Uw nota is afgewezen in VECOZO

Een overzicht van de meest voorkomende retourcodes voor afgewezen nota's van GZSP, hun betekenis, mogelijke oplossingen en tips om toekomstige afwijzingen te voorkomen.

Als de retourcode er niet bij staat

Kijk dan op de website van Vektis. Daar vindt u de hele lijst met retourcodes en de afwijsredenen hierbij.

Dat zijn de prestatiecodes V14 of V24.

Deze behandeling mag alleen plaatsvinden na diagnostiek, consultatie of observatie

Er moet dus vooraf een V12, V13, V22, V23, V31,V51 of V52 zijn gedeclareerd. Geen van die codes is op het moment van de declaratie aanwezig. Daarom wijzen wij uw declaratie af.

Heeft u wel diagnostiek, consultatie of observatie uitgevoerd en gedeclareerd?

Controleer dan in uw administratie of:

  • de prestatie ook is betaald. Wilt u die afwijzing dan eerst oplossen?
  • de prestatie niet pas ná de V14 of V24 is gedeclareerd. In dat geval kunt u opnieuw indienen.
  • de prestatie is gedeclareerd bij een eerdere verzekeraar. Neem in dat geval gerust contact met ons op. 

Dat zijn de prestatiecodes AC50 en V60.

Wij vergoeden een reistoeslag alleen als wij eerst de behandeling van dezelfde dag hebben vergoed

Dit mag ook in dezelfde declaratie. Dan moet u eerst de behandeling opnemen en daarna de reistoeslag.

Heeft u de behandeling die hoort bij de reistoeslag wel uitgevoerd en gedeclareerd?

Controleer dan in uw administratie of:

  • de behandeling ook is betaald. Wilt u die afwijzing dan eerst oplossen?
  • de behandeling niet pas ná de reistoeslag is gedeclareerd. In dat geval kunt u de reistoeslag opnieuw indienen.

Dat zijn de prestatiecodes AC21, AC22, AC31, AC32, AC33, AC41 of AC42.

Elk behandeltraject moet starten met een intake

Dat is prestatie AC10. Op het moment van uw declaratie is er geen intake bij ons aanwezig. Daarom wijzen wij uw declaratie af.

Heeft u de intake wel uitgevoerd en gedeclareerd?

Controleer dan in uw administratie of:

  • de intake ook is betaald. Wilt u die afwijzing dan eerst oplossen?
  • de intake niet pas ná de behandeling is gedeclareerd. In dat geval kunt u de reistoeslag opnieuw indienen.
  • de intake is gedeclareerd bij een eerdere verzekeraar. Neem in dat geval gerust contact met ons op.
Neem gerust contact met ons op. Dan zoeken wij het voor u uit.

Dat kan ook per ongeluk 2 keer in dezelfde factuur zijn.

Wij hebben de behandeling al toegekend in een andere factuur.

Ons systeem geeft aan dat er een ELV-opname is gedeclareerd

Onder ELV valt geneeskundige zorg geleverd door de specialist ouderengeneeskunde en arts verstandelijk gehandicapten. Bij de geneeskundige zorg is ook de diagnostiek, voor zover uitgevoerd door de specialist ouderengeneeskunde en arts verstandelijk gehandicapten, inbegrepen. Daarom kunt u GZSP-zorg niet declareren tijdens de opname. Deze zorg valt onder de ELV-bekostiging.

Er is een Wlz-indicatie aanwezig

Het zorgkantoor betaalt declaraties van Wlz-cliënten. U kunt op de website van Zorgverzekeraars Nederland eenvoudig opzoeken onder welk zorgkantoor uw cliënt valt.

Gaat de Wlz-indicatie halverwege een maand in?

Dien alleen de zorg in tot de datum van de Wlz-indicatie.

Heeft u bewijs dat er geen Wlz-indicatie is op het moment van uw zorg?

Dien de declaratie dan na 1 maand opnieuw in. Het duurt enige tijd voordat nieuwe informatie vanuit het zorgkantoor bij ons bekend is. Als wij na 1 maand nog steeds afwijzen, neem dan gerust contact met ons op.

U declareert buiten de declaratietermijn

U heeft maximaal 180 dagen de tijd een nota te declareren. Binnen die termijn voert u ook eventuele herdeclaraties/correcties uit. U leest de afspraken in de declaratieparagraaf. Vooral artikel 3.9, 5.1 en 6.5 zijn hierin belangrijk.

Declareerde u te laat door overmacht of calamiteit?

Dan kunt u vragen of we uw declaratie opnieuw in behandeling nemen.

Naar verzoek declaratie opnieuw in behandeling nemen 

U declareert buiten de declaratietermijn

U heeft maximaal 180 dagen de tijd een nota te declareren. Binnen die termijn voert u ook eventuele herdeclaraties/correcties uit. U leest de afspraken in de declaratieparagraaf. Vooral artikel 3.9, 5.1 en 6.5 zijn hierin belangrijk.

Declareerde u te laat door overmacht of calamiteit?

Dan kunt u vragen of we uw declaratie opnieuw in behandeling nemen. In onze beoordeling kijken we ook of er ruimte is in de eindafrekening van het boekjaar.

Naar verzoek declaratie opnieuw in behandeling nemen

Voor multidisciplinaire GZSP-zorg gebruikt u de persoonlijke AGB-code van de regiebehandelaar.

U controleert dit in het AGB-register op Vektis. U vult de AGB-code van de behandelaar en kijkt dan onder het kopje 'Mijn kwalificaties'.

Neem gerust contact met ons op. Dan zoeken wij uit waarom wij uw declaratie afwijzen.

Het is belangrijk dat alle kwalificaties staan geregistreerd in Vektis

Wij controleren op die manier of de behandelaar bevoegd is.

Wilt u contact opnemen met Vektis?

Dan kunt u zorgen dat de juiste kwalificaties zichtbaar zijn. Die nemen wij automatisch over in ons declaratiesysteem.

U kunt de declaratie opnieuw indienen met de AGB-code van de daadwerkelijke (regie)behandelaar.

Het is verplicht om een persoonlijke AGB-code van de behandelaar te vullen

Zonder persoonlijke AGB-code wijzen wij uw declaratie af. 

Te laat ingestuurde nota

Stuurde u een nota te laat in door overmacht of een calamiteit? U kunt dan vragen of wij deze opnieuw voor u in behandeling nemen.

Wij helpen u graag

Bijvoorbeeld bij vragen over uw overeenkomst, declaratie of machtiging. Neem gerust contact op. Houdt u uw AGB-code bij de hand?