Alles over personenalarmering

Ben je op leeftijd, heb je een beperking of een medische aandoening? Dan is een personenalarm een goed hulpmiddel. Het geeft je de mogelijkheid om veilig thuis te blijven wonen. In je vertrouwde omgeving. Terwijl je toch direct hulp kunt vragen in geval van nood. Bijvoorbeeld bij een val of plotselinge gezondheidsproblemen.

Zo werkt personenalarmering

Je krijgt een alarmkastje en een alarmknop die je bij je kunt dragen. De alarmknop is bijvoorbeeld een halsketting of armband. Zo heb je ‘m altijd bij de hand. De knop staat in verbinding met het kastje. Vooraf kies je zelf wie je in geval van nood komt helpen. Dit kan iemand uit je eigen kring zijn, zoals familie, buren of een mantelzorger. Maar ook buiten je kring, zoals een hulpverlener.

Direct verbinding met hulpdiensten

Heb je hulp nodig? Met één druk op de knop maak je verbinding met de meldkamer. De meldkamer stelt je eerst een paar vragen om de situatie in te schatten. Daarna schakelen ze één van je contactpersonen in. Dit kan ook een ambulance zijn als dit nodig is. Er komt zo snel mogelijk hulp naar je toe.

Neem contact op met Eurocross

Voor personenalarmering hebben we een contract met Eurocross. Je kunt rechtstreeks contact met Eurocross opnemen. Dan krijg je direct te horen waar je recht op hebt.

De voordelen van Eurocross:

  • Een verwijzing van een arts is niet nodig.
  • Vooraf toestemming van Zilveren kruis is niet nodig.
  • 100% vergoeding voor de apparatuur
Contact met Eurocross

Alle vergoedingen op een rij

Personenalarmering bestaat uit verschillende vergoedingen. We leggen ze kort aan je uit:

Apparatuur medische indicatie

Dit bestaat uit het alarmkastje en de zender. Bij een medische reden krijg je de apparatuur vergoed vanuit de basisverzekering. Met medische redenen bedoelen wij:

  • Je bent terminaal.
  • Je hebt Parkinson, MS of ALS.
  • Je loopt door gezondheidsproblemen risico om in een noodsituatie terecht te komen.
Apparatuur sociale indicatie
Heb je algemene ouderdomsklachten of voel je je thuis niet veilig? Dan kun je personenalarmering mogelijk vergoed krijgen uit je aanvullende verzekering. Overleg met Eurocross wat mogelijk is.
Abonnementskosten voor de alarmcentrale bij Eurocross
Je krijgt een abonnement op de meldkamer van Eurocross, zodat je op elk moment om hulp kunt vragen. Hiervoor betaal je abonnementskosten. Abonnementskosten bij een medische reden kun je vergoed krijgen vanuit Aanvullend 3 en 4 sterren. Heb je een sociale reden? Dan kun je de abonnementskosten vergoed krijgen vanuit het Extra Vitaal-pakket.
Opvolging persoonlijke alarmeringsapparatuur
Je geeft aan wie in geval van nood je kunnen komen helpen. Is het een spoedsituatie? Dan kan de meldkamer een ambulance sturen. Heeft het geen spoed, dan waarschuwt de meldkamer 1 van je contactpersonen, zoals familie, buren of een mantelzorger. Heb je niemand in je eigen kring? Dan kun je hulp krijgen van een professionele hulpverlener van een thuiszorgorganisatie. Dit noemen we professionele opvolging. Wij hebben hier in 2025 geen vergoeding meer voor.
Personenalarmering tijdelijk gebruik
Heb je tijdelijk problemen met je gezondheid en heb je mantelzorg nodig? Bijvoorbeeld na een operatie? Dan kun je voor 4 weken achterelkaar de apparatuur en abonnementskosten vergoed krijgen.

Uit welke verzekering krijg ik wat vergoed?

Goed om te weten: Extra Vitaal kun je afsluiten naast een basis- en/of aanvullende verzekering.

Basisverzekering

  • Apparatuur bij sociale redenen
  • Abonnementskosten bij sociale redenen
  • Abonnementskosten bij medische redenen
  • Opvolging persoonlijke alarmeringsapparatuur
  • Personenalarmering voor tijdelijk gebruik

Aanvullend 3 en 4 sterren

  • Abonnementskosten bij sociale redenen
  • Apparatuur bij sociale redenen
  • Apparatuur bij medische redenen
  • Opvolging persoonlijke alarmeringsapparatuur
  • Personenalarmering voor tijdelijk gebruik

Extra Vitaal

  • Apparatuur bij medische redenen (vergoed vanuit basisverzekering)
  • Abonnementskosten bij medische redenen
  • Opvolging persoonlijke alarmeringsapparatuur

Mag ik naar een niet-gecontracteerde leverancier?

Wil je liever naar een niet-gecontracteerde leverancier? Dat kan maar er gelden wel wat regels:
  • Vooraf toestemming nodig van Zilveren Kruis
  • Verwijzing van een daarvoor aangewezen zorgverlener nodig
  • Geen vergoeding voor opvolging persoonlijke alarmeringsapparatuur
  • Lagere vergoeding voor de apparatuur
  • Maximaal € 100 vergoeding voor de abonnementskosten
  • Je declareert de kosten zelf bij Zilveren Kruis
  • Voor de zorg uit de basisverzekering betaal je eigen risico