Bicros- en cros-hoortoestel
Vergoeding 2024

Bent u doof aan 1 oor? Bij Aon Vitaal krijgt u een vergoeding voor een cros-hoortoestel. Dit toestel stuurt de geluiden aan de kant van het dove oor, naar het horende oor. U hoeft dan niet meer uw hoofd te draaien om alles te kunnen horen. Een bi-cros hoortoestel versterkt deze geluiden nog eens. Dit is nodig als uw horende oor slechthorend is. Afhankelijk van uw leeftijd en het type hoortoestel kunt u ook een andere vergoeding voor een hoortoestel krijgen.

Bekijk de vergoedingen van 2025
Log in met DigiD
Log in en bekijk welke vergoeding en voorwaarden voor u gelden.

Vergoeding en voorwaarden

Kies uw pakket en bekijk de vergoedingen en voorwaarden die bij uw pakket horen.

Vergoeding en voorwaarden

Opbouw vergoeding

Basisverzekering
  • 100% tot 18 jaar
  • 75% vanaf 18 jaar
Eigen bijdrage

Vanaf 18 jaar betaalt u 25% eigen bijdrage.

Eigen risico U betaalt geen eigen risico
Collectiviteitsvoordeel Bekijk of u een extra vergoeding krijgt uit uw collectief.

U krijgt minder vergoed bij een niet-gecontracteerde leverancier

Met een niet-gecontracteerde leverancier hebben wij geen afspraken. Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan krijgt u meestal minder vergoed.

Voor wie is de vergoeding?

Voor mensen die doof zijn aan 1 oor.

Wat krijgt u vergoed?

  • cros-hoortoestel (uit de categorie 1 tot en met 5)
  • bicros-hoortoestel (uit de categorie 1 tot en met 5)
  • Een buitencategorie (bi)croshoortoestel bij medische noodzaak, vastgesteld door een audioloog in een audiologisch centrum. Uw zorgverlener weet of uw toestel bij een buitencategorie hoort.

Bij een gecontracteerde leverancier leent u. Bij een niet-gecontracteerde leverancier koopt u.

Wat krijgt u niet vergoed?

  • onderhoud
  • nieuwe batterijen

U heeft een aanvraag met motivatie nodig

In de aanvraag staat de reden waarom u het hulpmiddel nodig heeft. Vraag een verwijzing aan 1 van deze zorgverleners:

  • audiologisch centrum
  • kno-arts

U heeft soms vooraf toestemming nodig

Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan heeft u vooraf toestemming nodig. Gaat u naar een leverancier waar wij wel afspraken mee hebben gemaakt? Dan heeft u geen toestemming van ons nodig.

Moet uw hulpmiddel gerepareerd of vervangen worden?

Neem dan contact op met de leverancier van uw hulpmiddel. U gebruikt uw hoortoestel minimaal 5 jaar. Daarna kunt u bij de audicien een nieuwe aanvragen. Heeft u eerder een nieuw toestel nodig? Dan vraagt uw audicien eerst toestemming aan bij ons.

Waar kunt u terecht?

U kunt naar een audicien. U vindt gecontracteerde audiciens in de Zorgzoeker. Wilt u naar een niet-gecontracteerde audicien? Gaat u dan naar een audicien die geregistreerd staat bij Stichting Audicienregister (StAr) of Stichting Erkenningsregeling leveranciers Medische Hulpmiddelen (SEMH).

Vergoeding en voorwaarden

Opbouw vergoeding

Basisverzekering
  • 100% tot 18 jaar
  • 75% vanaf 18 jaar
Basis Vitaalgeen extra vergoeding
Eigen bijdrage

Vanaf 18 jaar betaalt u 25% eigen bijdrage.

Eigen risico U betaalt geen eigen risico
Collectiviteitsvoordeel Bekijk of u een extra vergoeding krijgt uit uw collectief.

U krijgt minder vergoed bij een niet-gecontracteerde leverancier

Met een niet-gecontracteerde leverancier hebben wij geen afspraken. Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan krijgt u meestal minder vergoed.

Voor wie is de vergoeding?

Voor mensen die doof zijn aan 1 oor.

Wat krijgt u vergoed?

  • cros-hoortoestel (uit de categorie 1 tot en met 5)
  • bicros-hoortoestel (uit de categorie 1 tot en met 5)
  • Een buitencategorie (bi)croshoortoestel bij medische noodzaak, vastgesteld door een audioloog in een audiologisch centrum. Uw zorgverlener weet of uw toestel bij een buitencategorie hoort.

Bij een gecontracteerde leverancier leent u. Bij een niet-gecontracteerde leverancier koopt u.

Wat krijgt u niet vergoed?

