Prothesen voor armen en benen
Vergoeding 2023

Heeft u een prothese nodig? Bij Gemeenten Optimaal krijgt u een vergoeding voor een arm- of beenprothese. Deze hulpmiddelen nemen de werking van uw armen of benen helemaal of gedeeltelijk over.

Bekijk de vergoedingen van 2024
Log in met DigiD
Log in en bekijk welke vergoeding en voorwaarden voor u gelden.

Vergoeding en voorwaarden

Kies uw pakket en bekijk de vergoedingen en voorwaarden die bij uw pakket horen.

Vergoeding en voorwaarden

Opbouw vergoeding

Basisverzekering

100%

Eigen risico U betaalt eigen risico

U betaalt geen eigen risico voor een heup-, been-, of voetprothese in bruikleen bij een gecontracteerde leverancier.

U krijgt minder vergoed bij een niet-gecontracteerde leverancier

Met een niet-gecontracteerde leverancier hebben wij geen afspraken. Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan krijgt u meestal minder vergoed.

Voor wie is de vergoeding?

Voor mensen met problemen aan armen of benen.

Wat krijgt u vergoed?

  • een prothese voor schouder, arm, hand, been of voet
  • opladers en batterijen
  • hulp- en aanzetstukken
  • een stompkous, liner en sleeve

Bij een gecontracteerde leverancier leent u. Bij een niet-gecontracteerde leverancier koopt u.

U heeft een aanvraag met motivatie nodig

In de aanvraag staat de reden waarom u het hulpmiddel nodig heeft. Vraag dit aan uw revalidatiearts of medisch specialist. Deze moet werken volgens het protocol PPP-arm of -been.

U heeft soms vooraf toestemming nodig

U heeft vooraf toestemming nodig voor:

  • een elektronische prothese
  • een prothese bij een niet-gecontracteerde leverancier

Voor een niet-elektronische prothese bij een gecontracteerde leverancier heeft u geen toestemming nodig. Met de aanvraag met motivatie kunt u direct contact opnemen met een leverancier. De leverancier beoordeelt uw aanvraag.

Moet uw hulpmiddel gerepareerd of vervangen worden?

Neem dan contact op met de leverancier van uw hulpmiddel. Uw leverancier beoordeelt uw aanvraag voor vervanging of reparatie. Een gecontracteerde leverancier weet of hij vooraf toestemming bij ons moet aanvragen. Een niet-gecontracteerde leverancier vraagt altijd vooraf toestemming voor u aan.

Waar kunt u terecht?

U kunt terecht bij een leverancier van prothesen. U vindt gecontracteerde leveranciers in onze Zorgzoeker. Gaat u naar een niet-gecontracteerde leverancier? Dan krijgt u alleen een vergoeding als u naar een leverancier gaat die een SEMH-gecertificeerd (Stichting Erkenningsregeling Medisch Hulpmiddelenbedrijf) certificaat heeft.

Vergoeding en voorwaarden

Opbouw vergoeding

Basisverzekering

100%

Optimaal Aanvullend 1geen extra vergoeding
Eigen risico U betaalt eigen risico

U betaalt geen eigen risico voor een heup-, been-, of voetprothese in bruikleen bij een gecontracteerde leverancier.

U krijgt minder vergoed bij een niet-gecontracteerde leverancier

Met een niet-gecontracteerde leverancier hebben wij geen afspraken. Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan krijgt u meestal minder vergoed.

Voor wie is de vergoeding?

Voor mensen met problemen aan armen of benen.

Wat krijgt u vergoed?

  • een prothese voor schouder, arm, hand, been of voet
  • opladers en batterijen
  • hulp- en aanzetstukken
  • een stompkous, liner en sleeve

Bij een gecontracteerde leverancier leent u. Bij een niet-gecontracteerde leverancier koopt u.

U heeft een aanvraag met motivatie nodig

In de aanvraag staat de reden waarom u het hulpmiddel nodig heeft. Vraag dit aan uw revalidatiearts of medisch specialist. Deze moet werken volgens het protocol PPP-arm of -been.

U heeft soms vooraf toestemming nodig

U heeft vooraf toestemming nodig voor:

  • een elektronische prothese
  • een prothese bij een niet-gecontracteerde leverancier

Voor een niet-elektronische prothese bij een gecontracteerde leverancier heeft u geen toestemming nodig. Met de aanvraag met motivatie kunt u direct contact opnemen met een leverancier. De leverancier beoordeelt uw aanvraag.

Moet uw hulpmiddel gerepareerd of vervangen worden?

Neem dan contact op met de leverancier van uw hulpmiddel. Uw leverancier beoordeelt uw aanvraag voor vervanging of reparatie. Een gecontracteerde leverancier weet of hij vooraf toestemming bij ons moet aanvragen. Een niet-gecontracteerde leverancier vraagt altijd vooraf toestemming voor u aan.

Waar kunt u terecht?

U kunt terecht bij een leverancier van prothesen. U vindt gecontracteerde leveranciers in onze Zorgzoeker. Gaat u naar een niet-gecontracteerde leverancier? Dan krijgt u alleen een vergoeding als u naar een leverancier gaat die een SEMH-gecertificeerd (Stichting Erkenningsregeling Medisch Hulpmiddelenbedrijf) certificaat heeft.

