Uw nota is afgewezen in VECOZO
Een overzicht van de meest voorkomende retourcodes voor afgewezen farmacienota's, hun betekenis, mogelijke oplossingen en tips om toekomstige afwijzingen te voorkomen.
Als de retourcode er niet bij staat
Kijk dan op de website van Vektis. Daar vindt u de hele lijst met retourcodes en de afwijsredenen hierbij.
U kunt opnieuw declareren
U declareert bij de verzekeraar waar de klant op de leverdatum is verzekerd. Houd hierbij rekening met de maximale declaratietermijn van 12 maanden.
Wij betalen uw declaratie helaas niet
Uw klant is op dit moment niet verzekerd op de leverdatum.
Een COV-check is geen betalingsgarantie
De COV-check heeft als doel dat zorgaanbieders zoveel mogelijk in 1 keer bij de juiste zorgverzekeraar declareren. De COV-check is nooit een betalingsgarantie. Er zijn verschillende redenen waarom de rechtsgrond voor de zorgverzekering vervalt. Wij zijn door wet- en regelgeving gebonden om de verzekerde dan met terugwerkende kracht uit te schrijven. Bijvoorbeeld bij een vertrek naar het buitenland. Als wij hiervan afwijken staan daar hoge sancties op.
Wij adviseren u om de COV-check vlak voor elke facturatie uit te voeren
De COV-check vlak voor de facturatie is zinvol om te bepalen of, en bij welke zorgverzekeraar uw patiënt verzekerd is op de leverdatum. Zeker aan het begin van het jaar is het mogelijk dat uw patiënt bij een andere zorgverzekeraar verzekerd is dan aan het begin van de behandeling. De afspraak om voor het inzenden van uw declaratie een COV-check te doen, is vastgelegd in het Uniforme Declaratieprotocol Farmacie. Wij begrijpen dat het erg vervelend is als blijkt dat uw patiënt met terugwerkende kracht is uitgeschreven zonder andere verzekering.
Wij brachten dit issue onder de aandacht bij de landelijke verenigingen en koepels
Wij herkennen deze signalen van de zorgaanbieders en hebben dit daarom onder de aandacht gebracht. Wij adviseren u om dat ook te blijven doen bij uw eigen vereniging en/of het Ministerie van VWS.
Het Ministerie van VWS heeft een vangnet ingericht: de onverzekerdenregeling via het CAK
U kunt onder voorwaarden de kosten bij het CAK declareren. U vindt meer informatie en het aanvraagformulier hier op de website van het CAK.
Wij betalen uw declaratie helaas niet
Uw klant is niet verzekerd op de leverdatum.
Wilt u controleren of uw declaratie klopt met wat u heeft aangevraagd?
Controleer de toestemming en houd die naast het Z-Indexnummer dat u declareert. Controleer ook of u declareerde met de juiste afleverdatum.
Klopt uw declaratie met de toegekende machtiging?
En declareerde u op de juiste afleverdatum? Neem dan gerust contact met ons op. Dan zoeken we uit waarom wij de declaratie afwijzen.
Zonder machtiging vergoeden wij het geneesmiddel helaas niet
U vraagt een machtiging aan via ons machtigingsformulier.
Het is belangrijk om uw aanvraag duidelijk te onderbouwen
De behandelend arts moet duidelijk onderbouwen waarom onze verzekerde het middel nodig heeft.
- Wat is de indicatie?
- Welke andere middelen heeft onze verzekerde al geprobeerd, voor hoe lang en wat was daarvan het effect?
- Welke andere behandelopties zijn er?
- Betreft het rationele farmacotherapie en zo ja waarop is dat gebaseerd?
Relevante literatuur kunt u als bijlage bij de aanvraag voegen.
Stuurt u de recepten naar ons toe via ons contactformulier
Leg daarin kort de situatie uit. Dan beoordelen wij uw declaratie opnieuw.
Stuurt u de recepten naar ons toe via ons contactformulier
Leg daarin kort de situatie uit. Dan beoordelen wij uw declaratie opnieuw.
Bij een 2e levering op 1 dag kunt u de aantallen optellen en in 1 regel declareren
U crediteert hiervoor de toegekende regel via VECOZO. Daarna declareert u opnieuw met het totale aantal.
Het Z-Indexnummer is op de leverdatum al toegekend in een andere factuur
Controleer hiervoor uw administratie.
Wordt de situatie na controle niet duidelijk?
Neem gerust contact met ons op. We helpen u graag.
U krijgt het Z-Indexnummer met retourcode 0613 niet vergoed vanuit de basisverzekering
Het Z-Indexnummer staat op 'niet vergoeden' in de Z-Index. U krijgt daarom een afwijzing op de hele baxter.
U kunt de baxter aanpassen en opnieuw indienen. Wij vergoeden alleen Z-Indexnummers die op vergoeden staan in de Z-Index.
