Keuzehulpen direct in het EPD (HiX)

Keuzehulpen ondersteunen patiënten bij het kiezen van een zorgaanbieder of behandeling bij hun diagnose. Deze informatie helpt mensen bij het voorbereiden van gesprekken met artsen en het stellen van de juiste vragen. Hierdoor kunnen patiënten en artsen samen beslissen over de meest geschikte behandeling of zorginstelling.

Keuzehulpen online inzien

Door keuzehulpen toe te voegen aan het elektrisch patiëntendossier (EPD), kunt u als zorgverlener uw patiënten gerichter ondersteunen bij het maken van behandelingsbeslissingen na hun diagnose. Dit helpt u om een groter aantal patiënten te begeleiden en te ondersteunen in hun zorgtraject.

Een aantal keuzehulpen is ook in te zien op de website van Thuisarts: Overzicht keuzehulpen | Thuisarts.nl. Via zelfzorg apps zoals in de appstore van kanker.nl kunnen patiënten ook zelf aan de slag met hun zorg en wensen. Hier zijn op één plek oncologische keuzehulpen verzameld. Zonder wachtlijst en zonder tussenkomst van zorgverlener.

Inzichtelijk en toegankelijk behandeltraject 

Het inzetten van keuzehulpen maakt de gezondheidszorg toegankelijker. Met behulp van de keuzehulp ontvangt uw patiënt begrijpelijke en relevante informatie over zijn of haar diagnose en de mogelijke behandelingen. In de keuzehulp worden ook de voor- en nadelen van iedere behandeloptie uitgelegd.

Na deze uitleg beantwoordt uw patiënt een aantal vragen, om meer inzicht te krijgen in zijn of haar persoonlijke voorkeuren.

Samen beslissen over het behandeltraject

Na het invullen van de vragenlijst is de patiënt goed geïnformeerd en heeft een duidelijker beeld van zijn of haar persoonlijke voorkeuren en de mogelijke behandelingen. Deze uitkomst wordt ook gedeeld met u als zorgverlener. Dit bevordert een diepgaand en gepersonaliseerd gesprek tussen u als arts en uw patiënt, waarbij u samen kunt besluiten over de meest geschikte behandelingsoptie.

Impact van het opnemen van keuzehulpen in het EPD

""

Voordeel voor de patiënt

De ondersteuning bij besluitvorming in de eigen tijd en omgeving, ook onafhankelijk van de zorgverlener, draagt bij aan verbeterde en meer toegankelijke gezondheidszorg.

""

Invloed op de wachttijden

Nemen iets af omdat de patiënt gerichter en efficiënter geholpen wordt.

""

Voordeel voor de zorgverlener

Het invullen van een keuzehulp voor het consult leidt tot verhoogde kwaliteit van de gesprekken. De zorgverlener weet eerder en beter waar de patiënt staat en op welke gebieden verdieping nodig is tijdens het consult.

""

Invloed op de zorgkosten

Patiënten zijn beter geïnformeerd en hebben minder herhaalconsulten nodig, waardoor de kosten per patiënt afnemen.

Dit kunt u bereiken met deze zorginnovatie

De integratie van keuzehulpen in het EPD geldt voor alle 80 diagnoses binnen de keuzehulpbibliotheek van PATIENT+. Het proces van het verstrekken van de keuzehulp en het voorbereiden van spreekuren wordt met behulp van de ingevulde keuzehulp versneld.

De uiteindelijke doelstelling varieert per diagnose waar de keuzehulp betrekking op heeft. Bijvoorbeeld:

  • 5% minder herhaalconsulten bij knie- en heupslijtage
  • 10% minder operaties bij galblaas en liesbreuk
  • 5% minder herhaalconsulten bij prikkelbare darmsyndroom

Zo declareert u het gebruik deze keuzehulpen

Het uitreiken en bespreken van een keuzehulp kunt u declareren via bestaande Diagnose Behandelcombinaties (DBC).

De realisatie van de koppeling met het EPD (HiX) wordt gefinancierd door PATIENT+ en ChipSoft. Ziekenhuizen nemen dit af via hun keuzehulpbibliotheek abonnement.

Andere goede voorbeelden van zorginnovaties

Begrijpelijke patiëntinformatie in animatievideo’s

Goede zorg begint bij het begrijpelijk informeren van patiënten. Dat kan met animatievideo’s in plaats van informatiefolders.

Berichtenverkeer van BeterDichtbij

Eenvoudig contact met uw patiënten: deel belangrijke informatie via BeterDichtbij. Zo zijn zij beter voorbereid op hun afspraak of onderzoek.

Helpdesk Digitale Zorg

De stichting Helpdesk Digitale Zorg biedt patiënten en cliënten van aangesloten zorginstellingen ondersteuning bij het gebruik van digitale zorg.