Uw nota is afgewezen in VECOZO
Een overzicht van de meest voorkomende retourcodes voor afgewezen mondzorgnota's, hun betekenis, mogelijke oplossingen en tips om toekomstige afwijzingen te voorkomen.
Als de retourcode er niet bij staat
Kijk dan op de website van Vektis. Daar vindt u de hele lijst met retourcodes en de afwijsredenen hierbij.
Wilt u de afgewezen declaratie opnieuw indienen?
U diende de declaratie in voordat wij u toestemming gaven. Stuur ons uw declaratie daarom nog een keer.
U moet helaas de machtiging zelf intrekken via VECOZO
Wilt u daarna alstublieft de machtiging opnieuw aanvragen voor de juiste periode met verwijzing naar het eerder afgegeven akkoord?
U leverde de behandeling aan met soort bijzondere tandheelkunde
Hiervoor moeten wij u toestemming hebben gegeven. Wilt u een machtiging aanvragen?
Voor deze situaties moeten wij toestemming hebben gegeven
- meer dan 2 fluoridebehandelingen per jaar
- een kaakoverzichtsfoto (X21)
- autotransplantaten (H38 en H39)
- het trekken van tanden of kiezen onder narcose
- een correctie van de kaak in combinatie met het trekken van tanden of kiezen
- een kaakoperatie
- kinplastiek als zelfstandige verrichting
- botopbouw
- het plaatsen van botankers
- het sealen van het melkgebit
- het sealen van meer dan 8 tanden en/of kiezen per jaar in het blijvende gebit (V30/V35)
- meer dan 1 uur preventieve voorlichting per jaar (M01/M02)
- meer dan 30 minuten gebitsreiniging per dag of meer dan 1,5 uur per jaar (M03)
- meer dan 6 vullingen per dag of meer dan 10 vullingen per jaar
Laat u een nieuw volledig klikgebit op implantaten en/of bevestigingsmateriaal (drukknoppen of staaf) voor de boven- en/of onderkaak maken? Dan moeten wij u vooraf toestemming hebben gegeven.
Als u de toestemming bij ons aanvraagt, stuurt u dan alstublieft ook een behandelplan, kostenbegroting en beschikbare röntgenfoto’s mee?
Wij moeten u vooraf toestemming hebben gegeven voor de behandeling
Stuurt u bij uw aanvraag voor toestemming alstublieft ook een behandelplan met kostenbegroting en beschikbare röntgenfoto’s mee? Het behandelplan moet zijn opgesteld door uw tandarts, orthodontist of kaakchirurg.
De maximale vergoeding is bereikt
De afwijzing is terecht. U mag de nota naar de verzekerde sturen.
Voor de vergoeding van orthodontie geldt een wachttijd
Er is pas recht op vergoeding nadat de wachttijd van 1 jaar is verstreken na afsluiten van de aanvullende verzekering.Misschien is de verzekerde inmiddels 23 jaar
Ondanks dat de behandeling gemachtigd is, moet deze zijn afgerond zijn voor de 23e verjaardag. U mag de nota naar de verzekerde sturen.
(P020, P021, P022)
U mag een aanvraag indienen via VECOZO
Meer informatie over het indienen van een machtiging vindt op onze website.
U declareerde de vorige prothese als een definitieve prothese. Wij verwachten dat deze 5 jaar mee gaat. U mag de vorige prothese declaratie (honorarium en techniek) crediteren en opnieuw aanleveren als een P023 (Tijdelijk gebit). U kunt daarna deze prothese ook opnieuw declareren.
- Er moet minimaal 6 maanden tussen de vorige prothese en de nieuwe prothese zitten.
- De immediaattoeslagen hoeven niet gecrediteerd te worden.
U mag een aanvraag indienen via VECOZO
In ons machtigingenbeleid hanteren wij een vervangingsperiode van 5 jaar. Meer informatie over het indienen van een machtiging vindt op onze website.
Dit controleert u bij uw patiënt. Uw patiënt kan inzien via het klantdomein of er immediaattoeslagen zijn gedeclareerd. Of dat er extracties in dezelfde kaak op dezelfde dag zijn gedeclareerd. Kunt u niet nagaan wat er eerder gedeclareerd is? Neem gerust contact met ons op.
De vorige zorgaanbieder declareerde de prothese als een definitieve prothese. Wij verwachten dat deze 5 jaar mee gaat.
U mag een aanvraag indienen in VECOZO
Meer informatie over het indienen van een machtiging vindt op onze website.
Tip: bij overname van een patiënt: informeert u altijd bij uw patiënt of bij ons wat de leeftijd van een voorgaande prothese is. Zo voorkomt u onverwachte afwijzingen.
De vorige zorgaanbieder declareerde de prothese als een definitieve prothese. Wij verwachten dat deze 5 jaar mee gaat.
Als er naar uw mening een (medische) reden om de prothese binnen termijn te vervangen, mag u een aanvraag indienen in VECOZO.
Meer informatie over het indienen van een machtiging vindt op onze website.
(A10/A15)
Neem gerust contact met ons op. Dan controleren wij de afwijzing.
U heeft een machtiging voor deze prestatie
U mag de declaratie opnieuw indienen met een code 'soort bijzondere tandheelkunde'. De code die u hiervoor gebruikt vindt u op de website van Vektis.
Wilt u aan ons doorgeven dat u declareert zonder 'soort bijzondere tandheelkunde' omdat de prestatie niet onder de machtiging valt?
U kunt hiervoor gebruik maken van het contactformulier op onze website. Wij corrigeren de afgewezen prestatie.
Wilt u ook aan ons doorgeven of de behandeling van de machtiging is afgerond? U mag ook zelf de machtiging intrekken. Dit voorkomt dat wij toekomstige declaraties onterecht afwijzen.
U declareert de prestatie onterecht met soort bijzondere tandheelkunde
Deze behandelingen vallen onder de reguliere aanspraak uit de basisverzekering net zoals de conventionele prothesen (P-codes). U mag opnieuw declareren zonder het veld bijzondere tandheelkunde te vullen.
Meer informatie over soort bijzondere tandheelkunde vindt u op onze website.
Wilt u aan ons doorgeven dat u een extractie van meerdere elementen met elementnummer 99 declareert?
Dit kunt u doen via het contactformulier. Wij corrigeren de afgewezen prestatie.
M40 of M30
Is er een reden voor meer fluoride behandelingen?
U kunt een machtiging aanvragen via VECOZO
Meer informatie over het aanvragen van een machtiging vindt u op onze website.
Wij wijzen uw declaratie terecht af.
Wij vergoeden maximaal 2x een M40 voor de bovenkaak en maximaal 2x een M40 voor de onderkaak per kalenderjaar. De M30 vergoeden wij maximaal 10 x per kalenderjaar.
Alle kosten voor mondzorg komen voor rekening van de Wet langdurige zorg
In onze retourinformatie vermelden we zoveel mogelijk de naam en de AGB-code van de instelling waar de verzekerde verblijft. Is dit niet terug te lezen in de retourinformatie? Neem dan contact op met uw softwareleverancier.
U kunt de declaratie indienen bij het zorgkantoor als er sprake is van verblijf en behandeling. Het zorgkantoor neemt de declaraties van deze Wlz-cliënten in behandeling.