Meerzorg aanvragen
Meerzorg geldt voor de sectoren GZ, V&V en GGZ
De regeling Meerzorg geldt voor de sectoren Gehandicaptenzorg (GZ), Verpleging en Verzorging (V&V) en Geestelijke Gezondheidszorg (GGZ). Het Zilveren Kruis Zorgkantoor heeft samen met andere zorgkantoren een uniforme aanvraagprocedure Meerzorg ontwikkeld, deze volledige regeling staat beschreven in het Voorschrift zorgtoewijzing 2024 (pdf).
Voor wie wilt u meerzorg aanvragen?
Voor klanten die verblijfszorg of een VPT ontvangen
Als zorgaanbieder kunt u Meerzorg aanvragen voor een of meerdere klanten.
Lees alle informatie over aanvragen Meerzorg voor 1 of meerdere klanten
Voor klanten die pgb en/of MPT ontvangen
Voor klanten die pgb ontvangen
Klanten die pgb ontvangen, dienen zelf hun Meerzorg aanvraag in. Op onze website voor klanten over Meerzorg staat een uitleg hoe een klant met pgb de aanvraag kan doen.
Voor klanten die een MPT ontvangen
U stuurt een ingevulde rekenmodule (xlsx) in met het Rekenblad en Meerzorg Onderbouwing gevuld. U stuurt deze in via een klantgebonden notitie.
Voor klanten die een pgb in combinatie met een MPT ontvangen
Ligt de nadruk voor de Meerzorg aanvraag op het pgb? De klant volgt dan de aanvraagprocedure Meerzorg pgb. Op onze website voor klanten over Meerzorg staat een uitleg hoe een klant met pgb samen met u de aanvraag kan doen. Voor het MPT-gedeelte moet u in deze situaties ook altijd een Rekenmodule (xlsx) invullen, zodat wij een totaalbeeld hebben van het budget.
Ligt de nadruk voor de Meerzorg aanvraag op het MPT? Volg dan de aanvraagprocedure MPT.
Bent u het niet eens met de beslissing van het Zorgkantoor?
Heeft u een negatieve beschikking ontvangen? U mag tegen het besluit bezwaar maken. De bezwaartermijn is 6 weken vanaf het afgeven van de beschikking. Lees op onze website voor klanten over Bezwaar maken hoe u dit doet. Een wettelijk vertegenwoordiger mag het bezwaar ook indienen.
Het zorgkantoor controleert steekproefsgewijs
We controleren steekproefsgewijs of u het extra budget voor Meerzorg doelmatig en rechtmatig besteedt. Het kan daarom voorkomen dat er een materiƫle controle wordt gedaan.
Constateren wij dat het budget ondoelmatig of onrechtmatig wordt besteed? Dan kunnen we (een gedeelte van) het budget terugvorderen.
Vragen?
Heeft u een vraag over uw overeenkomst, declaratie of machtiging? Wij helpen u graag via telefoon of e-mail.
Bekijk onze contactgegevens
Inkoopbeleid 2024 en verder
Een regionaal zorgaanbod dat past bij de zorgvraag van onze huidige en toekomstige klanten.