Uw nota is afgewezen in VECOZO

Een overzicht van de meest voorkomende retourcodes voor afgewezen nota's van huisartsenzorg, hun betekenis, mogelijke oplossingen en tips om toekomstige afwijzingen te voorkomen.

Als de retourcode er niet bij staat

Kijk dan op de website van Vektis. Daar vindt u de hele lijst met retourcodes en de afwijsredenen hierbij.

Controleer de AGB-code waarop u de declaraties instuurt

Wij accepteren standaard alleen declaraties van praktijkeigenaren.

Declareer opnieuw met een zorgverleners AGB-code van een praktijkeigenaar

Zo kunnen wij uw declaratie goed verwerken.

Kunt u de declaratie niet insturen met een AGB-code van een praktijkeigenaar? 

Neem dan contact met ons op via het online contactformulier. Vermeld daarin:

  • waarom u niet met een AGB-code van een praktijkeigenaar kunt declareren en
  • met de AGB-code van wie u wel wilt declareren.

U declareerde eerder een consult voor dezelfde dag in een andere factuur

Wij betalen het dubbele consult helaas niet na.

U kunt het betaalde consult zelf crediteren via VECOZO

Daarna declareert u de consulten in 2 aparte regels in 1 factuur.

U kunt het betaalde consult zelf crediteren via VECOZO

Daarna declareert u de consulten in 2 aparte regels in 1 factuur.

Lukt het u niet om het betaalde consult te crediteren?

Neem dan gerust contact met ons op.

U kreeg de prestatie al in een andere factuur vergoed

Wij vergoeden niet dubbel.

Neem gerust contact met ons op. Wij controleren de reden van afwijzing.

U krijgt de opslag helaas niet vergoed

De postcode van de patiënt staat niet op de postcodelijst opslagwijken. Wij gebruiken de postcode vanuit de Basisregistratie Personen (BRP).

Controleert u het adres in uw systeem?

Misschien is uw patiënt verhuisd. Of is een adreswijziging niet doorgegeven aan de gemeente.

Neem gerust contact met ons op. Dan onderzoeken wij de afwijzing voor u.

Declareer opnieuw met een zorgverleners AGB-code van een praktijkeigenaar

Wij accepteren standaard alleen declaraties van praktijkeigenaren.

Kunt u de declaratie niet insturen met een AGB-code van een praktijkeigenaar?

Neem dan contact met ons op via het online contactformulier. Vermeldt u dan alstublieft:

  • waarom u zo niet kunt declareren en
  • met de AGB-code van wie u wel wilt declareren.

U kunt alleen prestaties declareren die onderdeel zijn van uw contract

Op dit moment kunt u de prestatie niet declareren.

Als de prestatie volgens u wel op uw contract hoort te staan

  • Neem contact op met uw regio-organisatie als het gaat om een prestatie die de regio-organisatie namens u afsluit.
  • Als u zelf bij ons een verzoek heeft gedaan om een prestatie toe te voegen: neem gerust contact met ons op.

Lees ons inkoopbeleid als u een nieuwe prestatie wil toevoegen

Download de Bijlage inkoopbeleid huisartsenzorg 2024-2025 - versie 1.2 (pdf)

Neem gerust contact met ons op. Dan onderzoeken wij de afwijzing voor u.

Declareer opnieuw met een zorgverleners AGB-code van een praktijkeigenaar

Wij accepteren standaard alleen declaraties van praktijkeigenaren.

Kunt u de declaratie niet insturen met een AGB-code van een praktijkeigenaar?

Neem dan contact met ons op via ons online contactformulier. Vermeldt u in dit formulier alstublieft:

  • waarom u zo niet kunt declareren en
  • met de AGB-code van wie u wel wilt declareren.

Laat uw contract volgen in VECOZO

Lees over hoe u een volgverzoek instelt op de website van VECOZO.  

Neem contact op met uw preferente zorgverzekeraar of uw regio-organisatie

Wij betalen de prestatie niet als die niet in uw contract staat.

U kunt opnieuw declareren

U declareert bij de verzekeraar waar uw patiënt op de behandeldatum is verzekerd. Houd hierbij rekening met de maximale declaratietermijn van 12 maanden.

Wij betalen uw declaratie helaas niet

Uw patiënt is niet verzekerd op de behandeldatum.

U kunt een nabetaling aanvragen

Gebruik het formulier 'Nabetaling afgewezen declaratie schouwing'.

Controleert u of u de juiste datum gebruikte voor uw declaratie

Zo ja, leg de situatie uit via ons contactformulier. Met uw uitleg beoordelen wij uw declaratie opnieuw. 

Wilt u controleren of u de prestatie in de toegestane periode zelf eerder declareerde?

U vindt de toegestane periode in de prestatiecodelijst huisartsen, kolom E. Is er een contractafspraak voor de prestatie, dan staat de periode ook in het contract. Wij vergoeden de prestatie niet dubbel aan u.

Heeft u een praktijk overgenomen?

Als uw voorganger de prestatie vergoed kreeg, dan vergoeden wij de prestatie niet opnieuw aan u.

Gaat het om een patiënt die recent naar uw praktijk is overgestapt?

Neem dan contact met ons op. Dan controleren wij de afwijzing.

Wij hebben het inschrijftarief al aan u vergoed

Er zijn 2 mogelijkheden:

  1. Het inschrijftarief zit dubbel in dezelfde factuur of
  2. u kreeg het inschrijftarief al eerder vergoed in een andere factuur. 
  1. Zorgt u eerst dat de patiënten op de juiste AGB-code zijn aangemeld in ION.
  2. Neem daarna contact met ons op om de afwijzing op uw declaraties op te lossen.
  1. Zorgt u eerst dat de patiënten op de juiste AGB-code zijn aangemeld in ION.
  2. Neem daarna contact met ons op om de afwijzing op uw declaraties op te lossen.
Neem gerust contact met ons op. Dan controleren wij de situatie voor u.

U kunt de declaratie op de 1e dag van het volgende kwartaal opnieuw indienen

De nieuwe ION-gegevens lezen wij in op de laatste dag van elk kwartaal. 

Wij betalen uw declaratie helaas niet na

De patiënt staat in ION ingeschreven bij een andere praktijk. De ION-database is leidend voor de declaraties. U kunt het onderling met de andere huisarts regelen.

U kunt geen inschrijftarief declareren

De patiënt moet op de peildatum ingeschreven staan bij uw praktijk.

De verzekerde heeft op de behandeldatum een Wlz-indicatie inclusief verblijf en behandeling

De betreffende instelling krijgt vanuit de Wlz geld voor deze verzekerde. Daar valt ook huisartsenzorg onder. U kunt contact opnemen met de instelling. In het commentaarrecord vindt u de AGB-code van de instelling waar de verzekerde verblijft.

Weet u zeker dat er geen Wlz-indicatie inclusief verblijf en behandeling is op de behandeldatum?

Dien de declaratie dan na 1 maand opnieuw in. Het duurt enige tijd voordat nieuwe informatie vanuit het zorgkantoor bij ons bekend is. Als wij na 1 maand nog steeds afwijzen, neem dan gerust contact met ons op. 

Te laat ingestuurde nota

Stuurde u een nota te laat in door overmacht of een calamiteit? U kunt dan vragen of wij deze opnieuw voor u in behandeling nemen.

Wij helpen u graag

Bijvoorbeeld bij vragen over uw overeenkomst, declaratie of machtiging. Neem gerust contact op. Houdt u uw AGB-code bij de hand?