U heeft een indicatiebesluit gekregen
Binnen 6 weken na de aanvraag heeft u een indicatiebesluit gekregen van het CIZ.
Wat staat er in het indicatiebesluit?
- Op welke zorg u recht heeft. Dit is aangegeven met een zorgprofiel.
- Vanaf welke datum u recht heeft op deze zorg en wanneer deze zorg eindigt.
- De zorginstelling van uw voorkeur.
- Hoe u de zorg het liefst zou willen regelen: via een zorginstelling (ZIN, MPT, VPT) of zelf inkopen met een pgb.
- De naam van uw contactpersoon bij het CIZ.
U kijkt of alles wat erin staat klopt. Als u vragen heeft neemt u contact op met uw contactpersoon bij het CIZ.
Wat is een zorgprofiel?
Het CIZ stelt vast welke zorg en hoeveel zorg u nodig heeft en vertaalt dat naar een zorgprofiel. In een zorgprofiel staat welke zorg u of uw naaste nodig heeft.
Bijvoorbeeld zorgprofiel 6VV. Dat staat voor: Beschermd wonen met intensieve verzorging en verpleging. Met de informatie in uw zorgprofiel weten uw zorgverleners precies wat ze moeten doen.
Wat als uw zorg verandert?
Het kan zijn dat u na verloop van tijd meer of andere zorg nodig heeft. Dan vraagt u een herindicatie aan bij het CIZ. Het CIZ bekijkt uw situatie opnieuw. U krijgt dan een nieuwe indicatie: de herindicatie.
Regeling Meerzorg
Als er extra zorg nodig is voor klanten met een zeer intensieve zorgvraag, is er een speciale regeling. Deze regeling Meerzorg is bedoeld om extra zorg te financieren. Deze extra zorg is nodig bovenop de zorg die de klant krijgt op basis van het zorgprofiel in de zorgindicatie.
Extra kosten thuis
Voor een thuiswonende klant is het in bepaalde situaties mogelijk om extra toeslag te krijgen. Deze toeslag heet ‘Extra kosten thuis’ (EKT). Het is een toeslag bovenop het zorgprofiel. De zorgaanbieder die de zorg in natura biedt stuurt de aanvraag voor de EKT-toeslag naar het Zorgkantoor.
Bent u het niet eens met het indicatiebesluit?
Dan kunt u binnen 6 weken bezwaar maken bij het CIZ. Dat heet officieel een bezwaarschrift indienen. Dit kan alleen schriftelijk of per e-mail.
Zo kunt u bezwaar maken bij het CIZ
Vraag onze cliëntondersteuners om advies
Iedereen die recht heeft op langdurige zorg uit de Wlz kan hulp krijgen van een cliëntondersteuner.
Lees meer over cliëntondersteuning van het Zorgkantoor
Wat gebeurt er als u een indicatie heeft?
Ook het Zorgkantoor krijgt uw indicatie opgestuurd. Vanaf nu helpt het Zorgkantoor u verder.
- U heeft een voorkeur voor langdurige zorg in een zorginstelling. Wij zorgen ervoor dat uw indicatie bij de zorgaanbieder van uw keuze terecht komt. Deze zorgaanbieder neemt contact met u op om te kijken of zorg in een instelling past bij uw zorgvraag. En om de zorg verder te organiseren.
- Heeft u nog geen keuze voor een zorgaanbieder gemaakt? Dan nemen we contact met u op om u hierover te adviseren.
- Wilt u (toch) een persoonsgebonden budget (pgb)? U leest hier hoe u een pgb regelt.
Zo regelt u een machtiging
Maakt u gebruik van zorg in natura? En wilt u iemand anders toestemming geven om voor u contact op te nemen over uw zorg in natura? Dit kan met het online machtigingsformulier.