Helpdesk Digitale Zorg
Toegankelijke digitale dienstverlening voor iedereen
In Nederland zijn zo’n 4 miljoen mensen niet digitaal vaardig. Bijvoorbeeld door gebrekkige vaardigheden of laaggeletterdheid, of omdat ze de taal niet spreken. Door deze groep te ondersteunen bij digitale zorgverlening, wordt de zelfredzaamheid van uw patiënten vergroot en uw zorgpersoneel ontlast.
De Helpdesk Digitale Zorg richt zich op Nederlandse zorginstellingen, waaronder ziekenhuizen, revalidatiecentra, thuiszorgorganisaties, huisartsenpraktijken en GGZ-instellingen die digitale zorgdiensten aanbieden. Alle aangesloten zorginstellingen mogen patiënten met niet-medische vragen over digitale zorg doorverwijzen naar de Helpdesk Digitale Zorg. En als landelijk PGO-informatiepunt zijn zij bereikbaar voor alle PGO-gerelateerde vragen.
In meerdere mate ondersteunen zij ook zorgprofessionals bij het gebruik van digitale zorg. Hiervoor bieden ze uitgebreide ondersteuning en advies om hen optimaal gebruik te laten maken van digitale zorgtechnologieën.
Medewerkers van de helpdesk beschikken over actuele kennis van de meeste gangbare zorgsystemen in Nederland. De helpdesk is bereikbaar voor vragen via telefoon, mail en chat. Op de website staan eveneens gebruikershandleidingen voor zelfhulp.
Impact van de Helpdesk Digitale Zorg als zorginnovatie
Voordeel voor patiënten
Ervaren duidelijke en betrouwbare hulp bij digitale zorgverlening en daardoor regie op het eigen zorgproces.
Invloed op wachttijden
Worden korter doordat een deel van de informatieverstrekking zich buiten uw zorginstelling verplaatst.
Voordeel voor uw zorgpersoneel
Zorgpersoneel besteedt minder tijd aan het uitleggen van standaardinformatie en kan zich richten op het verlenen van complexere zorg.
Invloed op de zorgkosten
De inzet van de Helpdesk Digitale Zorg zorgt voor een afname van de zorgkosten en een efficiëntere inzet en samenwerking van zorgpersoneel.
Dit kunt u bereiken met de inzet van deze helpdesk
Aansluiten bij de Helpdesk Digitale Zorg creëert gelijke kansen en toegankelijke gezondheidszorg voor al uw patiënten. Hierdoor ervaart u als zorginstellingen direct een positieve impact op uw patiënten en zorgprofessionals bij het gebruik van digitale zorg, waaronder hogere tevredenheid en meer werkplezier.
Daarnaast kent het inzetten van de helpdesk verschillende voordelen, zoals:
- Verminderde belasting van uw zorgpersoneel: afname van 30% in gesprekken op de polikliniek, bij het klantcontactcentrum en onder de assistenten in huisartsenpraktijken.
- Verhoogd gebruik van digitale zorgverlening: een stijging van 15% in log-ins op portals, een toename in het gebruik van Persoonlijke Gezondheidsomgevingen (PGO) en andere zorg-apps.
Zo sluit u zich aan bij de Helpdesk Digitale Zorg
Alle zorgaanbieders kunnen zich aansluiten bij Helpdesk Digitale Zorg door een abonnement af te sluiten.