Meerzorg aanvragen

Meerzorg is een tijdelijke regeling die extra zorg financiert voor klanten met een zeer intensieve zorgvraag en/of een extreme zorgbehoefte. U kunt Meerzorg aanvragen als de zorg vanuit het zorgprofiel van betreffende klant of woning op orde is en er vanuit de zorgvraag toch extra ondersteuning nodig is. Meerzorg is dus een tijdelijke aanvulling op het zorgprofiel. De focus ligt op kwaliteit van leven, doelmatige zorg en maatschappelijk verantwoord. Als aanvullende voorwaarde voor Meerzorg geldt dat de zorgaanbieder 1 keer per 3 jaar verplicht is om externe expertise in te winnen ten aanzien van de Meerzorg casus.

Meerzorg geldt voor de sectoren GZ, V&V en GGZ

De regeling Meerzorg geldt voor de sectoren Gehandicaptenzorg (GZ), Verpleging en Verzorging (V&V) en Geestelijke Gezondheidszorg (GGZ). Het Zilveren Kruis Zorgkantoor heeft samen met andere zorgkantoren een uniforme aanvraagprocedure Meerzorg ontwikkeld, deze volledige regeling staat beschreven in het Voorschrift zorgtoewijzing 2025.

Voor wie wilt u meerzorg aanvragen?

Voor klanten die verblijfszorg of een VPT ontvangen

Als zorgaanbieder kunt u Meerzorg aanvragen voor een of meerdere klanten.

Lees alle informatie over aanvragen Meerzorg voor 1 of meerdere klanten

Voor klanten die pgb en/of MPT ontvangen

Voor klanten die pgb ontvangen

Klanten die pgb ontvangen, dienen zelf hun Meerzorg aanvraag in. Op onze website voor klanten over Meerzorg staat een uitleg hoe een klant met pgb de aanvraag kan doen.

Voor klanten die een MPT ontvangen

Voor aanvragen die een startdatum hebben in 2024:
U stuurt een ingevulde rekenmodule in met het Rekenblad en Meerzorg Onderbouwing gevuld. U stuurt deze in via een klantgebonden notitie.

Voor aanvragen die een startdatum hebben in 2025:
U vult de rekenmodule met bijbehorend adviesformulier online in. U komt vanzelf in het adviesformulier als u de zorgvraag heeft ingevuld. In het adviesformulier onderbouwt u de aanvraag voor Meerzorg. De rekenmodule downloadt u als u alle stappen heeft gevolgd. Het ZIP-bestand dat u dan krijgt stuurt u in via een klantgebonden notitie.

Voor klanten die een pgb in combinatie met een MPT ontvangen

Ligt de nadruk voor de Meerzorg aanvraag op het pgb? De klant volgt dan de aanvraagprocedure Meerzorg pgb. Op onze website voor klanten over Meerzorg staat een uitleg hoe een klant met pgb samen met u de aanvraag kan doen. Voor het MPT-gedeelte moet u in deze situaties ook altijd een rekenmodule (zie werkwijze hierboven onder ‘voor klanten die een MPT ontvangen’) invullen, zodat wij een totaalbeeld hebben van het budget.

Ligt de nadruk voor de Meerzorg aanvraag op het MPT? Volg dan de aanvraagprocedure MPT.

Bent u het niet eens met de beslissing van het Zorgkantoor?

Heeft u een negatieve beschikking ontvangen? U mag tegen het besluit bezwaar maken. De bezwaartermijn is 6 weken vanaf het afgeven van de beschikking. Lees op onze website voor klanten over Bezwaar maken hoe u dit doet. Een wettelijk vertegenwoordiger mag het bezwaar ook indienen.

Het zorgkantoor controleert steekproefsgewijs

We controleren steekproefsgewijs of u het extra budget voor Meerzorg doelmatig en rechtmatig besteedt. Het kan daarom voorkomen dat er een materiële controle wordt gedaan.

Constateren wij dat het budget ondoelmatig of onrechtmatig wordt besteed? Dan kunnen we (een gedeelte van) het budget terugvorderen.

Vragen?

Heeft u een vraag over uw overeenkomst, declaratie of machtiging? Wij helpen u graag via telefoon of e-mail.

Bekijk onze contactgegevens

Inkoopbeleid 2024 en verder

Een regionaal zorgaanbod dat past bij de zorgvraag van onze huidige en toekomstige klanten.

Naar het inkoopbeleid