Incontinentiemateriaal

Informatie voor medisch speciaalzaken over absorberende verbanden, zoals inleggers en pants. En over afvoerend materiaal, zoals catheters en urineopvangzakken. 

Documenten

Veelgestelde vragen

Welk incontinentiemateriaal wordt vergoed?

Het is voor ons niet mogelijk een specifiek materiaal aan te geven, omdat wij niet de beoordeling kunnen doen welk materiaal het best past bij de cliënt. U kunt op de Z-index wel zoeken naar specifieke middelen (met de codes IK) welke voor vergoeding in aanmerking komen. U kiest zelf welk materiaal bij welk profiel wordt ingezet.

Welke aantallen moeten geleverd worden?

Het dagtarief is gebaseerd op patiëntprofielen, met bijbehorende kenmerken. Per profiel is een richtlijn voor gebruik vastgesteld. De aantallen verschillen per profiel.

Wat moet ik doen als een verzekerde meer materialen nodig heeft dan de richtlijn aangeeft?

Wanneer een verzekerde aangeeft meer materialen nodig te hebben, dan kunt u het volgende onderzoeken:

  • Worden ze op de juiste manier gebruikt? Zo niet, dan kunnen extra instructies wellicht bijdragen aan een juist gebruik, waardoor de verzekerde met minder materialen toe kan.
  • Is er een wijziging in indicatie en/of omstandigheden? Zo ja, dan kan het zijn dat de verzekerde nu in een ander patiëntprofiel valt en dus inderdaad meer materialen nodig heeft.
  • Zijn de juiste materialen ingezet? Van een ander materiaal hoeft de verzekerde mogelijk minder stuks per dag te gebruiken, door bijvoorbeeld een hoger absorptievermogen of een betere pasvorm.

De patiëntprofielen zijn zorgvuldig opgesteld. Wij gaan er vanuit dat iedereen een goede plek kan krijgen in deze profielen. Leveren bovengenoemde punten geen oplossing op, dan moet u toch meer leveren dan de richtlijn voor hetzelfde dagtarief.

Als verzekerden meer materiaal nodig hebben, dan de richtlijn horend bij het patiëntprofiel van de verzekerde, moeten/mogen ze dan zelf bijbetalen?

Nee, er mag niet door de verzekerde worden bijbetaald. U ontvangt een dagprijs per verzekerde. Voor die prijs dient u de patiënt te voorzien van incontinentiemateriaal, passend bij het continentieprobleem. Deze materialen vallen onder de verzekerde zorg uit de basisverzekering.

Wat kan ik declareren als een verzekerde i.v.m. tijdelijk verblijf b.v. vakantie onvoldoende materiaal heeft meegenomen en bij mij voor een aantal dagen materiaal ophaalt?

Wij verwachten van de verzekerde dat hij/zij voldoende materiaal meeneemt. Wanneer iemand desondanks toch materiaal komt ophalen zal verzekerde u moeten betalen. Verzekerde kan de nota vervolgens bij Zilveren Kruis indienen. U kunt geen dagtarief declareren omdat een verzekerde al bij een andere leverancier in een profiel is ingedeeld en een dagtarief declareert.

Hoeveel mag ik afleveren als iemand langer dan 2 maanden naar het buitenland gaat?

Er mag voor maximaal 3 maanden voorraad worden geleverd en daarmee 3 maanden dagtarief worden gedeclareerd. Voor de resterende periode zal op het verblijf- c.q. vakantieadres materiaal gehaald moeten worden. De vergoeding buitenland is dan voor de verzekerde van toepassing.

Waarom wordt een ZI nummer niet vergoed, terwijl deze wel is opgenomen in de Z-index?

De Z-index wordt gevuld door fabrikanten waarbij zij zelf de vergoeding-status en de prijs aangeven. Artikelen op de Z-index komen niet automatisch voor vergoeding in aanmerking. Zilveren Kruis beoordeelt alle artikelen. Zo kijken wij onder andere naar de stand van de wetenschap en de praktijk.

Controleer het ZI-nummer op de actuele lijst met de Clusterindeling katheters. Deze lijst vindt u bovenaan deze pagina.

Hoelang kan het dagtarief nog gedeclareerd worden na het overlijden van de verzekerde?

Als de verzekerde overlijdt of overstapt naar een verzekeraar buiten de Zilveren Kruis-labels dan kunnen de resterende dagen gedeclareerd worden onder een afleverdatum binnen de verzekerde periode en het aantal stuks van de resterende dagen.

Hoeveel materiaal per maand mag ik per patiënt mag afleveren?

Als er in het contract geen volumes/maximale aantallen genoemd worden dan dient er ten alle tijden doelmatig geleverd te worden: niet te veel en ook niet te weinig (zinnig en zuinig).

Wij helpen u graag

Bijvoorbeeld bij vragen over uw overeenkomst, declaratie of machtiging. Neem gerust contact op. Houdt u uw AGB-code bij de hand?

Samen kan het beter

Om gezondheid dichterbij te brengen voor iedereen, hebben we iedereen nodig.