Wilt u het recept naar ons sturen?
Dan kunnen wij zien wat de indicatie is. Vermeld bij menorragie ook de Hb-waarde. U stuurt het recept via ons machtigingsformulier.
De klant mag het recept ook zelf naar ons sturen
De klant stuurt het recept als 'nieuwe rekening' naar ons toe via Zilveren Kruis - Consumenten.
Is het recept door ons verwerkt?
Dan laten wij dat weten. Dan kunt u de declaratie opnieuw indienen.
Er is geen aanvullende verzekering waaruit vergoeding komt voor anticonceptie
Wij betalen de declaratie wel aan u. Wij zorgen voor de financiële afhandeling met de klant.
Kijk hiervoor op de website van Zilveren Kruis - Consumenten bij 1 van de aanvullende verzekeringen.
Er zijn 2 mogelijke oorzaken
- Er is geen aanvullende verzekering waaruit vergoeding komt
- De maximale vergoeding uit de aanvullende verzekering is inmiddels bereikt
Geeft uw klant aan dat er wel een vergoeding is vanuit de aanvullende verzekering?
Vraag de klant om in te loggen op Mijn Zilveren Kruis, Mijn Interpolis, Mijn FBTO of Mijn De Friesland. Daar kan de klant snel en eenvoudig zien of de maximale vergoeding al is bereikt.
Komt u er niet uit?
Neem dan gerust contact met ons op. Dan zoeken wij uit waarom wij de declaratie afwijzen.
U krijgt het Z-Indexnummer niet vergoed vanuit de basisverzekering
Het Z-Indexnummer dat u declareert staat op "niet vergoeden" in de Z-Index.
Zijn er bijzondere omstandigheden? U kunt een machtiging aanvragen Dat doet u via machtiging aanvragen.
Onderbouw uw aanvraag duidelijk
De behandelend arts moet duidelijk onderbouwen waarom onze verzekerde het middel nodig heeft.
- Wat is de indicatie?
- Welke andere middelen heeft onze verzekerde al geprobeerd, voor hoe lang en wat was daarvan het effect?
- Welke andere behandelopties zijn er?
- Betreft het rationele farmacotherapie en zo ja waarop is dat gebaseerd?
Relevante literatuur kunt u als bijlage bij de aanvraag voegen.
U kunt de nota niet bij ons declareren
Er is geen actieve verzekering aanwezig. Neem contact op met de klant voor de vergoeding van het middel.
Bijvoorbeeld ST, ML of G. Controleer bij een bereiding de eenheden van de grondstoffen.
Neem gerust contact met ons op
Dan zoeken we voor uit waarom wij uw declaratie afwijzen.
Controleer hiervoor onze toestemmingsbrief.
Neem gerust contact met ons op
Dan zoeken wij uit waarom wij uw declaratie afwijzen.
Declareer op de manier zoals in de toestemmingsbrief staat.
Deze kan ook gemaakt zijn door een grootbereider.
U kunt de declaratie opnieuw indienen als magistrale bereiding
U vult daarvoor alle grondstoffen apart in uw declaratie. Uw softwareleverancier kan u uitleggen hoe het declareren van een magistrale bereiding precies werkt.
U kunt de bereiding op deze manier niet bij ons declareren
U heeft een machtiging nodig. Die vraagt u aan via ons online aanvraagformulier.
U kunt de bereiding op deze manier niet bij ons declareren
U heeft een machtiging nodig. Die vraagt u aan via ons online aanvraagformulier.
Staan de Z-Indexnummers op een 'F' in de Z-Index?
U kunt het geïmporteerde middel met 1 van deze Z-Indexnummers opnieuw indienen.
U heeft een machtiging van ons nodig
Die vraagt u aan via ons online aanvraagformulier.
U heeft een machtiging van ons nodig
Die vraagt u aan via ons online aanvraagformulier.
U heeft een machtiging van ons nodig
Die vraagt u aan via ons online aanvraagformulier.
Zonder toestemming van de IGJ vergoeden wij geen import geneesmiddel
Vraag eerst individuele toestemming aan bij de IGJ.
Neem gerust contact met ons op
Dan zoeken we voor uit waarom wij uw declaratie afwijzen.
Er is een probleem met een bepaald geneesmiddel in de baxter
Wij vergoeden een baxter nooit gedeeltelijk. Daarom wijzen wij de complete baxter af.
Kijk in de retourinformatie welke retourcode u nog meer ziet in de baxter
Dat Z-Indexnummer zorgt voor de afwijzing van de complete baxter.
Wijzen wij het Z-Indexnummer af met retourcode 0613?
Het Z-Indexnummer staat op 'niet vergoeden' in de Z-Index.
Wijzen wij het Z-Indexnummer af met retourcode 0587?
