Uw nota is afgewezen in VECOZO

Een overzicht van de meest voorkomende retourcodes voor afgewezen ergotherapienota's, hun betekenis, mogelijke oplossingen en tips om toekomstige afwijzingen te voorkomen.

Als de retourcode er niet bij staat

Kijk dan op de website van Vektis. Daar vindt u de hele lijst met retourcodes en de afwijsredenen hierbij.

U heeft 6 maanden de tijd een nota te declareren

Wijzen we deze af? Dan heeft u 3 maanden de tijd om deze opnieuw te declareren.

U leest de afspraken in de declaratieparagraaf. Vooral artikel 3.8 en 5.1 zijn hierin belangrijk.

Declareerde u te laat door overmacht of calamiteit?

Dan kunt u vragen of we uw declaratie opnieuw in behandeling nemen.

Naar verzoek declaratie opnieuw in behandeling nemen

De maximale vergoeding is bereikt

U krijgt de afwijzing omdat de patiënt de maximale vergoeding heeft bereikt waar dit kalenderjaar recht op is. Hiervoor kijken wij eerst naar de uren uit de basisverzekering. Zijn die uren al gedeclareerd? Dan kijken wij naar een mogelijke aanvullende verzekering of collectiviteit.

Krijgt u deze afwijzing, maar heeft de patiënt de beschikbare uren bij u nog niet gebruikt? U kunt erop vertrouwen dat wij uw declaratie terecht afwijzen. Geeft de patiënt aan dat er nog wel ruimte is in de verzekering? Vraag de patiënt om in te loggen op Mijn Zilveren Kruis, Mijn Interpolis, Mijn FBTO of Mijn De Friesland. Daar kan de patiënt snel en eenvoudig zien hoeveel uren er al zijn vergoed.

Dat kan ook per ongeluk zijn geweest.

Wij vergoeden maximaal 1 screening of intake per dag

Wij accepteren daarvoor de volgende prestatiecodes:

  • Prestatie 5004: Intake en onderzoek na verwijzing.
  • Prestatie 5005: Screening, intake en onderzoek (Bij directe toegang).
  • Prestatie 5002: screening. Op een latere dag opgevolgd door prestatie 6051: Intake en onderzoek na screening.

Declareerde u per ongeluk een 5002 in plaats van een 5004 of 5005?

U kunt de 5002 crediteren via VECOZO. Daarvan krijgt u retourinformatie. Zodra u die heeft kunt u de 5004 of 5005 opnieuw indienen. Tip: om een verrekening te voorkomen stopt u de credit en de debet in 1 factuur.

Waarschijnlijk declareerde een andere praktijk ook

U kunt de klant vragen of die op dezelfde dag bij een andere praktijk is geweest. Bij twijfel kan de klant eenvoudig in Mijn Zilveren Kruis, Mijn Interpolis, Mijn FBTO of Mijn De Friesland kijken. Is er nog onduidelijkheid? Neem dan gerust contact met ons op.

Dat kan ook per ongeluk zijn geweest. Of de patiënt ontvangt 2 verschillende soorten behandelingen op 1 dag, zoals gewone ergotherapie en kinderergotherapie of handergotherapie.

Wij vergoeden maximaal 1 behandeling per dag. Wilt u hier in de toekomst rekening mee houden?

Het gaat dan om 1 van de volgende prestatiecodes: 5006,5023 of 5037. Het gaat niet om een gewone intake en onderzoek.

Een gewone behandeling declareren voor dezelfde aandoening mag nu niet

De uitkomsten van het onderzoek rapporteert u schriftelijk aan de aanvrager. Als de aanvrager behandeling nodig vindt, dan volgt daarvoor een verwijzing. Een behandeltraject start u dan met een intake en onderzoek na verwijzing. Pas daarna mag u een gewone behandeling declareren.

Waarschijnlijk declareerde een andere praktijk ook

U kunt uw patiënt vragen of hij pas geleden een behandeling kreeg bij een andere praktijk. Bij twijfel kan hij kijken in Mijn Zilveren Kruis, Mijn Interpolis, Mijn FBTO of Mijn De Friesland.

Komt daaruit geen duidelijkheid? Neem dan gerust contact met ons op.

U kunt opnieuw declareren

U declareert bij de verzekeraar waar de klant op de behandeldatum is verzekerd. Houd hierbij rekening met de maximale declaratietermijn van 9 maanden.

Wij betalen uw declaratie helaas niet

Uw klant is niet verzekerd op de behandeldatum.