  • onderhoud
  • nieuwe batterijen

U heeft een aanvraag met motivatie nodig

In de aanvraag staat de reden waarom u het hulpmiddel nodig heeft. Vraag een verwijzing aan 1 van deze zorgverleners:

  • audiologisch centrum
  • kno-arts

U heeft soms vooraf toestemming nodig

Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan heeft u vooraf toestemming nodig. Gaat u naar een leverancier waar wij wel afspraken mee hebben gemaakt? Dan heeft u geen toestemming van ons nodig.

Moet uw hulpmiddel gerepareerd of vervangen worden?

Neem dan contact op met de leverancier van uw hulpmiddel. U gebruikt uw hoortoestel minimaal 5 jaar. Daarna kunt u bij de audicien een nieuwe aanvragen. Heeft u eerder een nieuw toestel nodig? Dan vraagt uw audicien eerst toestemming aan bij ons.

Waar kunt u terecht?

U kunt naar een audicien. U vindt gecontracteerde audiciens in de Zorgzoeker. Wilt u naar een niet-gecontracteerde audicien? Gaat u dan naar een audicien die geregistreerd staat bij Stichting Audicienregister (StAr) of Stichting Erkenningsregeling leveranciers Medische Hulpmiddelen (SEMH).

Vergoeding en voorwaarden

Opbouw vergoeding

Basisverzekering
  • 100% tot 18 jaar
  • 75% vanaf 18 jaar
Vitaal 1geen extra vergoeding
Eigen bijdrage

Vanaf 18 jaar betaalt u 25% eigen bijdrage.

Eigen risico U betaalt geen eigen risico
Collectiviteitsvoordeel Bekijk of u een extra vergoeding krijgt uit uw collectief.

U krijgt minder vergoed bij een niet-gecontracteerde leverancier

Met een niet-gecontracteerde leverancier hebben wij geen afspraken. Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan krijgt u meestal minder vergoed.

Voor wie is de vergoeding?

Voor mensen die doof zijn aan 1 oor.

Wat krijgt u vergoed?

  • cros-hoortoestel (uit de categorie 1 tot en met 5)
  • bicros-hoortoestel (uit de categorie 1 tot en met 5)
  • Een buitencategorie (bi)croshoortoestel bij medische noodzaak, vastgesteld door een audioloog in een audiologisch centrum. Uw zorgverlener weet of uw toestel bij een buitencategorie hoort.

Bij een gecontracteerde leverancier leent u. Bij een niet-gecontracteerde leverancier koopt u.

Wat krijgt u niet vergoed?

  • onderhoud
  • nieuwe batterijen

U heeft een aanvraag met motivatie nodig

In de aanvraag staat de reden waarom u het hulpmiddel nodig heeft. Vraag een verwijzing aan 1 van deze zorgverleners:

  • audiologisch centrum
  • kno-arts

U heeft soms vooraf toestemming nodig

Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan heeft u vooraf toestemming nodig. Gaat u naar een leverancier waar wij wel afspraken mee hebben gemaakt? Dan heeft u geen toestemming van ons nodig.

Moet uw hulpmiddel gerepareerd of vervangen worden?

Neem dan contact op met de leverancier van uw hulpmiddel. U gebruikt uw hoortoestel minimaal 5 jaar. Daarna kunt u bij de audicien een nieuwe aanvragen. Heeft u eerder een nieuw toestel nodig? Dan vraagt uw audicien eerst toestemming aan bij ons.

Waar kunt u terecht?

U kunt naar een audicien. U vindt gecontracteerde audiciens in de Zorgzoeker. Wilt u naar een niet-gecontracteerde audicien? Gaat u dan naar een audicien die geregistreerd staat bij Stichting Audicienregister (StAr) of Stichting Erkenningsregeling leveranciers Medische Hulpmiddelen (SEMH).

Vergoeding en voorwaarden

Opbouw vergoeding

Basisverzekering
  • 100% tot 18 jaar
  • 75% vanaf 18 jaar
Vitaal 2geen extra vergoeding
Eigen bijdrage

Vanaf 18 jaar betaalt u 25% eigen bijdrage.

Eigen risico U betaalt geen eigen risico
Collectiviteitsvoordeel Bekijk of u een extra vergoeding krijgt uit uw collectief.

U krijgt minder vergoed bij een niet-gecontracteerde leverancier

Met een niet-gecontracteerde leverancier hebben wij geen afspraken. Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan krijgt u meestal minder vergoed.

Voor wie is de vergoeding?

Voor mensen die doof zijn aan 1 oor.

Wat krijgt u vergoed?

  • cros-hoortoestel (uit de categorie 1 tot en met 5)
  • bicros-hoortoestel (uit de categorie 1 tot en met 5)
  • Een buitencategorie (bi)croshoortoestel bij medische noodzaak, vastgesteld door een audioloog in een audiologisch centrum. Uw zorgverlener weet of uw toestel bij een buitencategorie hoort.