U declareert het Z-Indexnummer dubbel in de baxter. Tel de aantallen van hetzelfde Z-Indexnummer bij elkaar op en dien de baxter opnieuw in. Elk Z-Indexnummer mag in de baxter maar 1 keer voorkomen.
Welke retourcode ziet u bij het geneesmiddel?
Dit ziet u in de retourinformatie. Het geneesmiddel zorgt meestal voor de afwijzing. Wij betalen een terhandstelling nooit los. Daarom krijgt u ook de terhandstelling niet betaald.
Heeft ook het geneesmiddel retourcode 8002?
Dan zit het probleem bij een aanvullende prestatie. De retourcode bij die prestatie laat zien waarom wij zowel het middel als de terhandstelling afwijzen.
Welke retourcode ziet u bij de terhandstelling?
Kijk hiervoor in de retourinformatie. De terhandstelling zorgt voor de afwijzing. Wij betalen een geneesmiddel nooit los. Daarom krijgt u ook het geneesmiddel niet betaald.
Welke retourcodes ziet u bij het geneesmiddel en de terhandstelling?
Kijk hiervoor in de retourinformatie. Het geneesmiddel of de terhandstelling zorgt voor de hoofdafwijzing.
Neem contact op met uw hoofdverzekeraar
Mogelijk is er iets niet goed gegaan met het volgen van uw contract.
Neem gerust contact met ons op
Dan onderzoeken wij de reden van afwijzing.
Controleer of u de juiste terhandstellingscode gebruikte
U kunt alleen ANZ-codes indienen waarvoor u een tarief heeft afgesproken met uw hoofverzekeraar.
Wij accepteren alleen terhandstellingscodes die in uw contract staan
U vindt de codes op onze website. Kies het juiste jaartal en open het bestand 'Basistarieven ….'
Staat de terhandstellingscode hiertussen?
Neem gerust contact met ons op. Dan onderzoeken wij de reden van afwijzing.
U mag in een aantal situaties injectiematerialen bij ons declareren
- Bij een eerste verstrekking van een bepaald type insuline.
- Bij een switch van merk insuline waarbij andere injectiematerialen nodig zijn, dan die nu in gebruik zijn.
- Bij een geneesmiddel (geen insuline) waarvoor injectiemateriaal nodig is voor de toediening. Het geneesmiddel moet vergoed worden uit de basisverzekering.
Gaat het om 1 van deze situaties?
Neem gerust contact met ons op. Dan onderzoeken wij de reden van afwijzing.
Wij betalen alleen injectiematerialen als u daar een contract voor heeft
Meer informatie vindt u ons inkoopbeleid hulpmiddelen. U kunt zoeken op het woord 'injectie'.
Zoals bijvoorbeeld oogpleisters, incontinentie of drinkvoeding?
Farmaceutische hulpmiddelen vallen niet onder uw contract
De enige uitzondering is voorzetkamers. U kunt andere farmaceutische hulpmiddelen niet rechtsreeks bij ons declareren.
Zoals bijvoorbeeld Nebusal of Mucoclear?
Verneveloplossingen vallen niet onder uw contract
Een verneveloplossing is onderdeel van de contracten die wij afsluiten met medische speciaalzaken. Die levert naast de voorzetkamer ook alle toebehoren, waaronder de verneveloplossing. Een verneveloplossing vergoeden we niet apart aan u.
Neem gerust contact met ons op
Dan onderzoeken wij de reden van afwijzing.
U kunt de declaratie opnieuw indienen met een andere declarerend apotheker
Het moet een apotheker zijn die in dienst is op de afleverdatum.
Heeft u een nieuwe AGB-code?
Controleer dan of u met de juiste AGB-code declareert. Zonder contract kunt u niet elektronisch bij ons declareren.
Wij vergoeden geen 1e uitgifte voor dit geneesmiddel
U declareert een terhandstelling met begeleidingsgesprek. In de afgelopen 12 maanden heeft de verzekerde al eerder een geneesmiddel met dezelfde werkzame stof en toedieningsvorm gekregen. Toen is het begeleidingsgesprek al gevoerd en gedeclareerd.
U kunt het geneesmiddel opnieuw indienen
U declareert een vervolguitgifte.
De verzekerde heeft op de leverdatum een Wlz-indicatie inclusief verblijf en behandeling
De betreffende instelling krijgt vanuit de Wlz geld voor deze verzekerde. Daar vallen ook de kosten van geneesmiddelen onder. U kunt contact opnemen met de instelling. In het commentaarrecord vindt u de AGB-code van de instelling waar de verzekerde verblijft.
Weet u zeker dat er geen Wlz-indicatie inclusief verblijf en behandeling is op de leverdatum?
Dien de declaratie dan na 1 maand opnieuw in. Het duurt enige tijd voordat nieuwe informatie vanuit het zorgkantoor bij ons bekend is. Als wij na 1 maand nog steeds afwijzen, neem dan gerust contact met ons op.