Uw nota is afgewezen in VECOZO

Een overzicht van de meest voorkomende retourcodes voor afgewezen nota's van wijkverpleging, hun betekenis, mogelijke oplossingen en tips om toekomstige afwijzingen te voorkomen.

Als de retourcode er niet bij staat

Kijk dan op de website van Vektis. Daar vindt u de hele lijst met retourcodes en de afwijsredenen hierbij.

Dit kan ook per ongeluk zijn geweest.

Wij vergoeden maximaal 1 declaratie per dag

U telt de geleverde eenheden bij elkaar op en verstuurt vervolgens een correctie naar ons. U crediteert het verkeerde aantal en declareert in dezelfde factuur het juiste aantal.

Ons systeem geeft aan dat er een ELV-opname is gedeclareerd. U hoeft niet te kijken naar de dag van opname of ontslag.

Geef deze zorg door via het online formulier 'Wijkverpleging tijdens eerstelijns verblijf'. Na 10 werkdagen kunt u opnieuw declareren.

Declareer alleen de data waarop u daadwerkelijk zorg heeft geleverd, geen complete maand. Zo voorkomt u overlap met de ELV-declaratie.


De kosten voor wijkverpleging tijdens dit verlof moeten vanuit de instelling betaald worden

U kunt de declaratie opnieuw indienen zonder de zorg tijdens het proefverlof.

Declareer alleen de data waarop u (buiten het verlof) daadwerkelijk zorg heeft geleverd, geen complete maand. Zo voorkomt u overlap met de ELV-declaratie.

De patiënt is zelf verantwoordelijk voor de zorg thuis

U mag de kosten niet bij ons declareren. De cliënt moet de kosten zelf betalen. U kunt de declaratie opnieuw indienen zonder de zorg tijdens het proefverlof.

Declareer alleen de data waarop u (buiten het verlof) daadwerkelijk zorg heeft geleverd, geen complete maand. Zo voorkomt u overlap met de ELV-declaratie.

Reguliere wijkverpleging valt onder de ELV bekostiging en mag u niet apart declareren

U kunt de zorg buiten de opname opnieuw indienen.

Declareer alleen de data waarop u daadwerkelijk zorg heeft geleverd, geen complete maand. Zo voorkomt u overlap met de ELV-declaratie.

U kunt de zorg buiten de opname opnieuw indienen

Declareer alleen de data waarop u daadwerkelijk zorg heeft geleverd, geen complete maand. Zo voorkomt u overlap met de ELV-declaratie.

Wij vergoeden maximaal 288 eenheden per dag

Dat is namelijk 24 uur.

Prestatie 1008 is 'Indicatiestelling en evaluatie voor PGB Verpleging en Verzorging'.

Neem contact met ons op.

Dan nemen wij uw declaratie opnieuw in behandeling.

Declareer opnieuw met de juiste prestatiecode.
Neem gerust contact met ons op. Dan zoeken we het uit voor u.

U declareert meer dan 16 uur voor prestatie 1036

Het gaat om preventie aan kwetsbare ouderen die nog geen (of een lichte) zorgvraag hebben. Deze preventie bestaat uit maximaal 4 bezoeken volgens Zorgverzekeraars Nederland. Wij hebben daarom een maximum van 4x4 uur ingesteld. Redelijkerwijs duurt 1 bezoek niet langer dan 4 uur. U declareert in totaal meer dan 16 uur, daarom wijzen wij uw declaratie af.

Gaat het om zorg die niet onder prestatie 1036 valt?

U mag de zorg opnieuw indienen met de juiste prestatiecode.

Neem gerust contact met ons op. Dan zoeken we uit waarom wij uw declaratie afwijzen. 

Er is een Wlz-indicatie aanwezig

Het zorgkantoor betaalt declaraties van Wlz-cliënten. U kunt op de website van Zorgverzekeraars Nederland eenvoudig opzoeken onder welk zorgkantoor uw cliënt valt.

Gaat de Wlz-indicatie halverwege een maand in?

Dien alleen de zorg in tot de datum van de Wlz-indicatie.

Heeft u bewijs dat er geen Wlz-indicatie is op het moment van uw zorg?

Dien de declaratie dan na 1 maand opnieuw in. Het duurt enige tijd voordat nieuwe informatie vanuit het zorgkantoor bij ons bekend is. Als wij na 1 maand nog steeds afwijzen, neem dan gerust contact met ons op.

De polis van de verzekerde is tijdens de behandelperiode beëindigd

Voer een nieuwe COV-check uit en controleer de einddatum van de verzekering. U kunt de declaratie opnieuw indienen met de einddatum van de verzekering als nieuwe einddatum van de behandelperiode.

U declareert buiten de declaratietermijn

U heeft maximaal 180 dagen de tijd een nota te declareren. Binnen die termijn voert u ook eventuele herdeclaraties/correcties uit. U leest de afspraken in de declaratieparagraaf. Vooral artikel 3.9, 5.1 en 6.5 zijn hierin belangrijk.

Declareerde u te laat door overmacht of calamiteit?

Dan kunt u vragen of we uw declaratie opnieuw in behandeling nemen.

Naar verzoek declaratie opnieuw in behandeling nemen 

Controleer hiervoor uw contract in VECOZO.

Vermoedelijk is het tarief nog niet ingeregeld toen u declareerde

Probeer het na enkele dagen opnieuw. Wijzen wij nog steeds af? Neem dan gerust contact met ons op.

In ons declaratiesysteem staat een lager tarief ingericht

We zoeken graag uit hoe dat komt. Neem gerust contact met ons op.

Declareer opnieuw met het juiste tarief.

U declareert buiten de declaratietermijn

U heeft maximaal 180 dagen de tijd een nota te declareren. Binnen die termijn voert u ook eventuele herdeclaraties/correcties uit. U leest de afspraken in de declaratieparagraaf. Vooral artikel 3.9, 5.1 en 6.5 zijn hierin belangrijk.

Declareerde u te laat door overmacht of calamiteit?

Dan kunt u vragen of we uw declaratie opnieuw in behandeling nemen. In onze beoordeling kijken we ook of er ruimte is in de eindafrekening van het boekjaar.

Naar verzoek declaratie opnieuw in behandeling nemen

Te laat ingestuurde nota

Stuurde u een nota te laat in door overmacht of een calamiteit? U kunt dan vragen of wij deze opnieuw voor u in behandeling nemen.

Wij helpen u graag

Bijvoorbeeld bij vragen over uw overeenkomst, declaratie of machtiging. Neem gerust contact op. Houdt u uw AGB-code bij de hand?