Uw nota is afgewezen in VECOZO

Een overzicht van de meest voorkomende retourcodes voor afgewezen geboortezorgnota's, hun betekenis, mogelijke oplossingen en tips om toekomstige afwijzingen te voorkomen.

Als de retourcode er niet bij staat

Kijk dan op de website van Vektis. Daar vindt u de hele lijst met retourcodes en de afwijsredenen hierbij.

Controleer met welke prestatiecode u de zorg wilt declareren. Is de eerdere declaratie van u onjuist? Crediteer deze via Vecozo. Vervolgens kunt u deze zorg opnieuw indienen.
Neem gerust contact met ons op. Waarschijnlijk verhindert een declaratie van een andere aanbieder de vergoeding.

Er is sprake van een interne of externe bundelbreker

Misschien kunt u die traceren in uw administratie. Een interne bundelbreker crediteert u via VECOZO om daarna de zorg opnieuw in te dienen. Bij een externe bundelbreker declareert u de zorg monodisciplinair.

Kunt u niet vinden wie of wat de bundelbreker veroorzaakt?

Neem gerust contact met ons op.

U kunt een verzoek indienen tot nabetaling van verloskundige zorg via het formulier 'Verzoek tot nabetaling van verloskundige zorg'.
U kunt een verzoek indienen tot nabetaling van verloskundige zorg via het formulier 'Verzoek tot nabetaling van verloskundige zorg'.
Neem gerust contact met ons op. Waarschijnlijk verhindert een declaratie van een andere aanbieder de vergoeding.
Helaas vergoeden wij de zorg van een 3e of 4e verloskundige niet. Dit komt erg weinig voor, er bestaan dan ook geen prestatiecodes of tarieven voor. De afspraak is dat de 2e verloskundige de vergoeding deelt met u. We raden u aan contact op te nemen met de 2e verloskundige.
Neem gerust contact met ons op. Waarschijnlijk declareerde de 1e verloskundige een verkeerde prestatiecode. Of is er een andere declaratie die de vergoeding van uw declaratie blokkeert.
U kunt de declaratie opnieuw indienen met de juiste prestatiecode.
U kunt een verzoek indienen tot nabetaling van verloskundige zorg via het formulier 'Verzoek tot nabetaling van verloskundige zorg'.
U kunt een verzoek indienen tot nabetaling van verloskundige zorg via het formulier 'Verzoek tot nabetaling van verloskundige zorg'.
Neem gerust contact met ons op. Waarschijnlijk verhindert een declaratie van een andere aanbieder de vergoeding.
Neem gerust contact met ons op. Waarschijnlijk verhindert een declaratie van een andere aanbieder de vergoeding.
Neem gerust contact met ons op. Waarschijnlijk verhindert een declaratie van een andere aanbieder de vergoeding.
U kunt een verzoek indienen tot nabetaling van verloskundige zorg via het formulier 'Verzoek tot nabetaling van verloskundige zorg'.
U kunt een verzoek indienen tot nabetaling van verloskundige zorg via het formulier 'Verzoek tot nabetaling van verloskundige zorg'.
Neem gerust contact met ons op. Waarschijnlijk verhindert een declaratie van een andere aanbieder de vergoeding.

U heeft 12 maanden de tijd een nota te declareren

Wijzen we deze af? Dan heeft u 3 maanden de tijd om deze opnieuw te declareren.

Declareerde u te laat door overmacht of calamiteit?

Dan kunt u vragen of we uw declaratie opnieuw in behandeling nemen.

Naar verzoek declaratie opnieuw in behandeling nemen

U heeft 6 maanden de tijd een nota te declareren

Wijzen we deze af? Dan heeft u 3 maanden de tijd om deze opnieuw te declareren.

U leest de afspraken in de declaratieparagraaf. Vooral artikel 3.8 en 5.1 zijn hierin belangrijk.

Declareerde u te laat door overmacht of calamiteit?

Dan kunt u vragen of we uw declaratie opnieuw in behandeling nemen.

