Oplossingen GGZ-wachtlijsten
Mensen met een complexe problematiek mogen rekenen op de gewenste zorg. Daarom vinden we het belangrijk dat (schaarse) zorgcapaciteit wordt ingezet voor mensen die dat het hardst nodig hebben. Daarbij moeten verzekerden binnen de treeknormen een intake en behandeling krijgen. Wij zetten daarop in door:
- voldoende zorg in te kopen
- inzet op online zorg
- verzekerden bemiddelen naar een andere zorgaanbieder of online behandeling
- omzetplafonds verhogen als er geen alternatieven zijn.
Met Actieplan Wachttijden GGZ naar betere instroom, doorstroom en uitstroom van cliënten
Vanuit dit actieplan (pdf) werken GGZ-zorgaanbieders, verwijzers, het sociaal domein en zorgverzekeraars in de regio samen. Zodat cliënten zo snel mogelijk passende zorg op de juiste plek krijgen.
Doorontwikkeling van mentale gezondheidscentra voor domein overstijgende triage
De doorontwikkeling doen we samen met zorgaanbieders en gemeenten. De triage gaat vooraf aan een verwijzing naar de GGZ. Bijvoorbeeld door een verkennend gesprek waardoor iemand direct op de juiste plek komt. Voordeel is ook dat de instroom in de GGZ vermindert en die zorg beschikbaar komt voor mensen die dat nodig hebben.
We stimuleren vrijgevestigde praktijken om complexe zorg te bieden
Daardoor breidt de capaciteit uit. Maar dat niet alleen. Het is ook fijner voor mensen als zij in de buurt behandeld worden.
Vanaf 2024 komt er een prestatie voor de Consultatiefunctie sociaal domein
De consultatiefunctie biedt de professional in het sociaal domein de gelegenheid om bij twijfel met een psychiater of psycholoog te overleggen. Kan het sociaal domein de client helpen? Dan verkort dat de wachttijden in de GGZ.(Digitale) innovaties sluiten aan bij het leven van de cliënt
Door digitaal dichtbij de cliënt te zijn, krijgt hij of zij op het juiste moment de juiste interventie aangeboden. Dit vergroot de toegankelijkheid van de behandeling en daarmee benutten we de behandelcapaciteit beter. Ook het Integraal Zorgakkoord vraagt hiervoor nadrukkelijk aandacht.