Uw nota is afgewezen in VECOZO
Een overzicht van de meest voorkomende retourcodes voor afgewezen hulpmiddelennota's, hun betekenis, mogelijke oplossingen en tips om toekomstige afwijzingen te voorkomen.
Als de retourcode er niet bij staat
Kijk dan op de website van Vektis. Daar vindt u de hele lijst met retourcodes en de afwijsredenen hierbij.
Wilt u controleren of uw declaratie klopt met wat u heeft aangevraagd?
Controleer de aangevraagde machtiging en houd die naast de stuurtabel die staat in uw overeenkomst. Controleer ook of u declareerde met de juiste datum.
Misschien maakte u een typefout
Declareer dan gerust opnieuw met de juiste kostensoort, GPH, aGPH 1 en aGPH 2 code (de sturing).
Klopt de sturing met uw overeenkomst en de toegekende machtiging?
En declareerde u op de juiste datum? Neem dan gerust contact met ons op. Dan zoeken we uit waarom wij de declaratie afwijzen.
Zonder machtiging vergoeden wij het hulpmiddel helaas niet
U vraagt een machtiging aan via ons machtigingsformulier.
Het gaat om de Zilveren Kruis Ziezo, Interpolis Zorgcompact of een FBTO Basis.
Voor deze verzekerden hebben wij een overeenkomst afgesloten met 1 zorgaanbieder
U vindt deze in onze zorgzoeker. Daar krijgt de verzekerde een volledige vergoeding. Bij andere aanbieders is een machtiging nodig. U vraagt deze aan via ons machtigingsformulier.
De combinatie van de kostensoort, GPH, aGPH 1 en aGPH 2 code (de sturing) klopt niet met de afgegeven machtiging
Controleer de gebruikte sturing
Controleer de aangevraagde machtiging en houd die naast de stuurtabel die staat in uw overeenkomst.
Misschien maakte u een typefout
Declareer dan gerust opnieuw met de juiste sturing.
Soms machtigen wij iets wat niet genoemd staat in uw overeenkomst
Dan vermelden wij de sturing in de toestemmingsbrief. Kijk in de brief voor de juiste sturing en dien de declaratie daarmee opnieuw in.
Klopt de sturing met uw overeenkomst en de toegekende machtiging?
En declareerde u op de juiste datum? Neem dan gerust contact met ons op. Dan zoeken we uit waarom wij de declaratie afwijzen.
De combinatie van de kostensoort, GPH, aGPH 1 en aGPH 2 code (de sturing) is bij ons niet bekend.
Controleer de gebruikte sturing
Gebruik hiervoor de stuurtabel die staat in uw overeenkomst.
Misschien maakte u een typefout
Declareer dan gerust opnieuw met de juiste sturing.
Klopt de sturing met uw overeenkomst?
Neem dan gerust contact met ons op. Dan zoeken we uit waarom wij de declaratie afwijzen.
U heeft 12 maanden de tijd een nota te declareren
Wijzen we deze af? Dan heeft u 3 maanden de tijd om deze opnieuw te declareren. U leest de afspraken in de declaratieparagraaf. Vooral artikel 3.8 en 5.1 zijn hierin belangrijk.
Declareerde u te laat door overmacht of calamiteit?
Dan kunt u vragen of we uw declaratie opnieuw in behandeling nemen.
Naar verzoek declaratie opnieuw in behandeling nemen
Een levering voor links én rechts moet u in 1 factuur declareren
U declareert 1 paar op 1 regel of u declareert beide kanten apart op 2 regels. Het belangrijkste is dat u in 1 factuur indient, zo voorkomt u een afwijzing.
U kunt de toegekende regel crediteren via VECOZO
Nadat u de retourinformatie daarvan heeft gekregen, kunt u de declaratie opnieuw indienen in 1 factuur.
Komt u er niet uit? Neem dan contact met ons op.
Bijvoorbeeld als reserve of voor 's nachts.
Beide hulpmiddelen moet u in 1 factuur declareren
U declareert 2 stuks in 1 regel of u declareert beide stuks apart op 2 regels. Het belangrijkste is dat u in 1 factuur indient, zo voorkomt u een afwijzing.
