Hoortoestel vanaf 18 jaar
Vergoeding 2025
Heeft u een gehoorapparaat nodig omdat u slechthorend bent? Bij Aon Vitaal krijgt u een vergoeding voor een gehoorapparaat. Met een gehoorapparaat bedoelen we een hoortoestel per oor. Afhankelijk van uw leeftijd en het type hoortoestel kunt u ook een andere vergoeding voor een hoortoestel krijgen.
Bekijk de vergoedingen van 2024Vergoeding en voorwaarden
Kies uw pakket en bekijk de vergoedingen en voorwaarden die bij uw pakket horen.
Vergoeding en voorwaarden
Opbouw vergoeding
Basisverzekering | 75%, u betaalt de wettelijke eigen bijdrage |
Eigen bijdrage | U betaalt 25% wettelijke eigen bijdrage |
Eigen risico |
U betaalt eigen risico U betaalt alleen eigen risico voor:
|
Collectiviteitsvoordeel |
Bekijk of u een extra vergoeding krijgt uit uw collectief. |
U krijgt minder vergoed bij een niet-gecontracteerde leverancier
Met een niet-gecontracteerde leverancier hebben wij geen afspraken. Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan krijgt u meestal minder vergoed. Koopt u een hoortoestel bij voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan betaalt u voor het hoortoestel 25% wettelijke eigen bijdrage over het gemiddeld gecontracteerd tarief.
Wat krijgt u vergoed?
- een nieuw hoortoestel (uit de categorie 1 tot en met 5)
- nieuwe oorstukjes
- een buitencategorie hoortoestel bij medische noodzaak vastgesteld door een audioloog in een audiologisch centrum. Een buitencategorie hoortoestel is een hoortoestel dat niet behoort tot categorie 1 tot en met 5.
- bezoek van uw audicien aan huis, als u om een medische reden niet naar de audicien kunt
Bij een gecontracteerde leverancier leent u een nieuw gehoorapparaat. Bij een niet-gecontracteerde leverancier koopt u. Oorstukjes krijgt u altijd in eigendom.
Wat krijgt u niet vergoed?
- onderhoud
- nieuwe batterijen
- buitencategorie gehoorapparaat zonder medische noodzaak
- een oplaadapparaat
U heeft soms toestemming nodig
U heeft vooraf toestemming van ons nodig voor:
- een hoortoestel van een niet-gecontracteerde audicien
- een bezoek van uw audicien aan huis
- een buitencategorie hoortoestel bij medische noodzaak
Meestal vraagt uw audicien toestemming voor u aan. Bespreek met uw leverancier wie dit aanvraagt. Soms moet u zelf toestemming vragen.
Voor reparatie of vervanging binnen 5 jaar gaat u naar de audicien die uw hoortoestel geleverd heeft
U gebruikt uw hoortoestel minimaal 5 jaar. En gaat in op de datum van levering. Ook bij een tussentijdse overstap van of naar een andere zorgverzekeraar. Reparatie of vervanging binnen deze 5 jaar wordt geregeld door de leverancier die het hoortoestel heeft geleverd. Na de gebruikstermijn van 5 jaar krijgt u een reparatie niet meer vergoed. U mag dan voor vervanging naar een andere audicien. Heeft u eerder een nieuw toestel nodig? Dan vergoeden wij alleen als uw gehoor of medische indicatie is veranderd. Uw audicien vraagt eerst toestemming bij ons aan.
Waar kunt u terecht?
U kunt terecht bij een audicien. U vindt gecontracteerde audiciens in onze Zorgzoeker. Kiest u voor een niet-gecontracteerde audicien? U kunt alleen naar een audicien, die geregistreerd staat bij Stichting Audicienregister (StAr) of SEMH-gecertificeerd.
