Geestelijke gezondheidszorg

De wachtlijsten in de GGZ zijn lang en waar mogelijk zoeken we naar korte termijn oplossingen, maar meer capaciteit is niet altijd de oplossing: het vraagt om een visie op wie welke zorg nodig heeft. Wij geloven dat iedereen met een psychische hulpvraag toegang moet hebben tot de juiste hulp op het juiste moment en op de juiste plek. Het is belangrijk om te beseffen dat niet elke hulpvraag in de geestelijke gezondheidszorg (GGZ) behandeld hoeft te worden. Soms kan ondersteuning ook vanuit het sociaal domein komen. Ons doel is de zorg toegankelijk te maken voor de mensen die dit het meest nodig hebben.

Toegankelijkheid verbeteren voor complexe zorgvragen

Voor de meest complexe zorgvragen zorgen we ervoor dat er goede afspraken zijn met grote zorgaanbieders, zodat zij een groter aantal patiënten kunnen behandelen en tegelijkertijd de kwaliteit van zorg waarborgen. 

Wij verwachten van zorgaanbieders dat zij tijdig en volledig actuele wachttijdinformatie aanleveren bij het Zorgbeeldportaal. Op die manier kunnen wij als verzekeraar bepalen waar we iets extra's moeten doen en kunnen we patiënten beter informeren waar  zij sneller aan de beurt zijn. Vanaf 2026 worden zorgaanbieders gestimuleerd om de verwijsdatum in declaraties op te nemen om wachttijden beter te monitoren en administratieve lasten te verlagen. Dit helpt ons om de toegankelijkheid tot noodzakelijke zorg te verbeteren.

Minder instroom door mentale gezondheidsnetwerken

Om onze visie op passende GGZ-zorg te realiseren, maken we in al onze kernregio's afspraken over het opzetten van mentale gezondheidsnetwerken. Zo willen we de instroom in de GGZ verminderen, door specialisten in deze netwerken vast te laten stellen of iemand echt GGZ nodig heeft of juist meer baat heeft bij verwijzing naar het sociale domein. En als iemand wel GGZ zorg nodig heeft, op welke plek de hulpvraag het best past. We ondersteunen GGZ-instellingen, huisartsen en het sociaal domein bij het opstarten van deze netwerken. We maken graag afspraken over het verkennend gesprek waarmee inwoners beter naar passende zorg en ondersteuning worden geleid: herstelgericht, integraal, minder gericht op medische GGZ-zorg en meer gericht op oplossingen vanuit de sociale basis.

Behandelcapaciteit effectief inzetten voor toegankelijkheid

Daarvoor nemen we verschillende maatregelen. Voor de lichtere GGZ zorg vragen we huisartsen om zoveel mogelijk regionaal de inzet van de praktijkondersteuner GGZ  te organiseren zodat ketenzorg met GGZ-instellingen en mengvormen van face to face en digitale zorg beter mogelijk wordt. We stellen normen op die de effectieve inzet van groepsbehandeling bevorderen, zodat meer mensen tegelijkertijd kunnen worden geholpen waar dat passend is. Dat is zowel voor cliënten afkomstig uit de Zvw als de Wlz. We richten ons op het implementeren van de principes van passende zorg door ervoor te zorgen dat de juiste zorgvragen op de juiste plek worden behandeld. Zorgvraagtypes 1 en 2 mogen niet langer in een klinische of hoog specialistische setting worden gedeclareerd, zo komen middelen beschikbaar voor mensen met complexe zorgvragen. We verwachten ook van zorgaanbieders dat ze actief behandelcapaciteit vrijmaken door digitale zorg in te zetten.

Vergroten mentale weerbaarheid

Maar er is meer nodig: mentale gezondheid vraagt om meer dan zorg toegankelijk houden. Het gaat ook om maatschappelijke aandacht voor mentale weerbaarheid. We maken ons bijvoorbeeld onder andere zorgen over de invloed van sociale media op jongeren: die is niet alleen positief. Zilveren Kruis wil met anderen een stap zetten hoe we de mentale weerbaarheid kunnen versterken. Dit zijn vraagstukken die we alleen samen kunnen oppakken want anders worden de wachtlijsten nog langer dan ze al zijn.