Naar verzoek declaratie opnieuw in behandeling nemen

Is de eerdere declaratie van u onjuist? Crediteer deze via VECOZO. Vervolgens kunt u deze zorg opnieuw indienen.
Neem gerust contact met ons op. Waarschijnlijk verhindert een declaratie van een andere aanbieder de vergoeding.

Wij hebben dezelfde prestatie al eerder vergoed

Controleer eerst of u dubbel heeft gedeclareerd in dezelfde of een andere factuur. Zo, nee? Waarschijnlijk verhindert een declaratie van een andere aanbieder de vergoeding. Neem dan gerust contact met ons op.

U kunt een verzoek indienen tot nabetaling van verloskundige zorg via het formulier 'Verzoek tot nabetaling van verloskundige zorg'.
Is de eerdere declaratie van u onjuist? Crediteer deze via VECOZO. Vervolgens kunt u deze zorg opnieuw indienen.
Neem gerust contact met ons op. Waarschijnlijk verhindert een declaratie van een andere aanbieder de vergoeding.
U kunt een verzoek indienen tot nabetaling van verloskundige zorg via het formulier 'Verzoek tot nabetaling van verloskundige zorg'.
Is de eerdere declaratie van u onjuist? Crediteer deze via VECOZO. Vervolgens kunt u deze zorg opnieuw indienen.
Neem gerust contact met ons op. Waarschijnlijk verhindert een declaratie van een andere aanbieder de vergoeding.
Is de eerste declaratie van u onjuist? Crediteer deze via VECOZO. Vervolgens kunt u deze zorg opnieuw indienen.
Neem gerust contact met ons op. Waarschijnlijk verhindert een declaratie van een andere aanbieder de vergoeding.
Neem gerust contact met ons op. Dan controleren wij de afwijzing.

Neem contact op met onze afdeling zorginkoop

Wij kunnen de praktijkeigenaar toevoegen als declarant op het contract. Wanneer dat is gebeurt, kunt u de declaratie opnieuw indienen.

Neem contact op

Wij accepteren van deze zorgverlener in uw praktijk geen declaraties

Misschien declareert u met iemand in loondienst, of met een zzp-er. Die staan dan niet op uw contract vermeld. Dien dan de declaratie opnieuw in met de AGB-code van een praktijkeigenaar.

Wanneer u een 17-code heeft gelden er andere regels

Dan mag iedereen in de praktijk declareren. Misschien moeten wij nog een medewerker toevoegen aan het contract. Neem gerust contact met ons op om dat te controleren.

Voor een aantal prestaties heeft u een verbijzondering nodig in uw overeenkomst

Het gaat om deze prestatiecodes:

  • Counseling - prestatie 1610
  • Termijnecho om vast te stellen hoe lang iemand zwanger is - prestatiecode 1602
  • Specifieke diagnose echo - prestatiecodes 1603-1607 en 1721
  • Het van buitenaf draaien van het ongeboren kind van stuitligging aar hoofdligging (Uitwendige versie bij stuitligging) - prestatiecode 1401.
  • IUD (spiraaltje) of etonogestrel implantatiestaafje aanbrengen/implanteren of verwijderen - prestatiecode 1719.
  • Verloskunde Meekijkconsult - prestatiecode 1715.

Wijzen wij 1 van deze prestaties af?

Controleer of de verbijzondering onderdeel is van uw overeenkomst. Zo niet, neem dan contact op met onze afdeling zorginkoop om de verbijzondering toe te voegen. Vermeld in uw bericht de persoon die bevoegd is tot het uitvoeren van de prestatie.

Gaat het om een andere prestatie?

Controleer dan of u de juiste prestatiecode gebruikte. Als dat zo is, neem dan gerust contact met ons op. Dan onderzoeken wij de afwijzing.

Zonder overeenkomst kunt u geen declaraties elektronisch indienen. U geeft de nota aan de verzekerde.
Vermoedelijk is het tarief nog niet ingeregeld op het moment van declareren. Probeer het na enkele dagen opnieuw. Wijzen wij nog steeds af? Neem dan gerust contact met ons op.
In ons declaratiesysteem staat een lager tarief ingericht. We zoeken graag uit hoe dat komt. Neem hiervoor gerust contact met ons op.
U kunt de declaratie opnieuw indienen met het juiste tarief.