Bij een gecontracteerde leverancier leent u. Bij een niet-gecontracteerde leverancier koopt u.

Wat krijgt u niet vergoed?

  • onderhoud
  • nieuwe batterijen

U heeft een aanvraag met motivatie nodig

In de aanvraag staat de reden waarom u het hulpmiddel nodig heeft. Vraag een verwijzing aan 1 van deze zorgverleners:

  • audiologisch centrum
  • kno-arts

U heeft soms vooraf toestemming nodig

Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan heeft u vooraf toestemming nodig. Gaat u naar een leverancier waar wij wel afspraken mee hebben gemaakt? Dan heeft u geen toestemming van ons nodig.

Moet uw hulpmiddel gerepareerd of vervangen worden?

Neem dan contact op met de leverancier van uw hulpmiddel. U gebruikt uw hoortoestel minimaal 5 jaar. Daarna kunt u bij de audicien een nieuwe aanvragen. Heeft u eerder een nieuw toestel nodig? Dan vraagt uw audicien eerst toestemming aan bij ons.

Waar kunt u terecht?

U kunt naar een audicien. U vindt gecontracteerde audiciens in de Zorgzoeker. Wilt u naar een niet-gecontracteerde audicien? Gaat u dan naar een audicien die geregistreerd staat bij Stichting Audicienregister (StAr) of Stichting Erkenningsregeling leveranciers Medische Hulpmiddelen (SEMH).

Vergoeding en voorwaarden

Opbouw vergoeding

Basisverzekering
  • 100% tot 18 jaar
  • 75% vanaf 18 jaar
Vitaal 3geen extra vergoeding
Eigen bijdrage

Vanaf 18 jaar betaalt u 25% eigen bijdrage.

Eigen risico U betaalt geen eigen risico
Collectiviteitsvoordeel Bekijk of u een extra vergoeding krijgt uit uw collectief.

U krijgt minder vergoed bij een niet-gecontracteerde leverancier

Met een niet-gecontracteerde leverancier hebben wij geen afspraken. Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan krijgt u meestal minder vergoed.

Voor wie is de vergoeding?

Voor mensen die doof zijn aan 1 oor.

Wat krijgt u vergoed?

  • cros-hoortoestel (uit de categorie 1 tot en met 5)
  • bicros-hoortoestel (uit de categorie 1 tot en met 5)
  • Een buitencategorie (bi)croshoortoestel bij medische noodzaak, vastgesteld door een audioloog in een audiologisch centrum. Uw zorgverlener weet of uw toestel bij een buitencategorie hoort.

Bij een gecontracteerde leverancier leent u. Bij een niet-gecontracteerde leverancier koopt u.

Wat krijgt u niet vergoed?

  • onderhoud
  • nieuwe batterijen

U heeft een aanvraag met motivatie nodig

In de aanvraag staat de reden waarom u het hulpmiddel nodig heeft. Vraag een verwijzing aan 1 van deze zorgverleners:

  • audiologisch centrum
  • kno-arts

U heeft soms vooraf toestemming nodig

Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan heeft u vooraf toestemming nodig. Gaat u naar een leverancier waar wij wel afspraken mee hebben gemaakt? Dan heeft u geen toestemming van ons nodig.

Moet uw hulpmiddel gerepareerd of vervangen worden?

Neem dan contact op met de leverancier van uw hulpmiddel. U gebruikt uw hoortoestel minimaal 5 jaar. Daarna kunt u bij de audicien een nieuwe aanvragen. Heeft u eerder een nieuw toestel nodig? Dan vraagt uw audicien eerst toestemming aan bij ons.

Waar kunt u terecht?

U kunt naar een audicien. U vindt gecontracteerde audiciens in de Zorgzoeker. Wilt u naar een niet-gecontracteerde audicien? Gaat u dan naar een audicien die geregistreerd staat bij Stichting Audicienregister (StAr) of Stichting Erkenningsregeling leveranciers Medische Hulpmiddelen (SEMH).

Vergoeding en voorwaarden

Opbouw vergoeding

Basisverzekering
  • 100% tot 18 jaar
  • 75% vanaf 18 jaar
Vitaal Premiumgeen extra vergoeding
Eigen bijdrage

Vanaf 18 jaar betaalt u 25% eigen bijdrage.

Eigen risico U betaalt geen eigen risico
Collectiviteitsvoordeel Bekijk of u een extra vergoeding krijgt uit uw collectief.

U krijgt minder vergoed bij een niet-gecontracteerde leverancier

Met een niet-gecontracteerde leverancier hebben wij geen afspraken. Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan krijgt u meestal minder vergoed.

