Zo werkt ons verrekenproces
Het verrekenproces in het kort
U stuurt ons een credit-declaratie. De vordering die hierdoor ontstaat houden we 35 dagen vast.
- Stuurt u ons binnen 35 dagen een debet-declaratie?
Dan verrekenen we deze met 1 of meerdere vorderingen, mits deze debet-declaratie van dezelfde UZOVI-code is.
- Blijft er nog een restbedrag openstaan van een vordering?
Na elke verrekening start de telling van 35 dagen opnieuw. U krijgt een vorderbrief zodra u 35 dagen lang geen debet-declaraties indient.
- Stuurt u ons niet binnen 35 dagen een debet-declaratie?
Dan krijgt u een vorderbrief per post. U heeft 30 dagen om die vordering te betalen. Daarna sturen wij u een herinnering.
- Komen er ondertussen nieuwe debet-declaraties van u binnen?
Dan verrekenen wij de vordering daarmee. U ontvangt hiervan een verrekenoverzicht per post. Het bedrag wat overblijft na verrekening ontvangt u op uw bankrekening.
Het verrekenoverzicht vindt u in VECOZO
U ziet het bij uw debet-declaratie. Zo ziet u precies wat wij verrekenen.
Er zijn 2 manieren om digitale verrekenoverzichten in te zien:
- Door in te loggen in VECOZO. Onder het tabblad retourinformatie vindt u een .zip bestand. Dit verrekenoverzicht opent u in Excel. Bij declareren 2.0 vindt u het verrekenoverzicht via het berichtloket.
U kunt ook via VECOZO instellen dat u van elk verrekenoverzicht een aparte mail krijgt.
- Door het automatisch ophalen van verrekenoverzichten via uw softwarepakket. Zo hoeft u niet bij elke debet factuur in VECOZO te kijken of wij die verrekenen. Neem contact op met uw softwareleverancier om dit te laten inregelen.
Sla het verrekenoverzicht op voor uw eigen administratie. Vecozo bewaart het maximaal 3 maanden. Na downloaden blijft het 24 uur beschikbaar. Is het niet meer beschikbaar? VECOZO kan opnieuw retourinformatie klaarzetten.
Verrekeningen als u via een servicebureau declareert
Uw servicebureau ontvangt de betaling van goedgekeurde declaraties en verrekenoverzichten als we declaraties (deels) verrekenen. Declareert u zelf ook bij ons? Houdt u er dan rekening mee dat wij uw debet-declaratie mogelijk verrekenen met een credit-declaratie van uw servicebureau. Dit kunnen wij helaas niet voorkomen. Het verrekenoverzicht vindt u in VECOZO bij uw debet-declaratie.
Maak het verrekenoverzicht beter leesbaar!
Als u verrekeningen wilt voorkomen
Stuur dan uw creditregels gewoon mee in een grotere debet-declaratie. Want het is niet nodig om losse credit-declaraties aan te maken. Ook een aanpassing van een declaratieregel kan in 1 declaratie: neem dan eerst de creditregel(s) op en daarna de debet regel(s). Zo voorkomt u dat er een vordering ontstaat en wij deze verrekenen.
Betaalde u de vordering en we verrekenden toch?
Vervelend dat dit is gebeurd. Heeft u geen andere vorderingen bij ons openstaan? Dan betalen wij u het geld terug. Staan er nog andere vorderingen open? Dan verrekenen wij uw betaling daarmee.
Meest gestelde vragen
Ik begrijp een betaling niet. Waar is deze betaling voor?
Controleer de tekst op uw bankafschrift.
- Staat er 'Afrekening <label>’? Kijk dan in Vecozo voor het verrekenoverzicht.
- Staat er 'Zie ontvangen specificatie voor nadere toelichting'? Dan stuurden wij u het verrekenoverzicht per post.
- Staat er 'Zie brief met kenmerk 202………? Dan is het een betaling van onze afdeling Groep Buitenlands Recht. Ga naar de contactgegevens van Groep buitenlands recht.
Waarom zie ik geen verrekenoverzicht in VECOZO?
Daar kunnen meerdere oorzaken voor zijn:
- Wij plaatsen geen verrekenoverzichten bij credit-declaraties. Alleen bij debet-declaraties die wij (deels) verrekenden met openstaande bedragen.
- Wij maakten het toegekende declaratiebedrag aan u over zonder verrekening. Op uw bankafschrift ziet u de volgende tekst: “Declaratie <label>”.
- U heeft een verrekenoverzicht ontvangen per post. Dit komt voor als een vordering langer dan 35 dagen openstaat en wij in deze periode geen debet-declaratie van u ontvingen. En u heeft de openstaande vordering niet aan ons overgemaakt. Op uw bankafschrift ziet u de tekst “<Label> Zie ontvangen specificatie voor nadere toelichting”.
Wat houdt een vordering met een HV-kenmerk in?
Dit is een vordering die ontstaat uit bijvoorbeeld een achteraf-controle, bevoorschotting of eindafrekening. U kreeg hierover een mail bij het ontstaan van deze vordering. In deze mail vindt u onder andere de reden van de vordering, het bedrag en het HV-kenmerk. Dit kenmerk ziet u terug op het verrekenoverzicht als wij uw debet declaratie verrekenen met een openstaande vordering.
Heeft u andere vragen?
Stel uw vraag gerust, neem contact met ons op.