Uw nota is afgewezen in VECOZO

Een overzicht van de meest voorkomende retourcodes voor afgewezen nota's van ggz, hun betekenis, mogelijke oplossingen en tips om toekomstige afwijzingen te voorkomen.

Als de retourcode er niet bij staat

Kijk dan op de website van Vektis. Daar vindt u de hele lijst met retourcodes en de afwijsredenen hierbij.

U heeft 180 dagen de tijd om een nota te declareren

Wijzen we uw declaratie af? Dan heeft u 2 maanden de tijd om deze opnieuw te declareren.

U leest de afspraken in de declaratieparagraaf

Deze vindt u bij beleid & contract voor instellingen en beleid & contract voor voor praktijken. Vooral artikel 3.8 en 5.1 zijn hierin belangrijk.

Meer informatie over de controle op indientermijn vindt u op de pagina Declareren.

Declareerde u te laat door overmacht of calamiteit?

Dan kunt u vragen of we uw declaratie opnieuw in behandeling nemen. Wij beoordelen uw verzoek.

Naar verzoek declaratie opnieuw in behandeling nemen

De afgewezen declaratieregel is eerder gedeclareerd

Wij wijzen af als de prestatiecode, declarant, uitvoerder, begindatum en begintijd gelijk zijn aan een eerdere declaratie.

  • Is uw patiënt op 2 verschillende tijdstippen op 1 dag behandeld?
  • Of is uw patiënt door 2 verschillende uitvoerders behandeld? En is daardoor de begintijd gelijk?

Neem in deze situaties gerust contact met ons op. Dan controleren wij de afwijzing.

Deze prestatie begint met VD.

Wij wijzen uw declaratie terecht af

Wij hebben het maximum aantal verblijfsdagen dat wij machtigden vergoed.

Neem gerust contact met ons op. Dan controleren wij de afwijzing.

U heeft geen machtiging op de datum van verblijf

Wij wijzen uw declaratie terecht af.

Wij wijzen uw declaratie terecht af

U heeft geen machtiging voor de gedeclareerde periode en prestatiecode.

Deze prestatie begint met OV.

Deze lijst vindt u op onze website, op de pagina's 'Beleid & contract instellingen' en 'Beleid & Contract praktijken'.

Neem gerust contact met ons op. Dan controleren wij de afwijzing.
Wij wijzen uw declaratie terecht af. Wij vergoeden deze prestatie niet.
Neem gerust contact met ons op. Dan controleren wij de afwijzing.

U mag de nota naar uw patiënt sturen

Wij wijzen uw declaratie terecht af. 

U kunt controleren in het AGB register van Vektis.

Neem gerust contact met ons op. Dan controleren wij de afwijzing.

Wij betalen de behandeling aan u na als wij uw declaratie onterecht afwezen.

Voor toekomstige declaraties vult u de AGB code van de huidige huisarts in. Dit voorkomt dat wij uw declaratie opnieuw afwijzen.


Wij wijzen uw declaratie terecht af.

Het zorgtraject is meer dan 60 dagen geleden gestart. Dat betekent dat u een AGB-code van de verwijzer moet vullen in de declaratie.

U mag de declaratie opnieuw indienen mét de AGB-code van de huisarts.

Wij wijzen uw declaratie terecht af

U moet zo snel mogelijk de huisarts informeren over de start van het traject. Vanaf moment informeren huisarts mag u declareren met de AGB code van de huisarts.

Neem gerust contact met ons op. Dan controleren wij de afwijzing.

U declareert een verkeerde prestatiecode

U mag opnieuw declareren met een prestatiecode die voor kwaliteitsstatuut sectie III geldt.

U vindt meer informatie over prestatiecodes en tarieven op onze website onder 'Beleid en contract GGZ instellingen'.

Na akkoord over de prijsafspraak kost het 5 werkdagen om een prijsafspraak te verwerken in ons declaratiesysteem.

Heeft u de declaratie te snel ingediend? Dan is dat de reden van afwijzing. U mag uw declaratie opnieuw bij ons indienen.

Wij wijzen uw declaratie terecht af

Er is geen prijsafspraak voor deze prestatiecode. Uw zorgverkoper mag met onze afdeling Zorginkoop overleggen of deze prestatie alsnog ingekocht kan worden.

Ga naar zk.nl/zorgaanbieders/ggz/beleid-en-contract-praktijken voor meer informatie over prestatiecodes en tarieven.

Neem gerust contact met ons op. Dan controleren wij de afwijzing.

U declareert een verkeerde prestatiecode

U mag opnieuw declareren met een prestatiecode die voor kwaliteitsstatuut sectie II geldt.

U vindt meer informatie over prestatiecodes en tarieven op onze website onder 'beleid en contract GGZ vrijgevestigde praktijken'.

U kunt de nota naar uw patiënt sturen

Wij wijzen uw declaratie terecht af. 

