Optometrist in de eerste lijn
Eerstelijns oogconsult zorgt voor kortere wachttijden
Als huisarts heeft u zo de mogelijkheid om een volwaardig oogheelkundig onderzoek aan te vragen, zonder dat patiënten hiervoor haar het ziekenhuis hoeven. Hierdoor kunnen patiënten snel (vaak binnen 2 weken) terecht voor oogheelkundige consulten in de eerste lijn.
Vanuit regionale samenwerking kan er een kwaliteitskader laagcomplexe oogheelkunde worden opgesteld. Hierbij dienen sowieso de huisartsen, oogartsen en optometristen betrokken te zijn. Zo kan de kwaliteit van de oogzorg ook in de eerste lijn worden gegarandeerd en worden er afspraken gemaakt over onderlinge samenwerking en zorgpaden.
Impact van deze zorginnovatie in oogheelkunde
De impact van deze zorginnovatie zit met name op de toegankelijkheid van zorg. Patiënten met eenvoudige oogheelkundige klachten kunnen nu sneller en mogelijk dichter bij huis behandeld worden. De noodzaak om voor oogzorg naar het ziekenhuis te gaan neemt voor deze patiënten af. Dit leidt tot een efficiëntere doorstroom, waardoor patiënten met complexere oogheelkundige klachten sneller in het ziekenhuis terecht kunnen.
Voordeel voor patiënten
Hoeven niet naar het ziekenhuis en kunnen sneller lokaal terecht.
Invloed op wachttijden
Worden korter, een aanzienlijk deel van de patiënten komt nu niet meer in de tweedelijnszorg terecht.
Voordeel voor zorgpersoneel
Minder druk op zorgpersoneel, zorgt voor efficiëntere inzet voor zorg.
Invloed op de zorgkosten
Patiënten betalen geen eigen risico omdat ze in de eerste lijn blijven. De zorgkosten dalen, aangezien eerstelijnsverrichtingen goedkoper zijn dan tweedelijnsverrichtingen.
Zo declareert u basis oogheelkunde
De betaling gaat nu via de S3-gelden van de huisarts. De O&I-organisatie, zorggroep of huisartsenpraktijk stemt een vast tarief af waaruit de optometrist wordt betaald.