U kunt de toegekende regel crediteren via VECOZO
Nadat u de retourinformatie daarvan heeft gekregen, kunt u de declaratie opnieuw indienen 1 factuur.
Komt u er niet uit? Neem dan contact met ons op.
De verschillende hulpmiddelen moet u in 1 factuur declareren
U declareert de hulpmiddelen apart op verschillende regels in 1 factuur. Zo voorkomt u een onterechte afwijzing.
U kunt de toegekende regel crediteren via VECOZO
Nadat u de retourinformatie daarvan heeft gekregen, kunt u de declaratie opnieuw indienen in 1 factuur
Komt u er niet uit? Neem dan contact met ons op.
U moet exact het bedrag declareren dat staat in de stuurtabel van uw overeenkomst
Het bedrag dat u nu declareert komt niet precies overeen. Zo kunnen wij de eigen bijdrage niet goed berekenen.
Wilt u het bedrag controleren aan de hand van de stuurtabel?
Er zijn 2 oorzaken die het meest voorkomen:
- Het door u gedeclareerde bedrag wijkt af van de stuurtabel.
- U declareerde het goede bedrag, maar met een verkeerde kostensoort, GPH, aGPH 1 of aGPH 2 code.
Het kan ook om een reparatie of aanpassing gaan.
Wilt u controleren of uw declaratie klopt met wat u heeft aangevraagd?
Controleer de aangevraagde machtiging en houd die naast de stuurtabel die staat in uw overeenkomst. Controleer ook of u declareerde met de juiste datum.
Misschien maakte u een typefout
Declareer dan gerust opnieuw met de juiste kostensoort, GPH, aGPH 1 en aGPH 2 code (de sturing).
Klopt de sturing met uw overeenkomst en de toegekende machtiging?
En declareerde u op de juiste datum? Neem dan gerust contact met ons op. Dan zoeken we uit waarom wij de declaratie afwijzen.
U heeft een machtiging nodig voor het bedrag dat u declareert
Een lager bedrag is machtigingsvrij. Dit controleert u in de stuurtabel van uw overeenkomst.
Naar machtiging aanvragen hulpmiddelen
De maximale vergoeding uit de aanvullende verzekering is bereikt
Ziet u dit niet in uw eigen administratie? U kunt erop vertrouwen dat wij uw declaratie terecht afwijzen.
Geeft uw klant aan dat er nog wel een vergoeding mogelijk is?
Vraag de patiënt om in te loggen op Mijn Zilveren Kruis, Mijn Interpolis, Mijn FBTO of Mijn De Friesland. Daar kan de klant snel en eenvoudig zien of het hulpmiddel al eerder is gedeclareerd.
Komt u er niet uit?
Neem dan gerust contact met ons op. Dan zoeken wij uit waarom wij de declaratie afwijzen.
Misschien maakte u een typefout.
Dat kan gebeuren!
U kunt de declaratie opnieuw indienen met de juiste combinatie van kostensoort, GPH, aGPH 1 en aGPH 2 code.
U kunt de nota niet (volledig) bij ons declareren
Er is geen actieve verzekering aanwezig. Het kan ook om een gedeelte van de periode gaan waarvoor u declareert. U kunt dan een deel van de nota opnieuw indienen.
Wilt u controleren of uw declaratie klopt met wat u aanvroeg?
Controleer de aangevraagde machtiging en houd die naast de stuurtabel die staat in uw overeenkomst. Kijk goed of het gaat om hoorzorg in de winkel, of om hoorzorg aan huis. Controleer ook of u declareerde met de juiste datum.
Misschien maakte u een typefout
Declareer dan gerust opnieuw met de juiste kostensoort, GPH, aGPH 1 en aGPH 2 code (de sturing).
Klopt de sturing met uw overeenkomst en de toegekende machtiging?
En declareerde u op de juiste datum? Neem dan gerust contact met ons op. Dan zoeken we uit waarom wij de declaratie afwijzen.
Binnen de gebruikstermijn van 5 jaar is al een hoortoestel gedeclareerd
Voor de vergoeding van een hoortoestel binnen deze termijn is een machtiging nodig.
Er is eerder gedeclareerd voor dezelfde periode
Wij vergoeden maximaal 1 dagprijs per dag.