Zorgaanbiederssoort 1 = instelling Zorgaanbiederssoort 2 = vrijgevestigde praktijk Zorgaanbiederssoort 3 = zorgverlener

U kunt dit controleren in het AGB-register van Vektis.

Neem gerust contact met ons op. Wij betalen aan u na als wij uw declaratie onterecht afwezen.

Voor toekomstige declaraties vult u de AGB code van de huidige huisarts in. Dit voorkomt dat wij uw declaratie opnieuw afwijzen. 
Neem gerust contact met ons op. Dan controleren wij de afwijzing.

Wij wijzen uw declaratie terecht af

Een praktijk of instelling als verwijzer is niet toegestaan. U mag opnieuw declareren met de zorgverleners AGB-code van de verwijzer in combinatie met Zorgaanbiederssoort '3'.

Wij wijzen uw declaratie terecht af

U mag opnieuw declareren met de zorgverleners AGB-code van de verwijzer in combinatie met Zorgaanbiederssoort '3'.

De Zorgaanbiederssoort moet overeenkomen met de soort AGB-code (zorgverlener, praktijk of instelling). Een praktijk of instelling als verwijzer is overigens niet toegestaan. Dit moet altijd een natuurlijk persoon zijn.

  • Zorgaanbiederssoort 1 = instelling
  • Zorgaanbiederssoort 2 = vrijgevestigde praktijk
  • Zorgaanbiederssoort 3 = Zorgverlener

Wij wijzen uw declaratie terecht af

U gebruikt een afwijkende startdatum van het zorgtraject vergeleken met een eerder ingediende declaratie die bij hetzelfde zorgtraject hoort.

Neem gerust contact met ons op. Dan controleren wij de afwijzing.

Ga naar zk.nl/zorgaanbieders/ggz/controle-regiebehandelaar om te zien wie regiebehandelaar in een bepaalde setting en sectie mag zijn.

Het basis GGZ profiel kan bestaan uit de volgende codes: GBG01 (= Basis GGZ Kort) GBG02 (= Basis GGZ Middel) GBG03 (= Basis GGZ Intensief) GBG04 (= Basis GGZ Chronisch)

Neem gerust contact met ons op. Dan controleren wij de afwijzing.

U moet het Basis-GGZ profiel vullen als er een privacyverklaring aanwezig is.

Wanneer u geen Basis GGZ-profiel vult, beoordelen wij uw declaratie als Gespecialiseerde GGZ.

Neem gerust contact met ons op. Dan controleren wij de afwijzing.
Neem gerust contact met ons op. Dan controleren wij de afwijzing.

Wij wijzen de declaratie terecht af

Volgens de Veldafspraken is de combinatie van de kwalificatie van de regiebehandelaar met deze setting en deze sectie niet toegestaan.

Op onze website ziet u wie regiebehandelaar in een bepaalde setting en sectie mag zijn.

Lukt het u niet om de juiste gegevens in uw declaratie op te nemen? Uw softwareleverancier kan u hiermee helpen.

Wij wijzen af, omdat diagnose 22 niet voor vergoeding in aanmerking komt.

U mag uw declaraties diagnostiek opnieuw indienen zonder diagnosecode

Dit is toegestaan als er sprake is van een diagnostiekconsult.

Wij wijzen uw declaratie terecht af

Diagnose 22 staat voor 'Andere problemen die een reden van zorg kunnen zijn'.

Deze diagnose mag niet vergoed worden vanuit het Besluit Zorgverzekering. Denk hierbij aan aanpassingsstoornissen en hulp bij werk- en relatieproblemen.

Neem gerust contact met ons op. Dan controleren wij de afwijzing.

Wij wijzen uw declaratie terecht af. Het is verplicht om de zorgvraagtypering te vullen behalve als:

  • er een Prestatiecode ZPM consult diagnostiek is geleverd of
  • als er sprake is van een Prestatiecode Consult Acute ggz binnen budget of
  • als de PrivacyCode is gevuld met Ja of
  • als er sprake is van een Overige prestatie of
  • als er sprake is dat er gedeclareerd wordt met ApkCode (3402) G05 vanaf behandeldatum 01-04-2023. Of
  • Of als er sprake is dat er gedeclareerd wordt met ApkCode (3402) G06 vanaf behandeldatum 01-04-2023.
  • Of als  er sprake is dat er gedeclareerd wordt met ApkCode (3402) G06 vanaf behandeldatum 01-01-2022 met Zorgaanbiedercode (3801) 06290607,06290522, 06290709, 73733009, 06290843.

Te laat ingestuurde nota

Stuurde u een nota te laat in door overmacht of een calamiteit? U kunt dan vragen of wij deze opnieuw voor u in behandeling nemen.

Wij helpen u graag

Bijvoorbeeld bij vragen over uw overeenkomst, declaratie of machtiging. Neem gerust contact op. Houdt u uw AGB-code bij de hand?