Vitaliteit als visitekaartje van je medewerkers
Hoe lekkerder je in je vel zit, hoe meer je dat uitstraalt naar buiten
- Carin Carpaij, adviseur GVB Gezond
Langer en beter slapen en minder moe: wie wil dit niet?
GVB wordt volgens het Beste Werkgeversonderzoek tot de vijf beste Amsterdamse bedrijven boven de duizend medewerkers gerekend. Maar ook bij de beste is er ruimte voor optimalisatie. Door onregelmatige werktijden slapen, eten en bewegen medewerkers steeds op andere momenten. Dat heeft invloed op de biologische klok en dit kan leiden tot maag- en darmklachten en/of vermoeidheid en moeilijk inslapen na het werk. Carin Carpaij wilde namens GVB Gezond hierin wat betekenen: ‘Onregelmatige diensten betekenen dat je extra goed op je gezondheid moet letten. Als je bijvoorbeeld dagelijks drie broodjes kroket of shoarma eet en vijf blikjes Red Bull drinkt, dan ga je dit op een gegeven moment voelen. Het gaat er niet om dat je als een heilige moet leven, maar dat je waar mogelijk regelmaat moet brengen in je voeding. Ik hoorde vaak: “Als ik een vroege dienst moet rijden, krijg ik echt nog niks door mijn keel, hoe doe ik dat dan?”’
Van pilot naar praktijk
Het antwoord van GVB was een onderzoek, medegefinancierd door Zilveren Kruis. In samenwerking met onze voedingscoach Elly Kaldenberg en onze slaapcoach Alexander van Eekelen hebben we de effecten onderzocht van een aangepaste voeding tijdens onregelmatige diensten op het herstel en de gezondheid. Tijdens de pilot vroeg GVB een aantal van de medewerkers met onregelmatige diensten of ze het voedingsprotocol wilden aanhouden. ‘In een logboek gaven ze aan hoe ze zich voelden. Na verloop van tijd bleek dat ze langer sliepen en minder moe en slaperig waren. Maar liefst tweederde had minder maag- darmklachten. Super mooie resultaten! Toen hebben we gezegd: dit moeten we met iedereen delen...’
GVB is echt aan de slag met vitaliteit en geeft om de medewerker
- Frederique Maring, Consultant Gezond Ondernemen Zilveren Kruis
Gezond de Klok Rond
Op deze manier is het programma Gezond de Klok Rond ontstaan. Carin: ‘We hebben een informatiepakket samengesteld en uitgedeeld, een folder en een poster gemaakt en een draaischijf ontwikkeld waarin de uren van de klok staan en waarmee je op Pim-pam-pet-achtige wijze kunt checken op welke tijd je iets het beste kunt eten.’ En er volgden workshops, voor de geïnteresseerden. Door de uitgebreide communicatie kon niemand in onregelmatige diensten deze bus nog missen. Ook de leidinggevenden kregen een presentatie. ‘Het is belangrijk dat zij op de hoogte zijn, zodat zij deze visie verspreiden en uitdragen. Iedereen staat hierachter. Het gaat erom dat een medewerker bewust is van de effecten en weet wat hij of zij er zelf aan kan doen. Dat hoeft niet ingewikkeld te zijn. Iedereen kan dit inbouwen in zijn of haar leven. Respecteer je biologische klok.’
Pluk de vruchten van vitaliteit
‘Het is belangrijk dat iedereen de verantwoordelijkheid neemt over zijn eigen leefstijl. Houd rekening met jezelf en pluk daar de vruchten van.’ Begin volgend jaar houdt GVB een enquête onder medewerkers om te kijken of de adviezen helder zijn en worden toegepast in de praktijk. En dat is niet alles: ‘We ontwikkelen nu een receptenboekje met makkelijk te maken recepten. Neem bijvoorbeeld een appel-kaneel tosti als je nog wat energie nodig hebt.’ Komt het mede door Gezond de Klok Rond dat GVB is uitgeroepen tot een van de vijf beste werkgevers van Amsterdam? ‘GVB is een goede werkgever. We hopen dat Gezond de Klok Rond daaraan bijdraagt. Onze collega’s zijn het visitekaartje van Amsterdam voor alle reizigers. Hoe lekkerder je in je vel zit, hoe meer je dat uitstraalt naar buiten. Daar gaan we voor.’
Hoe GVB vitaliteit benadert
- Luister naar de medewerkers en betrek ze bij het programma.
- Maak het programma realistisch en makkelijk uitvoerbaar in de praktijk. Het is belangrijk dat de medewerkers zelf keuzes kunnen maken en gestimuleerd worden om hier de verantwoordelijkheid in te nemen.
- Het gaat erom dat de medewerker zelf ervaart dat hij of zij er beter van wordt en lekkerder in zijn of haar vel komt te zitten. Intrinsieke motivatie is de sleutel tot succes.
Zo gingen we met andere klanten aan de slag
Bel ons
U kunt ons bereiken van ma t/m vrij
8.30 – 17.00.
Afdeling Verkoop 071 364 19 20
Stuur ons een e-mail
Wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.
Volg ons op LinkedIn
Laat je inspireren en praat mee over actuele onderwerpen.