Alles over personenalarmering

Bent u op leeftijd, heeft u een beperking of een medische aandoening? Dan is een personenalarm een goed hulpmiddel. Het geeft u de mogelijkheid om veilig thuis te blijven wonen. In uw vertrouwde omgeving. Terwijl u toch direct hulp kunt vragen in geval van nood. Bijvoorbeeld bij een val of plotselinge gezondheidsproblemen.

Zo werkt personenalarmering

U krijgt een alarmkastje en een alarmknop die u bij u kunt dragen. De alarmknop is bijvoorbeeld een halsketting of armband. Zo heeft u ‘m altijd bij de hand. De knop staat in verbinding met het kastje. Vooraf kiest u zelf wie u in geval van nood komt helpen. Dit kan iemand uit uw eigen kring zijn, zoals familie, buren of een mantelzorger. Maar ook buiten uw kring, zoals een hulpverlener.

Direct verbinding met hulpdiensten

Heeft u hulp nodig? Met één druk op de knop maakt u verbinding met de meldkamer. De meldkamer stelt u eerst een paar vragen om de situatie in te schatten. Daarna schakelen ze één van uw contactpersonen in. Dit kan ook een ambulance zijn als dit nodig is. Er komt zo snel mogelijk hulp naar u toe.

Neem contact op met Eurocross

Voor personenalarmering hebben we een contract met Eurocross. U kunt rechtstreeks contact met Eurocross opnemen. Dan krijgt u direct te horen waar u recht op heeft.

De voordelen van Eurocross:

  • Een verwijzing van een arts is niet nodig.
  • Vooraf toestemming van Zilveren kruis is niet nodig.
  • 100% vergoeding voor de apparatuur
Contact met Eurocross

Alle vergoedingen op een rij

Personenalarmering bestaat uit verschillende vergoedingen. We leggen ze kort aan u uit:

Apparatuur medische indicatie

Dit bestaat uit het alarmkastje en de zender. Bij een medische reden krijgt u de apparatuur vergoed vanuit de basisverzekering. Met medische redenen bedoelen wij:

  • U bent terminaal.
  • U hebt Parkinson, MS of ALS.
  • U loopt door gezondheidsproblemen risico om in een noodsituatie terecht te komen.
Apparatuur sociale indicatie
Heeft u algemene ouderdomsklachten of voelt u zich thuis niet veilig? Dan kunt u personenalarmering mogelijk vergoed krijgen uit uw aanvullende verzekering. Overleg met Eurocross wat mogelijk is.
Abonnementskosten voor de alarmcentrale bij Eurocross
U krijgt een abonnement op de meldkamer van Eurocross, zodat u op elk moment om hulp kunt vragen. Hiervoor betaalt u abonnementskosten. Abonnementskosten bij een medische reden kunt u vergoed krijgen vanuit Aanvullend 3 en 4 sterren. Heeft u een sociale reden? Dan kunt u de abonnementskosten vergoed krijgen vanuit het Extra Vitaal-pakket.
Opvolging persoonlijke alarmeringsapparatuur
U geeft aan wie in geval van nood u kunnen komen helpen. Is het een spoedsituatie? Dan kan de meldkamer een ambulance sturen. Heeft het geen spoed, dan waarschuwt de meldkamer 1 van uw contactpersonen, zoals familie, buren of een mantelzorger. Heeft u niemand in uw eigen kring? Dan kunt u hulp krijgen van een professionele hulpverlener van een thuiszorgorganisatie. Dit noemen we professionele opvolging. Wij hebben hier een vergoeding voor vanuit het Extra Vitaalpakket. Een voorwaarden is wel dat u de apparatuur vanuit de basisverzekering vergoed krijgt. U heeft dus een medische reden nodig.
Personenalarmering tijdelijk gebruik
Heeft u tijdelijk problemen met uw gezondheid en heeft u mantelzorg nodig? Bijvoorbeeld na een operatie? Dan kunt u voor 4 weken achterelkaar de apparatuur en abonnementskosten vergoed krijgen.

Uit welke verzekering krijg ik wat vergoed?

Goed om te weten: Extra Vitaal kunt u afsluiten naast een basis- en/of aanvullende verzekering.

Basisverzekering

  • Apparatuur bij sociale redenen
  • Abonnementskosten bij sociale redenen
  • Abonnementskosten bij medische redenen
  • Opvolging persoonlijke alarmeringsapparatuur
  • Personenalarmering voor tijdelijk gebruik

Aanvullend 3 en 4 sterren

  • Abonnementskosten bij sociale redenen
  • Apparatuur bij sociale redenen
  • Apparatuur bij medische redenen
  • Opvolging persoonlijke alarmeringsapparatuur
  • Personenalarmering voor tijdelijk gebruik

Extra Vitaal

  • Apparatuur bij medische redenen (vergoed vanuit basisverzekering)
  • Abonnementskosten bij medische redenen

Mag ik naar een niet-gecontracteerde leverancier?

Wilt u liever naar een niet-gecontracteerde leverancier? Dat kan maar er gelden wel wat regels:
  • Vooraf toestemming nodig van Zilveren Kruis
  • Verwijzing van een daarvoor aangewezen zorgverlener nodig
  • Geen vergoeding voor opvolging persoonlijke alarmeringsapparatuur
  • Lagere vergoeding voor de apparatuur
  • Maximaal € 100 vergoeding voor de abonnementskosten
  • U declareert de kosten zelf bij Zilveren Kruis
  • Voor de zorg uit de basisverzekering betaalt u eigen risico