Hoortoestel tot 18 jaar
Vergoeding 2024
Bent u slechthorend? Bij Ziezo krijgt u een vergoeding voor een hoortoestel. Met een hoortoestel bedoelen we een hoortoestel per oor. Afhankelijk van uw leeftijd en het type hoortoestel kunt u ook een andere vergoeding voor een hoortoestel krijgen.
Bekijk de vergoedingen van 2025Vergoeding en voorwaarden
Kies uw pakket en bekijk de vergoedingen en voorwaarden die bij uw pakket horen.
Vergoeding en voorwaarden
Opbouw vergoeding
ZieZo Basisverzekering | 100% |
Eigen risico |
U betaalt geen eigen risico |
U krijgt minder vergoed bij een niet-gecontracteerde leverancier
Met een niet-gecontracteerde leverancier hebben wij geen afspraken. Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan krijgt u meestal minder vergoed.
Wat krijgt u vergoed?
- een hoortoestel (uit de categorie 1 tot en met 5)
- oorstukjes
- een buitencategorie hoortoestel bij medische noodzaak vastgesteld door een audioloog in een audiologisch centrum. Een buitencategorie hoortoestel is een hoortoestel dat niet behoort tot categorie 1 tot en met 5.
- bezoek van uw audicien aan huis, als u om een medische reden niet naar de audicien kunt
Bij een gecontracteerde leverancier leent u een nieuw toestel. Bij een niet-gecontracteerde leverancier koopt u. Oorstukjes krijgt u altijd in eigendom.
Wat krijgt u niet vergoed?
- een hoortoestel bij een gehoorverlies minder dan 35 dB
- onderhoud
- nieuwe batterijen
U heeft een verwijzing nodig
U heeft eerst een verwijzing nodig voor een gehooronderzoek door een audiologisch centrum. U kunt deze verwijzing vragen aan:
- uw arts
- een audicien die geregistreerd staat bij Stichting Audicienregister (StAr) of SEMH-gecertificeerd.
U heeft een gehooronderzoek nodig
Het audiologisch centrum test uw gehoor. Heeft u een hoortoestel nodig? Dan krijgt u hiervoor een verwijsbrief. Met deze verwijsbrief gaat u naar een audicien voor het hoortoestel.
U heeft vooraf toestemming van ons nodig bij een niet-gecontracteerde leverancier
Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan heeft u vooraf toestemming nodig. Gaat u naar een leverancier waar wij wel afspraken mee hebben gemaakt? Dan heeft u geen toestemming van ons nodig. Of als de audicien bij u thuis komt om het hoortoestel aan te meten. Meestal vraagt uw zorgverlener of leverancier de toestemming voor u aan. Bespreek met uw leverancier wie de toestemming aanvraagt. Soms moet u zelf vooraf toestemming aanvragen.
Voor reparatie of vervanging binnen 5 jaar gaat u naar de audicien die uw hoortoestel geleverd heeft
U gebruikt uw hoortoestel minimaal 5 jaar. En gaat in op de datum van levering. Ook bij een tussentijdse overstap van of naar een andere zorgverzekeraar. Reparatie of vervanging binnen deze 5 jaar wordt geregeld door de leverancier die het hoortoestel heeft geleverd. Na de gebruikstermijn van 5 jaar krijgt u een reparatie niet meer vergoed. U mag dan voor vervanging naar een andere audicien. Heeft u eerder een nieuw toestel nodig? Dan vergoeden wij alleen als uw gehoor of medische indicatie is veranderd. Uw audicien vraagt eerst toestemming bij ons aan.
Waar kunt u terecht?
- een audiologisch centrum (voor het gehooronderzoek)
- een audicien (voor het hoortoestel)
Gecontracteerde audiciens en audiologische centra vindt u in onze Zorgzoeker. Kiest u voor een niet-gecontracteerde audicien? Gaat u dan naar een audicien die geregistreerd staat bij Stichting Audicienregister (StAr) of SEMH-gecertificeerd.
Vergoeding en voorwaarden
Opbouw vergoeding
ZieZo Basisverzekering | 100% |
ZieZo Aanvullend 1 | geen extra vergoeding |
Eigen risico |
U betaalt geen eigen risico |
U krijgt minder vergoed bij een niet-gecontracteerde leverancier
Met een niet-gecontracteerde leverancier hebben wij geen afspraken. Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan krijgt u meestal minder vergoed.
Wat krijgt u vergoed?
- een hoortoestel (uit de categorie 1 tot en met 5)
- oorstukjes
- een buitencategorie hoortoestel bij medische noodzaak vastgesteld door een audioloog in een audiologisch centrum. Een buitencategorie hoortoestel is een hoortoestel dat niet behoort tot categorie 1 tot en met 5.
- bezoek van uw audicien aan huis, als u om een medische reden niet naar de audicien kunt
Bij een gecontracteerde leverancier leent u een nieuw toestel. Bij een niet-gecontracteerde leverancier koopt u. Oorstukjes krijgt u altijd in eigendom.
Wat krijgt u niet vergoed?
- een hoortoestel bij een gehoorverlies minder dan 35 dB
- onderhoud
- nieuwe batterijen
U heeft een verwijzing nodig
U heeft eerst een verwijzing nodig voor een gehooronderzoek door een audiologisch centrum. U kunt deze verwijzing vragen aan:
- uw arts
- een audicien die geregistreerd staat bij Stichting Audicienregister (StAr) of SEMH-gecertificeerd.
