Uw nota is afgewezen in VECOZO
Een overzicht van de meest voorkomende retourcodes voor afgewezen geboortezorgnota's, hun betekenis, mogelijke oplossingen en tips om toekomstige afwijzingen te voorkomen.
Als de retourcode er niet bij staat
Kijk dan op de website van Vektis. Daar vindt u de hele lijst met retourcodes en de afwijsredenen hierbij.
Er is sprake van een interne of externe bundelbreker
Misschien kunt u die traceren in uw administratie. Een interne bundelbreker crediteert u via VECOZO om daarna de zorg opnieuw in te dienen. Bij een externe bundelbreker declareert u de zorg monodisciplinair.
Kunt u niet vinden wie of wat de bundelbreker veroorzaakt?
U heeft 12 maanden de tijd een nota te declareren
Wijzen we deze af? Dan heeft u 3 maanden de tijd om deze opnieuw te declareren.
Declareerde u te laat door overmacht of calamiteit?
Dan kunt u vragen of we uw declaratie opnieuw in behandeling nemen.
U heeft 6 maanden de tijd een nota te declareren
Wijzen we deze af? Dan heeft u 3 maanden de tijd om deze opnieuw te declareren.
U leest de afspraken in de declaratieparagraaf. Vooral artikel 3.8 en 5.1 zijn hierin belangrijk.
Declareerde u te laat door overmacht of calamiteit?
Dan kunt u vragen of we uw declaratie opnieuw in behandeling nemen.
Wij hebben dezelfde prestatie al eerder vergoed
Controleer eerst of u dubbel heeft gedeclareerd in dezelfde of een andere factuur. Zo, nee? Waarschijnlijk verhindert een declaratie van een andere aanbieder de vergoeding. Neem dan gerust contact met ons op.
Neem contact op met onze afdeling zorginkoop
Wij kunnen de praktijkeigenaar toevoegen als declarant op het contract. Wanneer dat is gebeurt, kunt u de declaratie opnieuw indienen.
Wij accepteren van deze zorgverlener in uw praktijk geen declaraties
Misschien declareert u met iemand in loondienst, of met een zzp-er. Die staan dan niet op uw contract vermeld. Dien dan de declaratie opnieuw in met de AGB-code van een praktijkeigenaar.
Wanneer u een 17-code heeft gelden er andere regels
Dan mag iedereen in de praktijk declareren. Misschien moeten wij nog een medewerker toevoegen aan het contract. Neem gerust contact met ons op om dat te controleren.
Voor een aantal prestaties heeft u een verbijzondering nodig in uw overeenkomst
Het gaat om deze prestatiecodes:
- Counseling - prestatie 1610
- Termijnecho om vast te stellen hoe lang iemand zwanger is - prestatiecode 1602
- Specifieke diagnose echo - prestatiecodes 1603-1607 en 1721
- Het van buitenaf draaien van het ongeboren kind van stuitligging aar hoofdligging (Uitwendige versie bij stuitligging) - prestatiecode 1401.
- IUD (spiraaltje) of etonogestrel implantatiestaafje aanbrengen/implanteren of verwijderen - prestatiecode 1719.
- Verloskunde Meekijkconsult - prestatiecode 1715.
Wijzen wij 1 van deze prestaties af?
Controleer of de verbijzondering onderdeel is van uw overeenkomst. Zo niet, neem dan contact op met onze afdeling zorginkoop om de verbijzondering toe te voegen. Vermeld in uw bericht de persoon die bevoegd is tot het uitvoeren van de prestatie.
Gaat het om een andere prestatie?
Controleer dan of u de juiste prestatiecode gebruikte. Als dat zo is, neem dan gerust contact met ons op. Dan onderzoeken wij de afwijzing.
Controleer of u de juiste prestatiecode gebruikte
Misschien maakte u een typfoutje. En herkende ons systeem de prestatiecode daarom niet. Dien dan de declaratie opnieuw in met de juiste prestatiecode.
Gebruikte u de goede prestatiecode?
Misschien staat de prestatiecode niet aan de goede lijst gekoppeld in uw software. Kraamzorg declareert u met prestatiecodelijst 011.
Prestatiecode 923405 declareert u met prestatiecodelijst 990
Deze prestatiecode staat niet op de landelijke lijst. Misschien staat de prestatiecode niet aan de goede lijst gekoppeld in uw software.
Controleer of u de juiste prestatiecode gebruikte
Misschien maakte u een typfoutje. En herkende ons systeem de prestatiecode daarom niet. Dien dan de declaratie opnieuw in met de juiste prestatiecode.
Gebruikte u de goede prestatiecode?
Misschien staat de prestatiecode niet aan de goede lijst gekoppeld in uw software. Verloskunde declareert u met prestatiecodelijst 032. Integrale geboortezorg organisaties (IGO's) declareren op prestatiecodelijst 069.
Wij accepteren een declaratie als de behandelaar bevoegd is én deze bevoegdheid staat geregistreerd in Vektis
Hieronder staat een tabel met kwalificaties die wij accepteren per behandeling. Controleer in Vektis of de behandelaar ook zo staat geregistreerd. Zo niet, maak dan eerst de registratie bij Vektis in orde. Is de registratie (recent) geregeld? Declareer dan over 5 werkdagen opnieuw. Wij lezen 1 keer per week de actuele gegevens vanuit Vektis in onze systemen in.
Is de behandelaar niet bevoegd?
Er is helaas geen recht op vergoeding van uw declaratie.
Behandeling | Prestatiecode | Kwalificatie Vektis |
Termijnecho om vast te stellen hoe lang iemand zwanger is | 1602 | 0808 of 9043 |
Specifieke diagnose echo: biometrie, het beoordelen van de groei van het kind | 1603 | 0807 of 9042 |
Specifieke diagnose echo: bloedverlies | 1604 | 0808 of 9043 |
Specifieke diagnose echo: begeleidingsecho bij het van buitenaf draaien van het ongeboren kind van stuitligging naar hoofdligging | 1605 | 0807 of 9042 |
Specifieke diagnose echo: ligging | 1606 | 0807 of 9042 |
Specifieke diagnose echo: placentacontrole | 1607 | 0808 of 9043 |
Prenatale screening: counseling | 1610 | 0809 of 9045 |
Plaatsen/verwijderen van een spiraal (IUD) | 1719 | 0810 |
Specifieke diagnose echo: verminderde vitaliteit | 1721 | 0807 of 9042 |
Cardiotocogram (CTG) bij minder leven, naderende serotiniteit en het van buitenaf draaien van het ongeboren kind van stuitligging | 1722 | 0811 of 9044 |
Vul de daadwerkelijke uitvoerder in uw systeem
U kunt de declaratie dan opnieuw indienen.
De behandelaar is niet verbonden aan de praktijk op de behandeldatum
Controleer in Vektis of de behandelaar gekoppeld is aan uw praktijk. Heeft u dit kort geleden gedaan? Dien dan de declaratie over 5 werkdagen opnieuw in. Wij lezen 1 keer per week de actuele gegevens vanuit Vektis in onze systemen in.
Misschien maakte u een typfoutje
Dat kan gebeuren. Dien dan de declaratie opnieuw in met de juiste AGB-code van de behandelaar.
Is de behandelaar wel gekoppeld aan uw praktijk?
Neem dan gerust contact met ons op. Dan controleren wij de declaratie.