Unilever Hive loopt voorop in welzijn en vitaliteit
Wat doet Unilever Hive precies?
“Miljoenen mensen gaan elke dag met honger naar bed, terwijl 1/3 van al het voedsel wordt verspild. Dat kan en moet anders. Op de campus van de Wageningen Universiteit streven we ernaar het voedselsysteem te veranderen. De kern van onze projecten, en de manier waarop we ze uitvoeren, is innovatie. Wij geloven dat die aanpak noodzakelijk is om radicale veranderingen in ons voedselsysteem te realiseren. Dat moeten we samendoen, want als we denken dat we het alleen kunnen, denken we niet groot genoeg. Ons gebouw op de campus heet niet voor niets ‘Hive’, het Engelse woord voor bijenkorf. Bijen staan bekend om hun samenwerking. De bijen van Unilever Hive zijn onze collega’s die werken aan gezonde, duurzaam geproduceerde voeding.”
Wat is jouw bijdrage aan die missie?
“Mijn rol draait om de dingen die er voor onze medewerkers toe doen. We zijn een internationale community met mensen van over de hele wereld. In Hive werken we cross-functioneel, in teams die steeds wisselen van samenstelling. Dan is het belangrijk dat iedereen het gevoel heeft erbij te horen. Dat proberen we voor elkaar te krijgen met activiteiten die mensen verbinden. Taallessen voor niet-Nederlanders bijvoorbeeld. Daar leren deelnemers hun Nederlandse collega’s beter begrijpen. Maar net zo belangrijk is dat ze samen een groep vormen, waarin tips worden gedeeld over hoe de dingen werken in dit land. Een deel van wat we bieden, is bedacht door ondernemende collega’s – en daar zijn we enorm trots op. Lunchwandelingen bijvoorbeeld, die zijn er elke dag en wie zin heeft loopt mee. Of de bootcamps, op initiatief van een paar collega’s. Dat begon met een klein groepje op een dinsdagavond, maar al snel stonden 25 mensen zich trouw elke week in het zweet te werken. Laatst opperden 2 collega’s dat ze wel yogalessen wilden geven in de pauzes. We hebben zelfs een eigen muziekband: de Easy Beezies. Dat soort initiatieven pakken we graag op, door voor ruimte en faciliteiten te zorgen – allemaal om het gevoel van verbondenheid te stimuleren.”
Wat doen jullie op het gebied van fysieke gezondheid van medewerkers?
“Na de eerste lockdown in de coronatijd zijn we samen met Holland Fit een project gestart om iedereen bewust te maken van het belang van de eigen gezondheid en het algemene gevoel van welbevinden. We begonnen met een campagne om een gezondheidscheck te promoten. Daarvoor hebben we posters gemaakt met foto’s van eigen medewerkers in situaties waarin ze zich op hun best voelen. Een collega die met haar honden wandelt bijvoorbeeld, 2 collega’s op vakantie in de sneeuw, en een collega op de fiets. Op de posters stond alleen de tekst: ‘Hive Health Check – boost your vitality’, met een start- en einddatum. Om de drempel te verlagen hadden we de zomerperiode uitgekozen voor de eerste gezondheidschecks. Dan is het rustiger en voelen mensen zich vrijer om mee te doen. De eerste aanmeldingen kwamen meteen binnen. Collega’s die later terugkwamen van vakantie kregen lovende verhalen te horen over de Hive Health Check. Zo werden de eerste deelnemers onze beste ambassadeurs en heeft meer dan de helft van onze collega’s uiteindelijk meegedaan. Vanwege dat succes hebben we de gezondheidscheck afgelopen jaar opnieuw aangeboden.”
Hoe hebben de gezondheidschecks bijgedragen aan de vitaliteit in Hive?
“De grote winst van zo’n gezondheidscheck zit uiteindelijk in de opvolging. De uitkomst was voor iedereen anders, met bijvoorbeeld adviezen om meer te bewegen, gezondere voedingskeuzes te maken en om momenten in te bouwen in het werk voor ontspanning. Maar soms ook om met een te hoge bloeddruk naar de huisarts te gaan, of naar de opticien als het gezichtsvermogen achteruit is gegaan. Vaak zijn het alleen maar kleine duwtjes in de rug, maar ieder mens heeft die af en toe nodig. De adviezen werden veel vaker opgevolgd dan we hadden verwacht. Uit een survey 3 maanden later bleek dat meer dan 80% van de deelnemers nog steeds echt werk maakt van de adviezen. Dat zien we ook terug in cijfers: de mensen hier in Hive bewegen meer en vaker dan het landelijk gemiddelde. Zo moeilijk is het ook niet; als je elke dag de 10.000 stappen haalt, heb je op jaarbasis 70 marathons gelopen. Dat mag je dan best een duurzaam resultaat noemen.”
Hoe bevalt jullie samenwerking met Zilveren Kruis?
“In onze ambitie om steeds vitaler te worden als organisatie is Zilveren Kruis een onmisbare partner. Als we een plan hebben voor een nieuw initiatief bespreken we dat met hen. Zij komen dan vaak met aanbieders uit hun netwerk die ons kunnen ondersteunen met de ontwikkeling en de uitvoering van het project. Zoals Holland Fit bijvoorbeeld, voor het uitvoeren en opvolgen van de gezondheidscheck. Zilveren Kruis komt ook zelf met voorstellen waarvan ze denken dat die bij onze organisatie passen, en ze stellen budget beschikbaar als we samen de toegevoegde waarde van een plan zien.”
Wat wordt de volgende stap om het welzijn van medewerkers te verbeteren?
“Op dit moment zijn we bezig een project te ontwikkelen op het gebied van generatiemanagement. In veel van onze teams werken 3 of 4 generaties samen. Collega’s die dus allemaal in een andere fase van hun leven zitten. Sommigen beginnen vers van de universiteit aan hun eerste baan. Anderen zitten net in de jonge kinderen, en de oudste groep bereidt zich voor op het pensioen. Die verschillen, daar willen we wat mee doen, zodat iedereen zich ongeacht leeftijd en levensfase even gezien en gehoord voelt. Generaties moeten die verschillen leren herkennen en erkennen. Dat gaat niet vanzelf, want zoals Oscar Wilde het zei: ‘elke generatie verbeeldt zich intelligenter te zijn dan de vorige en wijzer dan de volgende’.
Wat is jouw tip voor bedrijven die werk willen maken van gezondheid?
“Werken in een vitale bedrijfscultuur voelt als een tweede thuis. Als je ergens zoveel tijd doorbrengt, dan wil je toch dat het een plek is die goed is voor je fysieke en mentale welzijn? Ik zou geen betere tip kunnen bedenken dan dit: zorg goed voor je medewerkers, maak werk van gezonde mensen en blijf met compassie investeren in het welzijn van je medewerkers. Of het nu gaat om een gezondheidscheck, flexibele werkvormen of om een inclusieve cultuur. Dat klinkt misschien als een onmogelijke opgave, maar dat is het niet. Bij Hive doen we het ook niet alleen; zonder de connecties en kennis van Zilveren Kruis zou het allemaal een stuk ingewikkelder zijn. Maar hoe je het ook doet, maak welzijn bespreekbaar en maak er werk van, want het is het mooiste cadeau aan je medewerkers.”