U heeft een gehooronderzoek nodig
Het audiologisch centrum test uw gehoor. Heeft u een hoortoestel nodig? Dan krijgt u hiervoor een verwijsbrief. Met deze verwijsbrief gaat u naar een audicien voor het hoortoestel.
U heeft vooraf toestemming van ons nodig bij een niet-gecontracteerde leverancier
Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan heeft u vooraf toestemming nodig. Gaat u naar een leverancier waar wij wel afspraken mee hebben gemaakt? Dan heeft u geen toestemming van ons nodig. Of als de audicien bij u thuis komt om het hoortoestel aan te meten. Meestal vraagt uw zorgverlener of leverancier de toestemming voor u aan. Bespreek met uw leverancier wie de toestemming aanvraagt. Soms moet u zelf vooraf toestemming aanvragen.
Voor reparatie of vervanging binnen 5 jaar gaat u naar de audicien die uw hoortoestel geleverd heeft
U gebruikt uw hoortoestel minimaal 5 jaar. En gaat in op de datum van levering. Ook bij een tussentijdse overstap van of naar een andere zorgverzekeraar. Reparatie of vervanging binnen deze 5 jaar wordt geregeld door de leverancier die het hoortoestel heeft geleverd. Na de gebruikstermijn van 5 jaar krijgt u een reparatie niet meer vergoed. U mag dan voor vervanging naar een andere audicien. Heeft u eerder een nieuw toestel nodig? Dan vergoeden wij alleen als uw gehoor of medische indicatie is veranderd. Uw audicien vraagt eerst toestemming bij ons aan.
Waar kunt u terecht?
- een audiologisch centrum (voor het gehooronderzoek)
- een audicien (voor het hoortoestel)
Gecontracteerde audiciens en audiologische centra vindt u in onze Zorgzoeker. Kiest u voor een niet-gecontracteerde audicien? Gaat u dan naar een audicien die geregistreerd staat bij Stichting Audicienregister (StAr) of SEMH-gecertificeerd.
Vergoeding en voorwaarden
Opbouw vergoeding
ZieZo Basisverzekering | 100% |
ZieZo Aanvullend 2 | geen extra vergoeding |
Eigen risico |
U betaalt geen eigen risico |
U krijgt minder vergoed bij een niet-gecontracteerde leverancier
Met een niet-gecontracteerde leverancier hebben wij geen afspraken. Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan krijgt u meestal minder vergoed.
Wat krijgt u vergoed?
- een hoortoestel (uit de categorie 1 tot en met 5)
- oorstukjes
- een buitencategorie hoortoestel bij medische noodzaak vastgesteld door een audioloog in een audiologisch centrum. Een buitencategorie hoortoestel is een hoortoestel dat niet behoort tot categorie 1 tot en met 5.
- bezoek van uw audicien aan huis, als u om een medische reden niet naar de audicien kunt
Bij een gecontracteerde leverancier leent u een nieuw toestel. Bij een niet-gecontracteerde leverancier koopt u. Oorstukjes krijgt u altijd in eigendom.
Wat krijgt u niet vergoed?
- een hoortoestel bij een gehoorverlies minder dan 35 dB
- onderhoud
- nieuwe batterijen
U heeft een verwijzing nodig
U heeft eerst een verwijzing nodig voor een gehooronderzoek door een audiologisch centrum. U kunt deze verwijzing vragen aan:
- uw arts
- een audicien die geregistreerd staat bij Stichting Audicienregister (StAr) of SEMH-gecertificeerd.
U heeft een gehooronderzoek nodig
Het audiologisch centrum test uw gehoor. Heeft u een hoortoestel nodig? Dan krijgt u hiervoor een verwijsbrief. Met deze verwijsbrief gaat u naar een audicien voor het hoortoestel.
U heeft vooraf toestemming van ons nodig bij een niet-gecontracteerde leverancier
Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan heeft u vooraf toestemming nodig. Gaat u naar een leverancier waar wij wel afspraken mee hebben gemaakt? Dan heeft u geen toestemming van ons nodig. Of als de audicien bij u thuis komt om het hoortoestel aan te meten. Meestal vraagt uw zorgverlener of leverancier de toestemming voor u aan. Bespreek met uw leverancier wie de toestemming aanvraagt. Soms moet u zelf vooraf toestemming aanvragen.
Voor reparatie of vervanging binnen 5 jaar gaat u naar de audicien die uw hoortoestel geleverd heeft
U gebruikt uw hoortoestel minimaal 5 jaar. En gaat in op de datum van levering. Ook bij een tussentijdse overstap van of naar een andere zorgverzekeraar. Reparatie of vervanging binnen deze 5 jaar wordt geregeld door de leverancier die het hoortoestel heeft geleverd. Na de gebruikstermijn van 5 jaar krijgt u een reparatie niet meer vergoed. U mag dan voor vervanging naar een andere audicien. Heeft u eerder een nieuw toestel nodig? Dan vergoeden wij alleen als uw gehoor of medische indicatie is veranderd. Uw audicien vraagt eerst toestemming bij ons aan.
Waar kunt u terecht?
- een audiologisch centrum (voor het gehooronderzoek)
- een audicien (voor het hoortoestel)
Gecontracteerde audiciens en audiologische centra vindt u in onze Zorgzoeker. Kiest u voor een niet-gecontracteerde audicien? Gaat u dan naar een audicien die geregistreerd staat bij Stichting Audicienregister (StAr) of SEMH-gecertificeerd.