Vergoeding en voorwaarden
Opbouw vergoeding
Basisverzekering | 75%, u betaalt de wettelijke eigen bijdrage |
Basis Vitaal | geen extra vergoeding |
Eigen bijdrage | U betaalt 25% wettelijke eigen bijdrage |
Eigen risico |
U betaalt eigen risico U betaalt alleen eigen risico voor:
|
Collectiviteitsvoordeel |
Bekijk of u een extra vergoeding krijgt uit uw collectief. |
U krijgt minder vergoed bij een niet-gecontracteerde leverancier
Met een niet-gecontracteerde leverancier hebben wij geen afspraken. Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan krijgt u meestal minder vergoed. Koopt u een hoortoestel bij voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan betaalt u voor het hoortoestel 25% wettelijke eigen bijdrage over het gemiddeld gecontracteerd tarief.
Wat krijgt u vergoed?
- een nieuw hoortoestel (uit de categorie 1 tot en met 5)
- nieuwe oorstukjes
- een buitencategorie hoortoestel bij medische noodzaak vastgesteld door een audioloog in een audiologisch centrum. Een buitencategorie hoortoestel is een hoortoestel dat niet behoort tot categorie 1 tot en met 5.
- bezoek van uw audicien aan huis, als u om een medische reden niet naar de audicien kunt
Bij een gecontracteerde leverancier leent u een nieuw gehoorapparaat. Bij een niet-gecontracteerde leverancier koopt u. Oorstukjes krijgt u altijd in eigendom.
Wat krijgt u niet vergoed?
- onderhoud
- nieuwe batterijen
- buitencategorie gehoorapparaat zonder medische noodzaak
- een oplaadapparaat
U heeft soms toestemming nodig
U heeft vooraf toestemming van ons nodig voor:
- een hoortoestel van een niet-gecontracteerde audicien
- een bezoek van uw audicien aan huis
- een buitencategorie hoortoestel bij medische noodzaak
Meestal vraagt uw audicien toestemming voor u aan. Bespreek met uw leverancier wie dit aanvraagt. Soms moet u zelf toestemming vragen.
Voor reparatie of vervanging binnen 5 jaar gaat u naar de audicien die uw hoortoestel geleverd heeft
U gebruikt uw hoortoestel minimaal 5 jaar. En gaat in op de datum van levering. Ook bij een tussentijdse overstap van of naar een andere zorgverzekeraar. Reparatie of vervanging binnen deze 5 jaar wordt geregeld door de leverancier die het hoortoestel heeft geleverd. Na de gebruikstermijn van 5 jaar krijgt u een reparatie niet meer vergoed. U mag dan voor vervanging naar een andere audicien. Heeft u eerder een nieuw toestel nodig? Dan vergoeden wij alleen als uw gehoor of medische indicatie is veranderd. Uw audicien vraagt eerst toestemming bij ons aan.
Waar kunt u terecht?
U kunt terecht bij een audicien. U vindt gecontracteerde audiciens in onze Zorgzoeker. Kiest u voor een niet-gecontracteerde audicien? U kunt alleen naar een audicien, die geregistreerd staat bij Stichting Audicienregister (StAr) of SEMH-gecertificeerd.
Vergoeding en voorwaarden
Opbouw vergoeding
Basisverzekering | 75%, u betaalt de wettelijke eigen bijdrage |
Vitaal 1 | geen extra vergoeding |
Eigen bijdrage | U betaalt 25% wettelijke eigen bijdrage |
Eigen risico |
U betaalt eigen risico U betaalt alleen eigen risico voor:
|
Collectiviteitsvoordeel |
Bekijk of u een extra vergoeding krijgt uit uw collectief. |
U krijgt minder vergoed bij een niet-gecontracteerde leverancier
Met een niet-gecontracteerde leverancier hebben wij geen afspraken. Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan krijgt u meestal minder vergoed. Koopt u een hoortoestel bij voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan betaalt u voor het hoortoestel 25% wettelijke eigen bijdrage over het gemiddeld gecontracteerd tarief.
Wat krijgt u vergoed?