Een huisarts, medisch specialist (waaronder ook arts verstandelijk gehandicapten, specialist ouderengeneeskunde, jeugdarts of bedrijfsarts), verpleegkundig specialist of physician assistant.

U kunt dit controleren door in het AGB register van Vektis de AGB-code te zoeken.

Neemt u alstublieft contact met ons op? Dan zoeken we voor u uit wat er precies aan de hand is.

Controleer of u de juiste AGB-code gebruikte

Zo ja, neem contact op met de verwijzer. Wij accepteren alleen een verwijzing van iemand in actieve dienst.

Wij accepteren de door u gestuurde verwijzer helaas niet

Controleer of u de juiste prestatiecode en juiste verwijzer hebt gebruikt. Er is voor uw declaratie nu geen recht op vergoeding.

Controleer of de AGB-code juist is en declareer opnieuw.

Een (huis)arts, medisch specialist (waaronder ook arts verstandelijk gehandicapten, specialist ouderengeneeskunde, jeugdarts of bedrijfsarts), verpleegkundig specialist of physician assistant.

Neemt u alstublieft contact met ons op? We zoeken voor u uit wat er precies aan de hand is.

Wij accepteren de door u gestuurde verwijzer helaas niet

Controleer of u de juiste prestatie en juiste specialisme hebt gebruikt. Er is voor uw declaratie nu geen recht op vergoeding.

U heeft geen AGB-code of specialisme gevuld

Dit is verplicht voor de prestatie die u declareert. Declareer opnieuw met de AGB-code. Is deze niet bekend? Vul dan het specialisme.

Uw declaratie komt bij ons binnen op uw persoonlijke AGB-code

Hierdoor kunnen wij uw declaratie niet betalen. Het contract is afgesloten op uw praktijk AGB-code, niet op uw persoonlijke AGB-code.

Pas uw declaratie aan en declareer opnieuw

U moet als declarant alleen uw praktijk AGB-code vullen. Neem indien nodig contact op met uw softwareleverancier om het aan te passen.

In uw declaratie staat dat de type verwijzer een praktijk (2) of instelling (1) is

U vulde een persoonlijke AGB-code. Dit klopt niet met elkaar. Hierdoor kunnen wij uw declaratie helaas niet betalen.

U kunt de declaratie opnieuw indienen

Geef in uw declaratie aan dat de type verwijzer een zorgaanbieder (3) is. Neem indien nodig contact op met uw softwareleverancier.

Als u er niet uitkomt

Neem gerust contact met ons op. Dan controleren wij uw declaratie.

Vul de persoonlijke AGB-code van de verwijzer en declareer opnieuw

Meestal staat de AGB-code van de zorgverlener op de verwijsbrief.

Als u er niet uitkomt

Neem gerust contact met ons op. Dan controleren wij uw declaratie.

Wij vergoeden geen gewone behandeling als er langer dan 12 maanden niet is behandeld

In 12 maanden kan de situatie van iemand sterk wijzigen. U moet daarom (weer) starten met een intake.

Neemt u alstublieft contact met ons op?

U mag opnieuw declareren

Let erop dat u de intake en de behandelingen in de juiste volgorde indient.

Controleer de retourcode van de afwijzing

U moet eerst die afwijzing oplossen en de intake op de juiste manier indienen. Daarna kunt u de vervolgbehandelingen indienen.

Een losse screening (prestatie 5002) is geen volledige intake. Met een screening beoordeelt u alleen of een patiënt in aanmerking komt voor ergotherapie. Als dat zo is dan volgt daarna altijd een anamnese en onderzoek (5003) op een latere dag. Daarna kunt u pas gewone behandelingen declareren.

Elk behandeltraject moet starten met een intake en onderzoek

U kunt die declareren met onderstaande prestatiecodes:

  • Prestatie 5004: Intake en onderzoek na verwijzing.
  • Prestatie 5005: Screening, intake en onderzoek (Bij Directe Toegang).
  • Prestatie 5002: Screening. Op een latere dag opgevolgd door prestatie 5003: Anamnese en onderzoek.

Te laat ingestuurde nota

Stuurde u een nota te laat in door overmacht of een calamiteit? U kunt dan vragen of wij deze opnieuw voor u in behandeling nemen.

Wij helpen u graag

Bijvoorbeeld bij vragen over uw overeenkomst, declaratie of machtiging. Neem gerust contact op. Houdt u uw AGB-code bij de hand?