Betalingsachterstand premie

Soms stapelen rekeningen zich op en ben je het overzicht kwijt. Als je langer je premie niet betaalt, heeft dat vervelende gevolgen. Na 6 maanden of langer moeten we je helaas bij het CAK (Centraal Administratie Kantoor) aanmelden voor de regeling betalingsachterstand zorgpremie (voorheen regeling wanbetalers).

Hoe groot is mijn betalingsachterstand?

Die vind je in jouw financieel overzicht in Mijn Zilveren Kruis. Is er al een deel overgedragen aan een incassobureau? Neem daarover contact op met het incassobureau.

Gevolgen betalingsachterstand

Naast betalingsherinneringen krijg je ook een 2, 4 en 6-maandsbrief in verband met de wettelijke regeling betalingsachterstand zorgpremie (voorheen regeling wanbetalers). Het CAK voert deze wet uit. Betaal je 6 maanden je premie niet? Dan melden wij je aan voor de regeling betalingsachterstand zorgpremie (voorheen regeling wanbetalers) bij het CAK.

Wat gebeurt er als ik word aangemeld bij het CAK?

Je schuld los je bij ons af. Wel is het altijd 120% van de premie die je aan ons betaalde. Dus stel je betaalde bij ons € 150 euro, bij het CAK betaal je dan dus € 180. Het CAK houdt het premiebedrag in van je salaris, of je krijgt elke maand een betaalverzoek van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB). Ontvang je zorgtoeslag? Dan gaat deze naar het CJIB. Het deel van je premie dat je nog moet betalen, betaal je via de betaalverzoeken van het CJIB. Betaal je niet? Dan legt het CAK uiteindelijk beslag op je bezittingen.

Ik wil afgemeld worden bij het CAK

Er zijn 3 situaties waarin we je afmelden:

  • Als je schuld is afgelost. We melden je op de 1e van de maand ná je laatste betaling af.
  • Als je een akkoord hebt voor schuldhulpverlening of WSNP. Een schuldhulpverlener helpt je met het maken van een overzicht van je schulden en inkomsten. En geeft je een plan om je schulden op te lossen. Neem hiervoor contact op met je gemeente of schuldhulpverlenende instantie.
  • Of als je een betalingsregeling met ons hebt afgesproken voor je hele schuld. Je krijgt dan een tijdelijke afmelding. Neem hiervoor contact met ons op. Is je schuld helemaal overgedragen aan het incassobureau? Neem dan contact op met het incassobureau voor de mogelijkheden.

Kan ik weer een aanvullende verzekering krijgen?

Heb je alle schulden betaald? Dan kun je weer een aanvullende verzekering afsluiten vanaf volgend jaar. Neem hiervoor contact met ons op.

Heb je nog vragen?

Bel ons gerust. We denken graag met je mee.

Overzicht krijgen in je financiƫn

Op Geldfit.nl vind je informatie over geld in jouw situatie. Zij wijzen je de weg met tips of geven persoonlijk advies.

Naar Geldfit.nl