Vergoeding en voorwaarden

Opbouw vergoeding

Basisverzekering

100%

Optimaal Aanvullend 2geen extra vergoeding
Eigen risico U betaalt eigen risico

U betaalt geen eigen risico voor een heup-, been-, of voetprothese in bruikleen bij een gecontracteerde leverancier.

U krijgt minder vergoed bij een niet-gecontracteerde leverancier

Met een niet-gecontracteerde leverancier hebben wij geen afspraken. Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan krijgt u meestal minder vergoed.

Voor wie is de vergoeding?

Voor mensen met problemen aan armen of benen.

Wat krijgt u vergoed?

  • een prothese voor schouder, arm, hand, been of voet
  • opladers en batterijen
  • hulp- en aanzetstukken
  • een stompkous, liner en sleeve

Bij een gecontracteerde leverancier leent u. Bij een niet-gecontracteerde leverancier koopt u.

U heeft een aanvraag met motivatie nodig

In de aanvraag staat de reden waarom u het hulpmiddel nodig heeft. Vraag dit aan uw revalidatiearts of medisch specialist. Deze moet werken volgens het protocol PPP-arm of -been.

U heeft soms vooraf toestemming nodig

U heeft vooraf toestemming nodig voor:

  • een elektronische prothese
  • een prothese bij een niet-gecontracteerde leverancier

Voor een niet-elektronische prothese bij een gecontracteerde leverancier heeft u geen toestemming nodig. Met de aanvraag met motivatie kunt u direct contact opnemen met een leverancier. De leverancier beoordeelt uw aanvraag.

Moet uw hulpmiddel gerepareerd of vervangen worden?

Neem dan contact op met de leverancier van uw hulpmiddel. Uw leverancier beoordeelt uw aanvraag voor vervanging of reparatie. Een gecontracteerde leverancier weet of hij vooraf toestemming bij ons moet aanvragen. Een niet-gecontracteerde leverancier vraagt altijd vooraf toestemming voor u aan.

Waar kunt u terecht?

U kunt terecht bij een leverancier van prothesen. U vindt gecontracteerde leveranciers in onze Zorgzoeker. Gaat u naar een niet-gecontracteerde leverancier? Dan krijgt u alleen een vergoeding als u naar een leverancier gaat die een SEMH-gecertificeerd (Stichting Erkenningsregeling Medisch Hulpmiddelenbedrijf) certificaat heeft.

Vergoeding en voorwaarden

Opbouw vergoeding

Basisverzekering

100%

Optimaal Aanvullend 3geen extra vergoeding
Eigen risico U betaalt eigen risico

U betaalt geen eigen risico voor een heup-, been-, of voetprothese in bruikleen bij een gecontracteerde leverancier.

U krijgt minder vergoed bij een niet-gecontracteerde leverancier

Met een niet-gecontracteerde leverancier hebben wij geen afspraken. Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan krijgt u meestal minder vergoed.

Voor wie is de vergoeding?

Voor mensen met problemen aan armen of benen.

Wat krijgt u vergoed?

  • een prothese voor schouder, arm, hand, been of voet
  • opladers en batterijen
  • hulp- en aanzetstukken
  • een stompkous, liner en sleeve

Bij een gecontracteerde leverancier leent u. Bij een niet-gecontracteerde leverancier koopt u.

U heeft een aanvraag met motivatie nodig

In de aanvraag staat de reden waarom u het hulpmiddel nodig heeft. Vraag dit aan uw revalidatiearts of medisch specialist. Deze moet werken volgens het protocol PPP-arm of -been.

U heeft soms vooraf toestemming nodig

U heeft vooraf toestemming nodig voor:

  • een elektronische prothese
  • een prothese bij een niet-gecontracteerde leverancier

Voor een niet-elektronische prothese bij een gecontracteerde leverancier heeft u geen toestemming nodig. Met de aanvraag met motivatie kunt u direct contact opnemen met een leverancier. De leverancier beoordeelt uw aanvraag.

Moet uw hulpmiddel gerepareerd of vervangen worden?

Neem dan contact op met de leverancier van uw hulpmiddel. Uw leverancier beoordeelt uw aanvraag voor vervanging of reparatie. Een gecontracteerde leverancier weet of hij vooraf toestemming bij ons moet aanvragen. Een niet-gecontracteerde leverancier vraagt altijd vooraf toestemming voor u aan.

Waar kunt u terecht?

U kunt terecht bij een leverancier van prothesen. U vindt gecontracteerde leveranciers in onze Zorgzoeker. Gaat u naar een niet-gecontracteerde leverancier? Dan krijgt u alleen een vergoeding als u naar een leverancier gaat die een SEMH-gecertificeerd (Stichting Erkenningsregeling Medisch Hulpmiddelenbedrijf) certificaat heeft.

Waar kunnen wij u mee helpen?

Komt u er zelf niet uit?

Chatbot Ziv geeft 24/7 antwoord op uw vergoedingsvragen in de Zilveren Kruis-app.