Er is sprake van een andere leverancier
U kunt contact opnemen met de klant. Mogelijk kan de klant u uitleg geven.
Het kan ook gaan om een maximaal aantal binnen een bepaalde periode.
Wilt u controleren of uw declaratie klopt met wat u aanvroeg?
Controleer de aangevraagde machtiging en houd die naast de stuurtabel die staat in uw overeenkomst. Controleer ook of u declareerde met de juiste datum.
Misschien maakte u een typefout
Declareer dan gerust opnieuw met de juiste kostensoort, GPH, aGPH 1 en aGPH 2 code (de sturing).
Klopt de sturing met uw overeenkomst en de toegekende machtiging?
En declareerde u op de juiste datum? Neem dan gerust contact met ons op. Dan zoeken we uit waarom wij de declaratie afwijzen.
Helaas, er is geen recht op vergoeding voor een nieuw hulpmiddel
De gebruikstermijn van het eerder geleverde hulpmiddel is nog niet verstreken.
Hetzelfde hulpmiddel is eerder gedeclareerd
De gebruikstermijn daarvan is nog niet verstreken. Er is op dit moment dus geen recht op vergoeding voor een nieuw hulpmiddel.
Er is sprake van een andere leverancier
U kunt contact opnemen met de klant. Mogelijk kan de klant u uitleg geven.
Er zijn 2 manieren om de declaratie in te dienen
U declareert als volgt
Vektis rubriek | 1 paar op 1 regel | of | 1 paar op 2 regels |
|
Regel 1 | Regel 2 | |||
0424 | 03 (links en rechts) | 01 (links) | 02 (rechts) | |
0425 | PR (paar) | ST (stuk) | ST (stuk) | |
0426 | 00001 (aantal) | 00001 (aantal) | 00001 (aantal) | |
0427 | 00002 (aantal) | 00001(aantal) | 00001 (aantal) |
U kunt de declaratie op een andere manier indienen
U declareert als volgt:
Vektis rubriek | 1 stuk |
0424 | 01 of 02 (links of rechts) |
0425 | ST (stuk) |
0426 | 00001 (aantal) |
0427 | 00001 (aantal) |
U kunt alleen hulpmiddelen declareren waarvoor u een overeenkomst heeft.
Maakte u een typefout?
Declareer dan gerust opnieuw met de juiste kostensoort, GPH, aGPH 1 en aGPH 2 code.
Het kan ook gaan om een maximaal aantal binnen een bepaalde periode.
Hetzelfde hulpmiddel is eerder gedeclareerd
De gebruikstermijn daarvan is nog niet verstreken. Er is dus geen recht op vergoeding voor een nieuw hulpmiddel.
Er is sprake van een andere leverancier
U kunt contact opnemen met de klant. Mogelijk kan de klant u uitleg geven.
De gebruikstermijn vind u in ons reglement hulpmiddelen of in uw overeenkomst.
Wilt u controleren of uw declaratie klopt met wat u aanvroeg?
Controleer de aangevraagde machtiging en houd die naast de stuurtabel die staat in uw overeenkomst. Controleer ook of u declareerde met de juiste datum.
Misschien maakte u een typefout
Declareer dan gerust opnieuw met de juiste kostensoort, GPH ,aGPH 1 en aGPH 2 code (de sturing).
Klopt de sturing met uw overeenkomst en de toegekende machtiging?
En declareerde u op de juiste datum? Neem dan gerust contact met ons op. Dan zoeken we uit waarom wij de declaratie afwijzen.
Er is helaas geen recht op vergoeding voor een nieuw hulpmiddel
De gebruikstermijn van het eerder geleverde hulpmiddel is nog niet verstreken.
Naar machtiging aanvragen hulpmiddelen
Hetzelfde hulpmiddel is eerder gedeclareerd
De gebruikstermijn daarvan is nog niet verstreken. Er is op dit moment dus geen recht op vergoeding voor een nieuw hulpmiddel.
Er is sprake van een andere leverancier
U kunt contact opnemen met de klant. Mogelijk kan de klant u uitleg geven.
De gebruikstermijn vindt u in ons reglement hulpmiddelen of in uw overeenkomst.