Onze visie op huisartsenzorg

We vinden het belangrijk dat iedereen een eigen huisarts heeft, zodat zorg kan worden afgestemd op de persoonlijke behoefte en gezondheid van de patiënt, ook in de laatste levensfase. Maar dat is niet meer vanzelfsprekend. Dat vraagt om een sterke toekomstbestendige huisartsenzorg.

We richten ons op drie doelen

Daarom richten we ons op drie belangrijke thema's die samen de basis vormen voor een sterke en toekomstbestendige huisartsenzorg. Ten eerste, oprichting van nieuwe praktijken en creëren van meer tijd voor de patiënt door efficiënte praktijkvoering en verlaging van administratieve lasten. Ten tweede versterking van de digitalisering. Ten derde, bruggen bouwen in de regio zodat hulpvragen op de juiste plek terechtkomen. Samen werken we aan een toekomst waarin huisartsenzorg toegankelijk, digitaal en regionaal sterk is

Huisartsenzorg als sterke basis

Om de huisartsenzorg voor iedereen toegankelijk te houden, ondersteunen we de oprichting van nieuwe praktijken, wat op steeds meer plekken lukt. Waar nodig bieden we huisartsen die een praktijk starten of overnemen financiële ondersteuning. Op basis van goede ervaringen in Rotterdam en Kennemerland zetten we huisvestingsteams nu ook in andere regio's in samenwerking met huisartsen en gemeenten in. We moedigen regio-organisaties aan om een grotere rol te spelen bij het koppelen van praktijkhouders aan aspirant-praktijkhouders en bij het voorbereiden van huisartsen op het overnemen van een praktijk.

Meer nodig om de huisarts overeind te houden

We verminderen administratieve lasten waar mogelijk en luisteren naar uw ideeën. Zo is ons beleid voor taakdelegatie vereenvoudigd en de module praktijkmanagement is beschikbaar voor praktijken van elke grootte. Daarnaast ondersteunen we de ontwikkeling van een landelijk toegankelijkheidsdashboard dat het inschrijfproces voor nieuwe patiënten aanzienlijk vereenvoudigt. We blijven ook werken aan Meer Tijd Voor de Patiënt.

Huisartsenzorg als digitale service

We versterken digitalisering. Met innovatieve concepten zoals Flexdokters, Buurtdokters en Jans Huisartsen maken we daarom extra afspraken. Dit leidt er in Rotterdam toe dat we de wachtlijsten mogelijk zelfs weg kunnen werken. Ook in andere regio's passen we de ervaringen vanuit Rotterdam toe en realiseren we een forse uitbreiding van de capaciteit en kunnen we veel inwoners een eigen huisarts geven.

Patiënten willen en kunnen veel zelf. Met een app of belsysteem bepalen zij bijvoorbeeld zelf een moment waarop zij rechtstreeks contact met hun dokter hebben, zonder tussenkomst van een assistent. Hun dokter doet dan telefonisch of online de intake, beantwoordt hun hulpvraag en plant indien gewenst een fysiek consult. Innovatieve aanbieders van huisartsenzorg werken zo en inspireren anderen ook verder te digitaliseren.

De patiënt merkt er steeds meer van

We gaan ervan uit dat patiënten inmiddels bij hun huisarts online een afspraak kunnen maken of hun medisch dossier kunnen inzien, en zetten nu de stap naar een digitale voordeur. Dat omvat bijvoorbeeld digitale triage: huisartsen die het nu al doen zijn positief. Net zo belangrijk: hun patiënten ook. Daarom stimuleren we huisartsen met behulp van een module om digitale triage aan te bieden. Deze manier is voor sommige huisartsen nog onwennig en vraagt ook tijd en ruimte. Hier hebben wij oog voor, maar wie het doet ervaart uiteindelijk de voordelen: meer werkplezier, flexibiliteit en tijd voor de patiënt.

Gegevensuitwisseling is de basis

De huisarts maakt onderdeel uit van het regionale zorgsysteem waarbij gegevensuitwisseling met andere zorgaanbieders essentieel is. We verwachten dat huisartsen voldoen aan de landelijke standaarden voor databeschikbaarheid en gegevensuitwisseling. Hiervoor worden regionale afspraken gemaakt. Let vooral op aansluiting op Mitz voor toestemming en lokalisatie, Zorg-adresboek voor adressering, en Zorg-ID Smart of vergelijkbare systemen voor identificatie en authenticatie. Via de online toestemmingsvoorziening Mitz kunnen patiënten zelf hun toestemmingskeuzes vastleggen en beheren en daarom is het belangrijk dat alle huisartsen dat implementeren.

Artificial Intelligence biedt kansen

Daarnaast zien we steeds meer toepassingen van Artificial Intelligence (AI) in de huisartsenzorg, zoals spraakgestuurd werken en digitale assistenten. AI kan de toegankelijkheid van huisartsenzorg verbeteren en het werkplezier verhogen. Om deze mogelijkheden te benutten, streven we ernaar dat AI in 2030 een standaard onderdeel van de zorg is om de huisartsenzorg toekomstbestendig te maken. We verwachten dat O&I-organisaties uiterlijk eind 2026 een duidelijke strategie voor de toepassing en implementatie van AI hebben.

Huisartsenzorg, sterk in de regio

We versterken de regio. Hoe doen we dat? Met regio-organisaties bouwen we bruggen tussen zorgaanbieders, het sociaal domein en de wijk. Met als resultaat: hulpvragen die geen zorgvragen zijn komen op een andere/betere plek terecht. Daarom is samenwerking met gemeenten essentieel. Ook gaan we huisartsen middelen bieden voor meer tijd voor kwetsbare ouderen. Een voorbeeld van samenwerking met gemeenten is Welzijn op Recept waarmee een huisarts een patiënt verwijst naar een welzijnscoach. We zien dat het op steeds grotere schaal wordt toegepast.

We stimuleren regio’s om de organisatie van de POH-GGZ gedeeltelijk of geheel via de regio- organisatie te laten lopen, dit om de schaarse capaciteit zo goed mogelijk te benutten. Ook moedigen we een vergaande regionale aanpak van vernieuwingen binnen de ketenzorg aan: hybride zorg en centrale aansturing van laagcomplexe ketenzorg patiënten. Zo leggen we ook een basis onder de mentale gezondheidsnetwerken van GGZ-instellingen, huisartsen en het sociaal domein. Met de methode van het Verkennend gesprek (VG) worden mensen beter naar passende zorg en ondersteuning geleid.