Voor wie is de vergoeding?

Voor mensen die doof zijn aan 1 oor.

Wat krijgt u vergoed?

  • cros-hoortoestel (uit de categorie 1 tot en met 5)
  • bicros-hoortoestel (uit de categorie 1 tot en met 5)
  • Een buitencategorie (bi)croshoortoestel bij medische noodzaak, vastgesteld door een audioloog in een audiologisch centrum. Uw zorgverlener weet of uw toestel bij een buitencategorie hoort.

Bij een gecontracteerde leverancier leent u. Bij een niet-gecontracteerde leverancier koopt u.

Wat krijgt u niet vergoed?

  • onderhoud
  • nieuwe batterijen

U heeft een aanvraag met motivatie nodig

In de aanvraag staat de reden waarom u het hulpmiddel nodig heeft. Vraag een verwijzing aan 1 van deze zorgverleners:

  • audiologisch centrum
  • kno-arts

U heeft soms vooraf toestemming nodig

Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan heeft u vooraf toestemming nodig. Gaat u naar een leverancier waar wij wel afspraken mee hebben gemaakt? Dan heeft u geen toestemming van ons nodig.

Moet uw hulpmiddel gerepareerd of vervangen worden?

Neem dan contact op met de leverancier van uw hulpmiddel. U gebruikt uw hoortoestel minimaal 5 jaar. Daarna kunt u bij de audicien een nieuwe aanvragen. Heeft u eerder een nieuw toestel nodig? Dan vraagt uw audicien eerst toestemming aan bij ons.

Waar kunt u terecht?

U kunt naar een audicien. U vindt gecontracteerde audiciens in de Zorgzoeker. Wilt u naar een niet-gecontracteerde audicien? Gaat u dan naar een audicien die geregistreerd staat bij Stichting Audicienregister (StAr) of Stichting Erkenningsregeling leveranciers Medische Hulpmiddelen (SEMH).

Vergoeding en voorwaarden

Opbouw vergoeding

Basisverzekering
  • 100% tot 18 jaar
  • 75% vanaf 18 jaar
Vitaal Seniorgeen extra vergoeding
Eigen bijdrage

Vanaf 18 jaar betaalt u 25% eigen bijdrage.

Eigen risico U betaalt geen eigen risico
Collectiviteitsvoordeel Bekijk of u een extra vergoeding krijgt uit uw collectief.

U krijgt minder vergoed bij een niet-gecontracteerde leverancier

Met een niet-gecontracteerde leverancier hebben wij geen afspraken. Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan krijgt u meestal minder vergoed.

Voor wie is de vergoeding?

Voor mensen die doof zijn aan 1 oor.

Wat krijgt u vergoed?

  • cros-hoortoestel (uit de categorie 1 tot en met 5)
  • bicros-hoortoestel (uit de categorie 1 tot en met 5)
  • Een buitencategorie (bi)croshoortoestel bij medische noodzaak, vastgesteld door een audioloog in een audiologisch centrum. Uw zorgverlener weet of uw toestel bij een buitencategorie hoort.

Bij een gecontracteerde leverancier leent u. Bij een niet-gecontracteerde leverancier koopt u.

Wat krijgt u niet vergoed?

  • onderhoud
  • nieuwe batterijen

U heeft een aanvraag met motivatie nodig

In de aanvraag staat de reden waarom u het hulpmiddel nodig heeft. Vraag een verwijzing aan 1 van deze zorgverleners:

  • audiologisch centrum
  • kno-arts

U heeft soms vooraf toestemming nodig

Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan heeft u vooraf toestemming nodig. Gaat u naar een leverancier waar wij wel afspraken mee hebben gemaakt? Dan heeft u geen toestemming van ons nodig.

Moet uw hulpmiddel gerepareerd of vervangen worden?

Neem dan contact op met de leverancier van uw hulpmiddel. U gebruikt uw hoortoestel minimaal 5 jaar. Daarna kunt u bij de audicien een nieuwe aanvragen. Heeft u eerder een nieuw toestel nodig? Dan vraagt uw audicien eerst toestemming aan bij ons.

Waar kunt u terecht?

U kunt naar een audicien. U vindt gecontracteerde audiciens in de Zorgzoeker. Wilt u naar een niet-gecontracteerde audicien? Gaat u dan naar een audicien die geregistreerd staat bij Stichting Audicienregister (StAr) of Stichting Erkenningsregeling leveranciers Medische Hulpmiddelen (SEMH).

Waar kunnen wij u mee helpen?

Komt u er zelf niet uit?

Chatbot Ziv geeft 24/7 antwoord op uw vergoedingsvragen in de Zilveren Kruis-app.