- een nieuw hoortoestel (uit de categorie 1 tot en met 5)
- nieuwe oorstukjes
- een buitencategorie hoortoestel bij medische noodzaak vastgesteld door een audioloog in een audiologisch centrum. Een buitencategorie hoortoestel is een hoortoestel dat niet behoort tot categorie 1 tot en met 5.
- bezoek van uw audicien aan huis, als u om een medische reden niet naar de audicien kunt
Bij een gecontracteerde leverancier leent u een nieuw gehoorapparaat. Bij een niet-gecontracteerde leverancier koopt u. Oorstukjes krijgt u altijd in eigendom.
Wat krijgt u niet vergoed?
- onderhoud
- nieuwe batterijen
- buitencategorie gehoorapparaat zonder medische noodzaak
- een oplaadapparaat
U heeft soms toestemming nodig
U heeft vooraf toestemming van ons nodig voor:
- een hoortoestel van een niet-gecontracteerde audicien
- een bezoek van uw audicien aan huis
- een buitencategorie hoortoestel bij medische noodzaak
Meestal vraagt uw audicien toestemming voor u aan. Bespreek met uw leverancier wie dit aanvraagt. Soms moet u zelf toestemming vragen.
Voor reparatie of vervanging binnen 5 jaar gaat u naar de audicien die uw hoortoestel geleverd heeft
U gebruikt uw hoortoestel minimaal 5 jaar. En gaat in op de datum van levering. Ook bij een tussentijdse overstap van of naar een andere zorgverzekeraar. Reparatie of vervanging binnen deze 5 jaar wordt geregeld door de leverancier die het hoortoestel heeft geleverd. Na de gebruikstermijn van 5 jaar krijgt u een reparatie niet meer vergoed. U mag dan voor vervanging naar een andere audicien. Heeft u eerder een nieuw toestel nodig? Dan vergoeden wij alleen als uw gehoor of medische indicatie is veranderd. Uw audicien vraagt eerst toestemming bij ons aan.
Waar kunt u terecht?
U kunt terecht bij een audicien. U vindt gecontracteerde audiciens in onze Zorgzoeker. Kiest u voor een niet-gecontracteerde audicien? U kunt alleen naar een audicien, die geregistreerd staat bij Stichting Audicienregister (StAr) of SEMH-gecertificeerd.
Vergoeding en voorwaarden
Opbouw vergoeding
Basisverzekering | 75%, u betaalt de wettelijke eigen bijdrage |
Vitaal 2 | vergoeding eigen bijdrage: € 100 per hoortoestel |
Eigen bijdrage | U betaalt 25% wettelijke eigen bijdrage |
Eigen risico |
U betaalt eigen risico U betaalt alleen eigen risico voor:
|
Collectiviteitsvoordeel |
Bekijk of u een extra vergoeding krijgt uit uw collectief. |
U krijgt minder vergoed bij een niet-gecontracteerde leverancier
Met een niet-gecontracteerde leverancier hebben wij geen afspraken. Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan krijgt u meestal minder vergoed. Koopt u een hoortoestel bij voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan betaalt u voor het hoortoestel 25% wettelijke eigen bijdrage over het gemiddeld gecontracteerd tarief.
Wat krijgt u vergoed?
- een nieuw hoortoestel (uit de categorie 1 tot en met 5)
- nieuwe oorstukjes
- een buitencategorie hoortoestel bij medische noodzaak vastgesteld door een audioloog in een audiologisch centrum. Een buitencategorie hoortoestel is een hoortoestel dat niet behoort tot categorie 1 tot en met 5.
- bezoek van uw audicien aan huis, als u om een medische reden niet naar de audicien kunt
Bij een gecontracteerde leverancier leent u een nieuw gehoorapparaat. Bij een niet-gecontracteerde leverancier koopt u. Oorstukjes krijgt u altijd in eigendom.
Wat krijgt u niet vergoed?