Controleer of u de juiste prestatiecode gebruikte

Misschien maakte u een typfoutje. En herkende ons systeem de prestatiecode daarom niet. Dien dan de declaratie opnieuw in met de juiste prestatiecode.

Gebruikte u de goede prestatiecode?

Misschien staat de prestatiecode niet aan de goede lijst gekoppeld in uw software. Kraamzorg declareert u met prestatiecodelijst 011.

Prestatiecode 923405 declareert u met prestatiecodelijst 990

Deze prestatiecode staat niet op de landelijke lijst. Misschien staat de prestatiecode niet aan de goede lijst gekoppeld in uw software.

Bekijk hier de prestatiecodelijsten van Vektis

Controleer of u de juiste prestatiecode gebruikte

Misschien maakte u een typfoutje. En herkende ons systeem de prestatiecode daarom niet. Dien dan de declaratie opnieuw in met de juiste prestatiecode.

Gebruikte u de goede prestatiecode?

Misschien staat de prestatiecode niet aan de goede lijst gekoppeld in uw software. Verloskunde declareert u met prestatiecodelijst 032. Integrale geboortezorg organisaties (IGO's) declareren op prestatiecodelijst 069.

Bekijk hier de prestatiecodelijsten van Vektis

Wij accepteren een declaratie als de behandelaar bevoegd is én deze bevoegdheid staat geregistreerd in Vektis

Hieronder staat een tabel met kwalificaties die wij accepteren per behandeling. Controleer in Vektis of de behandelaar ook zo staat geregistreerd. Zo niet, maak dan eerst de registratie bij Vektis in orde. Is de registratie (recent) geregeld? Declareer dan over 5 werkdagen opnieuw. Wij lezen 1 keer per week de actuele gegevens vanuit Vektis in onze systemen in.

Is de behandelaar niet bevoegd?

Er is helaas geen recht op vergoeding van uw declaratie.

 Behandeling  Prestatiecode Kwalificatie Vektis
Termijnecho om vast te stellen hoe lang iemand zwanger is  1602 0808 of 9043
Specifieke diagnose echo: biometrie, het beoordelen van de groei van het kind  1603 0807 of 9042
Specifieke diagnose echo: bloedverlies  1604 0808 of 9043
Specifieke diagnose echo: begeleidingsecho bij het van buitenaf draaien van het ongeboren kind van stuitligging naar hoofdligging  1605 0807 of 9042
Specifieke diagnose echo: ligging  1606 0807 of 9042
Specifieke diagnose echo: placentacontrole   1607 0808 of 9043
Prenatale screening: counseling  1610 0809 of 9045
Plaatsen/verwijderen van een spiraal (IUD)  1719 0810
Specifieke diagnose echo: verminderde vitaliteit  1721 0807 of 9042
Cardiotocogram (CTG) bij minder leven, naderende serotiniteit en het van buitenaf draaien van het ongeboren kind van stuitligging  1722 0811 of 9044

Vul de daadwerkelijke uitvoerder in uw systeem

U kunt de declaratie dan opnieuw indienen.

De behandelaar is niet verbonden aan de praktijk op de behandeldatum

Controleer in Vektis of de behandelaar gekoppeld is aan uw praktijk. Heeft u dit kort geleden gedaan? Dien dan de declaratie over 5 werkdagen opnieuw in. Wij lezen 1 keer per week de actuele gegevens vanuit Vektis in onze systemen in.

Misschien maakte u een typfoutje

Dat kan gebeuren. Dien dan de declaratie opnieuw in met de juiste AGB-code van de behandelaar.

Is de behandelaar wel gekoppeld aan uw praktijk?

Neem dan gerust contact met ons op. Dan controleren wij de declaratie.

Te laat ingestuurde nota

Stuurde u een nota te laat in door overmacht of een calamiteit? U kunt dan vragen of wij deze opnieuw voor u in behandeling nemen.

Wij helpen u graag

Bijvoorbeeld bij vragen over uw overeenkomst, declaratie of machtiging. Neem gerust contact op. Houdt u uw AGB-code bij de hand?