Duurzaam werken betekent dat we mensen langer bij ons houden.’ Zo is te lezen op een nieuwe banner die op kantoor hangt: ‘Met mijn energie kan het en met onze energie kan het. Daar geloven we in.’

Zorgen voor elkaar

‘Ik ben heel trots op de samenwerking,’ zegt Liesbeth tot slot. Afra is het daarmee eens. ‘We herkennen de drive in elkaar. Het is niet zo dat Zilveren Kruis de deur na zo’n sessie dichttrekt en dan is het klaar.’ Karen kan niet anders dan zich bij de andere twee aansluiten. ‘De neuzen wijzen dezelfde kant op. Als de juiste energie erop zit, lijken dingen vanzelf te gaan.’ Zowel Afra als Karen zit op haar plek bij de netbeheerder. Karen: ‘Ik zwaai altijd naar bestelbusjes met ons logo erop. Zij denken vast: wat een gek mens, want zij zien natuurlijk niet dat ik ook van Enexis ben. Maar we werken voor een fijn bedrijf waar hard gewerkt wordt en échte aandacht voor de mens is. Daar ben ik trots op. Bij elke bus voel ik die trots. En dan ga ik dus lachen en zwaaien.’

Zo gingen we met andere klanten aan de slag

Sandra de Groot, Dieuwertje Slofstra en Roxane Novák

‘We dachten dat we aan 8 trainingen genoeg hadden, maar de aanmeldingen blijven komen’

- Sandra de Groot, Dieuwertje Slofstra en Roxane Novák, advies- en accountantskantoor Flynth

Muriël Thijssen

‘Je kunt mensen iets vertellen, maar ze moeten het ervaren’

- Muriël Thijssen - directeur DSM FIT Worklife Center

Kristel Moedt

‘We willen dat mensen met plezier naar hun werk gaan en ook met energie weer naar huis gaan.’

- Kristel Moedt - People & Talent director