- onderhoud
- nieuwe batterijen
- buitencategorie gehoorapparaat zonder medische noodzaak
- een oplaadapparaat
U heeft soms toestemming nodig
U heeft vooraf toestemming van ons nodig voor:
- een hoortoestel van een niet-gecontracteerde audicien
- een bezoek van uw audicien aan huis
- een buitencategorie hoortoestel bij medische noodzaak
Meestal vraagt uw audicien toestemming voor u aan. Bespreek met uw leverancier wie dit aanvraagt. Soms moet u zelf toestemming vragen.
Voor reparatie of vervanging binnen 5 jaar gaat u naar de audicien die uw hoortoestel geleverd heeft
U gebruikt uw hoortoestel minimaal 5 jaar. En gaat in op de datum van levering. Ook bij een tussentijdse overstap van of naar een andere zorgverzekeraar. Reparatie of vervanging binnen deze 5 jaar wordt geregeld door de leverancier die het hoortoestel heeft geleverd. Na de gebruikstermijn van 5 jaar krijgt u een reparatie niet meer vergoed. U mag dan voor vervanging naar een andere audicien. Heeft u eerder een nieuw toestel nodig? Dan vergoeden wij alleen als uw gehoor of medische indicatie is veranderd. Uw audicien vraagt eerst toestemming bij ons aan.
Waar kunt u terecht?
U kunt terecht bij een audicien. U vindt gecontracteerde audiciens in onze Zorgzoeker. Kiest u voor een niet-gecontracteerde audicien? U kunt alleen naar een audicien, die geregistreerd staat bij Stichting Audicienregister (StAr) of SEMH-gecertificeerd.
Vergoeding en voorwaarden
Opbouw vergoeding
Basisverzekering | 75%, u betaalt de wettelijke eigen bijdrage |
Vitaal 3 | vergoeding eigen bijdrage: € 200 per hoortoestel |
Eigen bijdrage | U betaalt 25% wettelijke eigen bijdrage |
Eigen risico |
U betaalt eigen risico U betaalt alleen eigen risico voor:
|
Collectiviteitsvoordeel |
Bekijk of u een extra vergoeding krijgt uit uw collectief. |
U krijgt minder vergoed bij een niet-gecontracteerde leverancier
Met een niet-gecontracteerde leverancier hebben wij geen afspraken. Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan krijgt u meestal minder vergoed. Koopt u een hoortoestel bij voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan betaalt u voor het hoortoestel 25% wettelijke eigen bijdrage over het gemiddeld gecontracteerd tarief.
Wat krijgt u vergoed?
- een nieuw hoortoestel (uit de categorie 1 tot en met 5)
- nieuwe oorstukjes
- een buitencategorie hoortoestel bij medische noodzaak vastgesteld door een audioloog in een audiologisch centrum. Een buitencategorie hoortoestel is een hoortoestel dat niet behoort tot categorie 1 tot en met 5.
- bezoek van uw audicien aan huis, als u om een medische reden niet naar de audicien kunt
Bij een gecontracteerde leverancier leent u een nieuw gehoorapparaat. Bij een niet-gecontracteerde leverancier koopt u. Oorstukjes krijgt u altijd in eigendom.
Wat krijgt u niet vergoed?
- onderhoud
- nieuwe batterijen
- buitencategorie gehoorapparaat zonder medische noodzaak
- een oplaadapparaat
U heeft soms toestemming nodig
U heeft vooraf toestemming van ons nodig voor:
- een hoortoestel van een niet-gecontracteerde audicien
- een bezoek van uw audicien aan huis
- een buitencategorie hoortoestel bij medische noodzaak
Meestal vraagt uw audicien toestemming voor u aan. Bespreek met uw leverancier wie dit aanvraagt. Soms moet u zelf toestemming vragen.
Voor reparatie of vervanging binnen 5 jaar gaat u naar de audicien die uw hoortoestel geleverd heeft
U gebruikt uw hoortoestel minimaal 5 jaar. En gaat in op de datum van levering. Ook bij een tussentijdse overstap van of naar een andere zorgverzekeraar. Reparatie of vervanging binnen deze 5 jaar wordt geregeld door de leverancier die het hoortoestel heeft geleverd. Na de gebruikstermijn van 5 jaar krijgt u een reparatie niet meer vergoed. U mag dan voor vervanging naar een andere audicien. Heeft u eerder een nieuw toestel nodig? Dan vergoeden wij alleen als uw gehoor of medische indicatie is veranderd. Uw audicien vraagt eerst toestemming bij ons aan.
Waar kunt u terecht?
U kunt terecht bij een audicien. U vindt gecontracteerde audiciens in onze Zorgzoeker. Kiest u voor een niet-gecontracteerde audicien? U kunt alleen naar een audicien, die geregistreerd staat bij Stichting Audicienregister (StAr) of SEMH-gecertificeerd.
Vergoeding en voorwaarden
Opbouw vergoeding
Basisverzekering | 75%, u betaalt de wettelijke eigen bijdrage |
Vitaal Senior | vergoeding eigen bijdrage: € 500 per hoortoestel |
Eigen bijdrage | U betaalt 25% wettelijke eigen bijdrage |
Eigen risico |
U betaalt eigen risico U betaalt alleen eigen risico voor:
|
Collectiviteitsvoordeel |
Bekijk of u een extra vergoeding krijgt uit uw collectief. |
U krijgt minder vergoed bij een niet-gecontracteerde leverancier
Met een niet-gecontracteerde leverancier hebben wij geen afspraken. Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan krijgt u meestal minder vergoed. Koopt u een hoortoestel bij voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan betaalt u voor het hoortoestel 25% wettelijke eigen bijdrage over het gemiddeld gecontracteerd tarief.
Wat krijgt u vergoed?
- een nieuw hoortoestel (uit de categorie 1 tot en met 5)
- nieuwe oorstukjes
- een buitencategorie hoortoestel bij medische noodzaak vastgesteld door een audioloog in een audiologisch centrum. Een buitencategorie hoortoestel is een hoortoestel dat niet behoort tot categorie 1 tot en met 5.
- bezoek van uw audicien aan huis, als u om een medische reden niet naar de audicien kunt
Bij een gecontracteerde leverancier leent u een nieuw gehoorapparaat. Bij een niet-gecontracteerde leverancier koopt u. Oorstukjes krijgt u altijd in eigendom.
Wat krijgt u niet vergoed?
- onderhoud
- nieuwe batterijen
- buitencategorie gehoorapparaat zonder medische noodzaak
- een oplaadapparaat
U heeft soms toestemming nodig
U heeft vooraf toestemming van ons nodig voor:
- een hoortoestel van een niet-gecontracteerde audicien
- een bezoek van uw audicien aan huis
- een buitencategorie hoortoestel bij medische noodzaak
Meestal vraagt uw audicien toestemming voor u aan. Bespreek met uw leverancier wie dit aanvraagt. Soms moet u zelf toestemming vragen.
Voor reparatie of vervanging binnen 5 jaar gaat u naar de audicien die uw hoortoestel geleverd heeft
U gebruikt uw hoortoestel minimaal 5 jaar. En gaat in op de datum van levering. Ook bij een tussentijdse overstap van of naar een andere zorgverzekeraar. Reparatie of vervanging binnen deze 5 jaar wordt geregeld door de leverancier die het hoortoestel heeft geleverd. Na de gebruikstermijn van 5 jaar krijgt u een reparatie niet meer vergoed. U mag dan voor vervanging naar een andere audicien. Heeft u eerder een nieuw toestel nodig? Dan vergoeden wij alleen als uw gehoor of medische indicatie is veranderd. Uw audicien vraagt eerst toestemming bij ons aan.
Waar kunt u terecht?
U kunt terecht bij een audicien. U vindt gecontracteerde audiciens in onze Zorgzoeker. Kiest u voor een niet-gecontracteerde audicien? U kunt alleen naar een audicien, die geregistreerd staat bij Stichting Audicienregister (StAr) of SEMH-gecertificeerd.